مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در سفر به قوچان:

مدرسه باید به یک نهاد فرهنگی تبدیل شود

مشهد (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جریان سفر یک روزه خود به قوچان و در جمع مدیران مدارس و جمعی از فرهنگیان این شهرستان گفت: آموزش، توانمند سازی و همراهی خانواده ها، استفاده از مشارکت دانش آموزان و ظرفیت تشکل های دانش آموزی و انجمن های علمی از جمله مواردی است که مدیران مدارس باید در برنامه تربیتی خود به آن توجه نمایند.

کد مطلب: ۸۶۱۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه باید به یک نهاد فرهنگی تبدیل شود

قاسمعلی خدابنده در این جلسه گفت :آموزش و پرورش در تمام جوامع ،محور توسعه پایدار است چراکه توسعه از طریق سرمایه انسانی محقق خواهد شد و آموزش و پرورش سرمنشا تولید و تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است، بر همین اساس امروز باید رویکردها و نگاه ها را نسبت به آموزش و پرورش تغییر دهیم تا رفتار و کردار جامعه نیز نسبت به این دستگاه مهم و اثرگذار تغییر یابد و آن گاه است که موفق زندگی کردن، برای دانش آموزان و خانواده ها مهم تر از موفق درس خواندن خواهد بود.

وی افزود: مدرسه علاوه بر اجزای سخت افزاری، ارکان اصلی مدرسه یعنی مدیران،معلمان و دانش آموزان حضور دارند که روح حاکم بر مدرسه هستند و اگر به کارکرد آن ها توجه نشود و نیاز های آن ها برطرف نگردد از مسیر رشد و تکامل خارج خواهند شد.

خدابنده ادامه داد: تسلط کافی بر محیط و همکاران ، کنترل عوامل مختلف و مداخله به موقع و موثر مدیران مدارس می تواند فرآیند های تعلیم و تربیت را تسهیل و تسریع سازد.

وی بااشاره به این که آنچه که از دستگاه تعلیم و تربیت انتظار می رود مباحثی است که باید در مدرسه محقق شود و مسئولین آموزش وپرورش باید زمینه های حرکت معلمین و مدیران مدارس را فراهم سازند ، در این صورت است که می توان گفت مدرسه به "نهادفرهنگی"تبدیل شده و محور اصلی و کانون اساسی تعلیم و تربیت قرار گرفته است تاکید کرد: باید با مشارکت اجتماعی و همگانی،تربیت نسل آینده اتفاق بیافتد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: مدیران مدارس بایستی با یک ارزیابی دائمی نقاط ضعف و قوت کاری خود و همچنین فرصت ها و چالش های موجود را شناسایی کرده و با استفاده درست از این فرصت ها مشارکت را تا حد امکان افزایش دهند.

وی اظهار داشت: مشکلات مدرسه باید در کمترین زمان ممکن حل شود تا مانع بروز دیگر مشکلات بزرگ تر و اساسی تر شود.

این مقام مسئول با بیان این که در مدرسه باید به تمام ابعاد تربیتی دانش آموزان توجه شود و علاوه بر بعد آموزشی و فناورانه و بعد اقتصادی به 4 بعد دیگر فرهنگی و تربیتی نیز توجه شود گفت: زیربنا و شالوده تمام ابعاد تربیتی "تربیت اخلاقی،عبادی و اعتقادی" است که باید بیش از پیش در این حوزه تلاش کنیم،چرا که بسیاری از آسیب های اجتماعی که جامعه ما امروز از آن رنج می برد ناشی از کم توجهی به همین بعد تربیتی است.

خدابنده خاطرنشان ساخت: آموزش،توانمند سازی و همراهی خانواده ها،استفاده از مشارکت دانش آموزان و ظرفیت تشکل های دانش آموزی و انجمن های علمی از جمله مواردی است که مدیران مدارس باید در برنامه تربیتی خود به آن توجه نمایند.

وی در پایان گفت : تمرین زندگی در مدرسه و ایجاد نشاط معنوی و جسمانی در دانش آموزان از جمله رویکردهای اصلی ما در سال تحصیلی جاریست که بر عهده همکاران ما در مدرسه است و بخش سوم رویکردهای آموزش و پرورش استان که عدالت آموزشی است بر عهده همکاران ستادی است که خوشبختانه اتفاق های خوبی در این حوزه ها در سطح استان رقم خورده است.

گفتنی ست در ابتدای این نشست حسن روحانی مدیر آموزش و پرورش شهرستان قوچان گزارشی از شرایط تعلیم و تربیت این شهرستان ارایه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار