تلاش دانش آموزان برای نجات آب

کاشان (پانا) - سالهاست که مردم می دانند فقط 15 درصد از مساحت این ملک پرگهر از پوشش گیاهی مناسب برخوردار است. سالهاست که همه می دانند بارش میانگین در کشور ما بسیار کمتر از میانگین جهانی است و از 400 میلیارد متر مکعب بارش، فقط یک چهارم آن به صورت آب شرب برگشت پذیر در زیست بوم این دیار کهن باقی می ماند.

کد مطلب: ۸۶۱۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد

سالهاست که همه می دانند ذخایر آبی تمدن چند هزار ساله، روبه پایان است و بارندگیها 21 درصد کاهش یافته است اما هیچکس باور نکرده است که این بوم و بر، دچار بحران آب است و باید برای نجات آن کاری کرد.امروز تشنگی لبهای دشت تفتیده ایران، را همه افراد جامعه احساس می کنند.

اما چند سالی است که دانش آموزان، برای نجات آب، همت کرده اند و با استفاده از همه ابزار فرهنگی که در اختیار دارند، برای نهادینه کردن مدیریت مصرف آب در جامعه تلاش می کنند.

طرح داناب، مشارکت دانش‏ آموزان برای نجات آب است که بر پایه یک ایده علمی در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی ازسال تحصیلی 89 در مدارس متوسطه اول اجرا می شود.

در طرح داناب، مسائل و چالش‏های اصلی حوزه آب شامل میزان بارشها و مسائل کمی و کیفی آب، آب مجازی و ارزش ذاتی و اقتصادی آن، شیوه های مدیریت مصرف به دانش آموزان به عنوان شهروندان آینده و مدیران جامعه فردا آموزش داده می شود.

طرح داناب، در قالب مسابقات فرهنگی و هنری، دانش آموزان را برای مصرف آگاهانه و عاقلانه آب آموزش می دهد که انتقال این آموزش ها در سطح خانه و جامعه تاثیر زیادی در مدیریت مصرف آب دارد.

کاهش بارندگی و نفوذ آب‌های شور به سفره‌های زیرزمینی، وضعیت آب در مناطق کویری مثل کاشان را بیشتر از سایر مناطق بحرانی کرده و مدیریت مصرف آب به عنوان یک ضرورت خودنمایی می کند که باید در رفتار همه شهروندان بروز و ظهور داشته باشد اما جامعه ما هنوز واقعیت مشکلات ناشی از چالش آب را باور نکرده است.

هر چند که بروز پدیده خشکسالی و محدودیت منابع آب موجب شده که فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب به سمت آموزش های فرهنگی و تبلیغی در سطح جامعه به ویژه در مدارس برای مدیریت مصرف آب ساماندهی شود اما هنوز باور نداریم که مصرف درست آب، یک وظیفه انسانی است و صرفه جویی حتی یک قطره آب، می تواند جان چند نفر را نجات دهد.

طرح داناب، به دانش آموزان آموزش می دهد که برای حل مشکل آب، باید از خانه های خودمان شروع کنیم. هنگام مسواک زدن، شستن حیاط و ماشین و مواقعی که به سادگی آب را هدر می دهیم یا در بخش کشاورزی و صنایع، که خودخواهانه منابع آب را تلف می کنیم .

افزایش آگاهی و حساسیت دانش آموزان نسبت به اهمیت آب و خطرات ناشی از کم‌آبی و اجرای طرح های آگاهی‌بخشی و اطلاع رسانی و آموزش های لازم از جمله اهداف اجرای طرح داناب است تا فرهنگ درست مصرف کردن آب در مدارس نهادینه شود. تا رفتار شهروندان تغییر کند و این فرهنگ سازی باید برنامه ریزی آموزشی به صورت مستمر تکرار شود.

* سید جلال جلیلی نوش آبادی

رابط طرح داناب مدیریت آموزش و پرروش کاشان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار