مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:

احداث نخستین کشتارگاه صنعتی دام خراسان جنوبی در خوسف

خوسف(پانا) - مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از احداث نخستین کشتارگاه صنعتی دام خراسان جنوبی در شهرستان خوسف خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۱۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
احداث نخستین کشتارگاه صنعتی دام خراسان جنوبی در خوسف

محمد اصغرزاده ، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر تعداد نیروهای انسانی دامپزشکی استان، 350 نفر هستند که از این تعداد 100 نفر دامپزشک و مابقی در سایر رده‌های دامپزشکی هستند.

وی ادامه داد: انتخابات نظام دامپزشکی استان در آذرماه امسال برگزار می‌شود که در حال حاضر برای این انتخابات 18 نفر کاندید شدند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه دامپزشکی از نظر حاکمیتی جایگاه رفیعی دارد، افزود: دامپزشکی، حفظ سرمایه دامی و سلامت جامعه و امنیت غذایی را بر عهده دارد.

اصغرزاده با بیان اینکه عملکرد خوب دامپزشکی در کشور می‌تواند 25 درصد تولیدات در حوزه دام را افزایش دهد، تصریح کرد: جایگاه دامپزشکی در بحث سلامت یک جایگاه بی بدیل است.

وی با بیان اینکه بیش از 900 بیماری مشترک دام و انسان وجود دارد، خاطرنشان کرد: دامپزشکی از طرح تحول سلامت هیچ بودجه‌ای را دریافت نمی‌کند در حالی که بسیاری از وظایف این حوزه بر عهده دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: هزینه‌های طرح تحول سلامت نباید به سمت درمان برود بلکه باید به سمت پیشگیری باشد چرا که همواره پیشگیری بهتر از درمان است.

اصغرزاده با بیان اینکه با پیشگیری جلوی بسیاری از آسیب‌ها گرفته می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته یک نفر فوتی در کشور بر اثر بیماری هاری وجود داشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته 25 میلیون قطعه مرغ در کشور معدوم شد، افزود: ویروس آنفلونزای پرندگان از مهرماه و آبان ماه هرسال به بعد خود را نشان می‌دهد و به همین دلیل نیز امسال واکسیناسیون در واحدهای مرغداری انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر بیماری‌های مشترک دام و انسان همچنان پاک است، اظهار کرد: بیش از یک هزار میلیارد تومان گردش مالی در صنعت طیور وجود دارد و اگر بیماری وارد این صنعت شود خسارت‌های جبران ناپذیری خواهد داشت.

اصغرزاده تصریح کرد: امسال برای نخستین‌بار قرنطینه از شمال به جنوب استان مستقر می‌شود که کارهای اولیه آن نیز انجام شده است و در مجموع سه قرنطینه ثابت در ورودی‌های استان برقرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دو شهر زیرکوه و خوسف کشتارگاه دام وجود ندارد، بیان کرد: نخستین کشتارگاه صنعتی و بسته‌بندی دام سنگین و سبک استان در شهرستان خوسف احداث خواهد شد که تاکنون نیز اقدامات اولیه انجام شده و در صورت احداث، سبب ایجاد اشتغال پایدار در منطقه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه احداث کشتارگاه‌ در شهرک‌های صنعتی ممنوع است، افزود: ظرفیت این کشتارگاه 500 راس دام سبک و 50 راس دام سنگین است و در آن شترمرغ نیز کشتار خواهد شد.

اصغرزاده با بیان اینکه سه واحد صنعتی طیور در استان فعالیت می ‌کند ، خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست امسال 29 میلیون و 156 هزار کیلوگرم خوراک طیور به ارزش 14 میلیون و 578 هزار دلار صادر شده است.

وی بیان کرد: همچنین در این مدت صادرات جوجه یک روزه یک میلیون و 856 هزار و 335 قطعه به ارزش 812 هزار و 147 دلار و مرغ منجمد 419 هزار کیلوگرم به ارزش 628 هزار دلار بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: در خصوص مبارزه و پیشگیری با بیماری‌های دامی و مشترک نیز امسال یک میلیون و 700 هزار نوبت سر واکسیناسیون انجام شد که 980 هزار مورد آن مربوط به بیماری‌های دامی و 730 هزار مربوط به بیماری مشترک بوده است.

اصغرزاده اظهار کرد: حدود شش هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری و 400 راس دام علیه بیماری‌های دامی واکسیناسیون شدند.

وی بیان کرد:3631 آزمایش از ابتدای امسال تاکنون در خصوص سرم شناسی، کشت میکروبی، سم‌شناسی، انگل‌شناسی، خون‌شناسی، ویروس‌شناسی و آسیب‌شناسی در حوزه دام و طیور و آبزیان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه 5400 کیوگرم گوشت استحصالی در استان ضبط و معدوم شده است، افزود: امسال نیز در خصوص کنترل فرآورده‌های خام دامی 17 هزار و 319 بازدید توسط همکاران دامپزشکی انجام شده که 592 مورد از این موارد غیر بهداشتی بوده و طی آن 185 هزار و 168 کیلوگرم فرآورده گوشتی ضبط شد که از این تعداد 117 نمونه‌گیری شده و 12 پرونده تشکیل شده و 25 تن آن نیز معدوم شده است.

تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در 7 شهرستان

اصغرزاده با بیان اینکه در حال حاضر در هفت شهرستان استان مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید می‌شود، اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال 526 هزار قطعه مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید شده است.

وی با اشاره به واکسیناسیون سراسری تب برفکی در استان، یادآور شد: بیش از 90 درصد جمعیت دام موجود استان به صورت رایگان از اول مهرماه علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند و تا 30 روز کاری نیز این واکسیناسیون ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار