در نشست صاحب‌نظران علوم تربیتی:

وزیر آموزش‌وپرورش: توانستیم گفتمان مربوط به آموزش‌وپرورش در جامعه را از کمیت‌نگری به کیفیت‌نگری تبدیل کنیم

انتقاد بطحایی از تبلیغات وسیع موسسات و مراکز برگزارکننده آزمون در تلویزیون

تهران (پانا) - نشست صاحب‌نظران علوم تربیتی با وزیر آموزش و‌ پرورش بعدازظهر چهارشنبه با حضور سیدمحمد بطحایی، معاونان وزیر و جمعی از صاحب‌نظران علوم‌تربیتی از دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۱۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش‌وپرورش: توانستیم گفتمان مربوط به آموزش‌وپرورش در جامعه را از کمیت‌نگری به کیفیت‌نگری تبدیل کنیم

سیدمحمد بطحایی در این جلسه با خیرمقدم به مهمانان، همراهی صاحب‌نظران علوم تربیتی را باعث تزریق انرژی مثبت به مجموعه آموزش و پررش دانست و گفت: «با وجود شما صاحب‌نظران ما احساس می‌کنیم تنها نیستیم و حمایت اندیشمندانی مثل شما را داریم.»

وزیر آموزش و پرورش از برگزاری این گونه جلسات و تداوم آنها استقبال کرد و گفت: «ما برای رفع مسائل مزمن و پیچیده آموزش و پرورش نیازمند این همکاری هستیم. اگر فهرستی از مسائل آموزش و پرورش تهیه کنیم، می‌بینیم که ریشه این مسائل به سال‌های قبل بازمی‌گردد و مربوط به امسال و سال گذشته و ۱۰ سال پیش نیست و شاید ۳۰ سال پیش هم همین مشکلات وجود داشته است و اگر آموزش و پرورش با همین فرمان بخواهد جلو برود حتما ۳۰، ۴۰ سال آینده هم، همین مسائل کنونی خواهد بود.»

او ادامه داد: «این جلسات به ما دلگرمی می‌دهد تا با فکر و ایده‌های صاحب‌نظران بتوانیم مسائل را اولویت‌بندی و رفع کنیم.»

بطحایی گفت: «در یک سال گذشته تحصیلی، یکی از مهمترین سیاست‌هایی را که دنبال و تا حدود زیادی هم موفق بودیم این بود که توانستیم گفتمان مربوط به آموزش و پرورش در جامعه را، از کمیت‌نگری به کیفیت‌نگری تبدیل کنیم. ما در این یک سال تلاش کردیم تا ضمن توجه به معیشت معلمان، جنبه‌های کیفی را هم مورد توجه قرار دهیم.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: «درست است که ما از نظر فضای آموزشی، تجهیزات و ... مشکل داریم، درست است که معلم با مسائل عدیده مواجه است، اما نباید این مسائل ما را از مخاطب اصلی برنامه‌ها یعنی دانش‌آموزان غافل کند. ما تلاش کردیم تا عقربه توجه جامعه را به این سمت هدایت کنیم که اگر ما درخواستی داریم چیزی می‌خواهیم، برای این است که محور و کانون فعالیت‌های ما دانش‌آموز است.»

او به دوره‌ ابتدایی اشاره کرد و گفت: «آزمون‌های زائد و بیهوده در دوره ابتدایی، تمام فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و می‌دهد، بچه‌ها در دوره آموزش عمومی در حال ریز و درشت‌شدن هستند. امروز نظام‌های آموزشی دنیا برای بچه‌هایی که دارای توانایی هستند و هم آنهایی که دارای اختلالات یادگیری هستند، جداسازی را تجویز نمی‌کنند و می‌گویند که همه این دانش‌آموزان باید در یک محیط با هم پرورش پیدا کنند. اما نظام آموزشی ما گرفتار این مساله بوده و هست و متاسفانه طبقه‌بندی صورت می‌گیرد، حتی در مدارس دولتی هم متاسفانه بچه‌های باهوش و غیرباهوش را از هم جدا می‌کنند، ما در حال برچسب‌زدن به دانش‌آموزان از همان ابتدا هستیم.»

بطحایی ادامه داد: «خوشبختانه برگزاری هر نوع آزمونی در دوزه ابتدایی ممنوع شده است. واقعا بعضی اوقات مدرسه ما از اهداف اصلی تربیتی فاصله گزفته است، ما در یک سال گذشته برای رفع این اشکالات، فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم.»

او از تبلیغات وسیع موسسات و مراکز برگزارکننده آزمون انتقاد کرد و گفت: «همانطور که در روزهای پیش هم گفتم، به نظر می‌رسد به یک نوع لجبازی می‌کنند، در ۶ ماه گذشته که آموزش و پرورش سیاست‌های اصلی خود را تاکید کرده است، تبلیغات تلویزیونی وحشتناکی راه افتاده است و متاسفانه در همین تبلیغات هم برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی هم تبلیغات دارند. صداوسیما و وسایل ارتباط جمعی هم به شدت این را ترویج می‌کنند، حتی خانواده‌ها هم که از عمق این مساله باخبر هستند، گرفتار این تبلیغات می‌شوند و می‌گویند نکند ما هم از این قافله جا بمانیم.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «ما موفقیت‌هایی داشته‌ایم البته شکست‌هایی هم داشته‌ایم، ما میدانیم که شرایط کشور چگونه است و به این سادگی نیست، اینگونه نیست که اگر وزیر گفت ما می‌خواهیم این کار را بکنیم همه بگویند سمعا و طاعتا؛ به هر حال ما نباید بی‌تفاوت و ناامید شویم، ما تا زمانی که هستیم باید سعی کنیم این انحراف را که در سال‌های گذشته ایجاد شده است را به سهم خود از آفت‌ها و آسیب‌های آن، کم کنیم.»

بطحایی به کاهش ۲ ساعت برنامه درسی رسمی و واگذاری برنامه‌ریزی آن به مدیران مدارس اشاره کرد و گفت: «ما اولین قدم را برای تناسب محتوا با مقتضیات محلی و منطقه‌ای برداشته‌ایم. شما به ما ایراد می‌گرفتید که یک کتاب را برای چهارده میلیون نفر تهیه می‌کنید و حال ما اولین قدم را برداشته‌ایم تا تحول ایجاد کنیم.»

او‌ خطاب به صاحب‌نظران علوم تربیتی گفت: «ما به عنوان مدیران اجرایی نسخه‌ای را که شما می‌پیچید باید اجرایی کنیم، شما یک جور دیده‌بان برای اصول تربیتی در آموزش و پرورش باید باشید. آنجایی که خطا می‌کنیم بلافاصله پرچم قرمز را بالا ببرید و به ما تذکر دهید. آن چیزی که شما به عنوان علوم تربیتی آموزش می‌دهید اگر فقط در درون کلاس‌ها بماند، در نظام تعلیم و تربیت اتفاقی نمی‌افتد.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «فشارهای اجتماعی تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری‌ها می‌گذارد و ما نیازمند حمایت فکری شما هستیم. در حال حاضر کنکور برای ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه برگزار می‌شود که تمام اهداف تربیتی ما را نه تنها در متوسطه دوم بلکه در متوسطه اول هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. اصلا و ابدا خانواده‌ها هم اجازه فعالیت‌های تربیتی و تقویت مهارت‌ها را به آموزش و پرورش نمی‌دهند و فقط یادگیری معادلات شیمی و فیزیک و مهندسی را می‌خواهند و در چنین فضایی نیازمند حمایت شما هستیم.»

بطحایی در پایان گفت: «من اعتماد دارم توجه به آموزش و پرورش و اینکه پایگاه اجتماعی آموزش و پرورش بالا برود، منوط به این است که در جامعه جایگاه آموزش و پرورش به عنوان یک موضوع مهم و دارای اولویت بالا برود. مردم باید نسبت به آموزش و پرورش حساس شوند و حساسیت‌هایشان بالا رود. هدف جدیدی که آموزش و پرورش در پیش گرفته است حرکت در این مسیر است تا بتوانیم جامعه را نسبت به آموزش و پرورش حساس کنیم.»

او در ادامه خواست تا جلسه بعدی با صاحب‌نظران هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی و برگزار شود.

بطحایی گفت: «خواست و ذوق ورود و جسارت ورود به عرصه‌های جدید در آموزش و‌پرورش وجود دارد و همکاران آماده هستند تا مواردی را که می‌توانند عملیاتی کنند، اجرا کنیم.»

در ادامه این مراسم هرکدام از صاحب‌نظران علوم تربیتی، پیشنهادات و انتقادات خود را با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتند و قرار شد در جلسه بعدی صاحب‌نظران با سیدمحمد بطحایی بررسی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار