در گفت‌وگو با پانا

چرایی تب نگهداری از حیوانات نامتعارف خانگی

تهران (پانا) - حمیده موسوی‌زاده، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه معتقد است تب نگهداری از حیوانات خاص که در دو دهه اخیر به شکلی در جامعه بروز پیدا کرده است ناشی از ضعف رفتارهای اجتماعی است چراکه بسیاری از این اشخاص با رخ‌نمایی داشته‌های مالی خود و نگهداری حیوانات به دنبال تظاهر و تجمل‌گرایی هستند.

کد مطلب: ۸۶۱۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
چرایی تب نگهداری از حیوانات نامتعارف خانگی

این جامعه‌‌شناس درباره تب نگهداری از حیوانات در منزل به پانا گفت: این تمایل در بسیاری از افراد وجود دارد اما در مواقعی مشاهده می‌شود خانواده‌ها، علم نگهداری از حیوانات را ندارند و نمی‌دانند با آنها باید چه رفتاری داشته باشند که مخاطرات بسیاری علاوه بر افراد برای حیات وحش ایجاد می‌کند.

وی درباره چرایی تمایل به نگهداری از حیوانات حیات وحش در منازل گفت: نگهداری حیوانات در منازل دلایل متعددی دارد: یکی از این دلایل می‌تواند تنهایی افراد باشد. بسیاری از افرادی که تنها هستند حیوان را به عنوان مونس خود می‌دانند و از آنها نگهداری می‌کنند تا از تنهایی رهایی یابند اما غافل از اینکه این رفتار باعث افسردگی در حیوان می‌شود. حیوانات غیراهلی باید در طبیعت زندگی کنند نه اینکه در منازل و دور از محیط زیست باشند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: برخی افراد هم هستند که هدفشان از نگهداری حیوانات، نمایش و پُز دادن است و در برخی مواقع مشاهده می‌شود که گونه‌های نادری از جانوران که عمدتا از طریق قاچاق خریداری می‌شوند به شکل عجیب و غریبی از سوی افراد پولدار نگهداری می‌شود و تنها هدفی که این افراد دارند نمایش و خودنمایی است.

نگهداری حیوانات غیراهلی نوعی خشونت به حیوان محسوب می‌شود

موسوی‌زاده افزود: در گذشته نگهداری از حیوانات به نگهداری از گونه‌هایی همچون پرندگان و نهایتا گربه و سگ محدود می‌شد اما چند سالی می‌شود که نگهداری از حیوانات در منزل دچار تغییر شده است و امروز شاهدیم حیواناتی همچون میمون، ایگوانا و ... وارد زندگی انسان شده‌اند. این در حالی است که نگهداری از حیوانات و تردد با آنها در شهر رفتار نامتعارفی را در جامعه ترویج می‌دهد که عموم جامعه این رفتار را نمی‌پسندند چرا که مطابق شئون جامعه نیست.

وی تأکید کرد: خودنمایی در جامعه امروز و در بسیاری از خانواده‌ها به شکلی بروز کرده است که این افراد با رخ‌نمایی داشته‌های مالی خود و نگهداری حیوانات به دنبال تظاهر و تجمل‌گرایی هستند.

این جامعه‌شناس در ادامه با تأکید بر اینکه نگهداری حیوانات غیراهلی نوعی خشونت به حیوان محسوب می‌شود، گفت: نگهداری برخی حیوانات غیرمتعارف در منزل می‌‌تواند احساساتی از جمله برتری‌جویی و حس قدرت و اصطلاحا حس لاکچری بودن را به صاحب آن حیوان بدهد این در حالی است که نگهداری از حیوانات در چنین وضعی فقط موجب آسیب دیدن آن حیوان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار