رئیس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش استان: فرهنگ استفاده از مشاوره در خانواده ها نهادینه شود

تبریز(پانا)- برنامه های هفته بهداشت روان با شعار "سلامت روان و سبک زندگی آگاهانه، متعهدانه و شادمانه در نوجوانان" به صورت نمادین با نواخته شدن زنگ در مدرسه خیام ناحیه 3 تبریز آغاز شد.

کد مطلب: ۸۶۱۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش استان:  فرهنگ استفاده از مشاوره در خانواده ها نهادینه شود

طاهر علمی در این مراسم با بیان اینکه بهداشت روان سنجش توان فرد است، با تاکید بر اینکه دانش آموزان نباید آینده خود را معطوف به قبولی در کنکور بدانند، افزود: کسی که بتواند توانایی خود را در طول سالهای تحصیلی بشناسد و استرس و اظطراب را از خود دور کند دارای بهداشت روان سالم بوده و به موفقیت توام با آرامش دست می یابد.

معاون فرهنگی و پرورشی استان آذربایجان شرقی بهداشت روان را آمیخته با دانش و هنر دانست که درست زندگی کردن را به ما می آموزد و گفت: بهداشت روان با علم و مطالعه دست یافتنی است و کمک می کند که روش درست و مطلوب زندگی کردن را پیدا کنیم.

وی به کار گیری روش های صحیح در زندگی، قابلیت ارتباط با دیگران و داشتن روابط عمومی بالا را جز بهداشت روان عنوان کرد و خاطرنشان شد: برخی تغییرات در محیط فردی و اجتماعی مثل ورود دانش آموزان در اول مهر به مدرسه نیاز به آماده سازی در بهداشت روان دارد و دانش اموزانی که از این منظر سالم هستند به راحتی و با تغیر رفتار مناسب خود را با محیط جدید وفق می دهند.

علمی به بعد مادی و معنوی در انسان اشاره کرد و گفت: جسم به غذا سالم و روح انسان به دوستی و محبت که زیر سایه بهداشت روان ممکن است نیاز دارد تا بتواند زندگی سالم و بی دغدغه ای را تجربه کند.

معاون مدیر کل یاداور شد: سازمان بهداشت جهانی همه ساله روز 10 اکتبر را بعنوان روز جهانی بداشت روان معرفی می کند و در ایران نیز هفته پایانی مهر ماه با عنوان هفته بهداشت روان معرفی می شود.

وی تاکید کرد: بهداشت روان علمی برای زیستن و رفاه اجتماعی است که تمام زوایای زندگی را در بر می گیرد.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل در تعریف کلی از بهداشت روان ابراز داشت: سلامت روان به حالتی از سلامتی فرد گفته می شود که با استفاده از ان به توانایی های خود پی ببرد و با غلبه بر استرس های طبیعی زندگی بتواند به طور موثر کار کند و با دیگر اقشار جامعه در ارتباط باشد.

وی به تعریف سازمان جهانی بهداشت اشاره کرده و افزود: این سازمان بهداشت روان را قابلیت ارتباط هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضاد ها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب تعریف کرده است.

مراقبت از روان و فرهنگ استفاده از مشاوره در خانواده ها نهادینه شود

جهانبخش غلامی نیز در این مراسم چرایی قرار گرفتن این هفته در مهر ماه را توضیح داده و گفت: مراقبت از روح و روان به اندازه مراقبت از جسم مهم و لازم است و نباید منحصر به روز یا هفته باشد و در طول سال و عمر باید به بهداشت روان توجه شود که این هفته جهت نهادینه شدن استفاده از فرهنگ مشاوره، روانشناختی و مشاوره تربیت تدبیر شده است.

رئیس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش استان ادامه داد: بهداشت روان در طول این هفته برای ما این مفهوم را می رساند که استرس و نگرانی های دانش اموزان از از طریق آموخته های علمی روانشناختی، استفاده از مشاوران و مدیران و معاونین و دبیران و اولیا تبدیل به سکینه و آراش روح شود.

وی خاطرنشان شد: امسال هفته بهداشت روان از 18 تا 24 مهر ماه با شعار "سلامت روان و سبک زندگی آگاهانه، متعهدانه و شادمانه در نوجوانان" و روز شمار تعیین شده با موضوعات مختلف در طول هفته اجرا خواهد شد و امیدواریم فرهنگ استفاده از مشاوره در جهت رشد سلامت روحی خود و خانواده نهادینه شود و منحصرا به این هفته اختصاص نیابد.

غلامی ابراز داشت: یکی از مسائلی که در بحث بهداشت روان ضرورت دارد مخصوصا در واحدهای آموزشی، تعامل خوب و ارتباط موثر داشتن است که منجر به شادی و نشاط شود که پایه ی فعالیت های آموزش و پرورش است.

وی در توصیه به دبیران و دانش آموزان افزود: بحث آزمون های روان جدی گرفته شود تا دبیران و متولیان امر بتوانند نتایج آن را در جهت رشد و شکوفایی دانش آموزان با اجرای برنامه های مختلف تربیتی و پرورشی در طول سال بکار گیرند.

الگوسازی مناسب معنوی سلامت روان را تامین می کند

معاون پرورشی و تربیت بدنی ناحیه 3 آموزش و پرورش تبریز نیز با اشاره به روز شمار هفته بهداشت روان و موضوع اول یعنی سلامت روان نوجوان، الگوسازی مناسب با استفاده از قرآن، نماز و اهل بیت را در شکل گیری بهداشت روان بعنوان گام اول معرفی کرد.

وی با بیان اینکه حجاب و نماز آرامش روحی عمیقی به ما می دهد، افزود: اگر خداوند را در هر کاری نظاره گر بدانیم حتما راه درست را در پیش می گیریم و استرس و خطر را از خود دور می کنیم و به آرامش روانی دست می یابیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار