گزارش پانا از جدیدترین طرح پیش فروش کالا در کشور

آغاز پیش‌فروش لوازم خانگی؛ آیا ثبات بر بازار حاکم می‌شود

تهران (پانا) - از روز گذشته پیش‌فروش لوازم خانگی بدون مداخله دولت و با موافقت ستاد تنظیم بازار  آغاز شده است. طرحی که براساس آن هر خریدار با استفاده از کد ملی می‌تواند تنها یک دستگاه یخچال، تلویزیون، لباسشویی، ظرفشویی و اجاق گاز خریداری کند.

کد مطلب: ۸۶۱۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
آغاز پیش‌فروش لوازم خانگی؛ آیا ثبات بر بازار حاکم می‌شود

مراجعه به این سایت البته نشان داد که در میان فهرست لوازم خانگی، ماشین ظرفشویی برای عرضه وجود ندارد و اقلام عرضه‌شده نیز محدود به مدل‌های محدودی هستند.

براساس اعلام اولیه این طرح که از صبح دیروز سه شنبه 17 مهر آغاز شده است به مدت محدودی ادامه دارد به نحوی که برای هر کالایی که سقف فروش پُر شود، سایت بسته شده است و مصرف‌‌کنندگان می‌توانند برای مرحله بعدی، درخواست خود را ثبت کنند. بر اساس این طرح، قیمت به صورت قطعی و با تخفیف نسبت به مدت زمان انتظار مشتری در تحویل کالا، مشمول دو درصد تخفیف می‌شود و اگر متقاضی خواستار تحویل در ماه اول باشد، مشمول دریافت تخفیف نخواهد بود.

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویری دلیل مشارکت‌ نکردن سایر تولید‌کنندگان از این طرح را نبود چشم‌انداز روشن برای تولید در ماه‌های آینده اعلام می‌کند و می‌گوید این طرح می‌تواند در پاسخگویی به بخشی از تقاضای بازار موثر باشد منوط به آنکه تولیدکننده بتواند به تعهدات خود عمل کند.

محمدرضا شهیدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: پیش‌فروش این طرح محدود به گروه اسنوا شده است و دلیل محدود‌ شدن به یک تولید‌کننده هم آن است که چشم‌انداز تامین ارز مورد نیاز تولید در کشور روشن نیست و از آنجا که لوازم خانگی کالایی ارزبر است که بخشی از مواد اولیه آن وابستگی مستقیم به واردات دارد نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضع تولید در ماه‌های آینده ارایه داد. به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان از اجرای این طرح استقبال نکردند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که تولیدکنندگان نمی‌دانند اگر تعهدی به مشتری دهند آیا قادر به تامین این تعهدات خواهند بود یا خیر. اگر شرکتی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کرده است یا اطمینان کامل دارد و می‌داند که ارز مورد نیاز واردات خود را تامین می‌کند طبیعی است که تمایل به اجرای طرح پیش‌فروش دارد.

شهیدی خاطرنشان کرد:‌ وقتی در مورد میزان تولید ابهام وجود دارد چگونه می‌توان در مورد تعهد یک تا چندین ماهه تصمیم‌گیری کرد و اگر تولیدکننده نتواند به تعهدات خود عمل کند طبیعی است که بحران‌های جدیدی ایجاد خواهد شد و طبیعی است که مردم این انتظار را دارند که در سررسید خرید و زمان تعیین‌شده برای کالا محصول مورد نظر خود را دریافت کنند.

چرخه تولید کالا با تامین به موقع ارز مناسب خواهد بود

وی تصریح کرد: اگر واحدی توان پیش‌بینی خود را به درستی ارزیابی کرده است قطعا این طرح کمک به مردم است و چرخه تامین کالا با قیمت مناسب را برای مردم راحت‌تر خواهد کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویری اظهار کرد:‌ ارز تولیدکنندگان لوازم خانگی از سامانه نیما و حدود 8 هزار تومان تامین می‌شود اما تولیدکنندگان از ادامه روند آن اطمینان ندارند. تجربه چند ماه اخیر نشان داده است که قوانین و مقررات دستخوش تغییر زیادی شده‌اند و این درحالی است که فرآیند تولید به برنامه‌ریزی دقیق و قابل پیش‌بینی نیاز دارد.

کاهش 40 درصدی تولید لوازم خانگی از ابتدای سال

وی اضافه کرد:‌ در 6 ماه ابتدایی امسال تولیدکنندگان صوتی و تصویری 40 درصد کاهش تولید داشته‌اند و دلیل عمده آن نیز تخصیص نیافتن ارز و تامین نشدن واردات مواد اولیه بوده است.

شهیدی عنوان کرد: در ابتدای سال مطرح شد که به تولید ارز 4200 تومانی اختصاص می‌یابد اما در ادامه اختصاص این ارز منتفی شد و اگر تخصیص ارز از سامانه نیما بتواند با همین روند ادامه یابد تولیدکنندگان درنیمه دوم سال قادر خواهند بود که تولیدات خود را افزایش دهند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری عنوان کرد: تولید تابعی از ارز تخصیصی است و طبیعی است که کاهش تولید توازن عرضه و تقاضا را بر هم می‌زند.

وی عنوان کرد:‌ چرخه تامین مواد اولیه فرآیندی دارد که زمان‌بر است و حدود سه ماه زمان می‌برد به طور مثال از زمان سفارش کالا حدود یک ماه طول می‌کشد تا کالا در کشور مبدا تولید شود و حمل و ترخیص آن نیز حدود یک ماه زمان نیاز دارد که با احتساب زمان یک ماهه برای تولید اقدام امروز منجر به تولید کالایی در سه ماه آینده می‌شود.

شهیدی اظهار کرد: با توجه به اقدام‌های صورت‌گرفته تامین ارز روند مطلوب‌تری به خود گرفته است که می‌تواند موجب بهبود تولید شود اما پارامترهای تولید چندان در اختیار تولیدکننده نیست.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌های مکرر با وزارت صنعت برای حل مشکل‌های تولید اظهار کرد:‌ واقعیت این است که حل تمام مشکلات مربوط به وزارت صنعت نیست و علاوه بر دخیل بودن دستگاه‌های دیگر مشکلات خارجی و درآمدهای ارزی نیز کار تولید را سخت‌تر کرده است.

کاهش 30 درصدی تقاضا برای لوازم خانگی

دبیرانجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری درباره تقاضای بازار برای لوازم خانگی عنوان کرد:‌ اگرچه بخشی از تقاضا به دلیل افزایش قیمت کاهش یافته است و حدود 30 درصد کمتر شده است اما از آنجا که لوازم خانگی کالای مصرفی است تقاضای کافی در بازار وجود دارد و باید متناسب با آن وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: قیمت لوازم خانگی براساس فرمول سازمان حمایت تعیین می‌شود و اگرچه به میزان ارزبری باید به قیمت کالا افزوده شود اما افزایش قیمت لوزام خانگی حدود 50 درصد بوده است به این دلیل که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و البته ارز یکی از شاخص‌های تعیین قیمت کالاست.

شهیدی با اشاره به تخلف‌هایی که در بازار لوازم خانگی وجود دارد، اظهار کرد: هر زمان که نابسامانی وجود داشته باشد تخلف‌هایی نیز حاصل می‌شود. ما لیست تمام واحدهای توزیعی خود را به نهادهای ناظر ارایه داده‌ایم و تلاش شده است که توزیع چرخه مناسبی داشته باشد.

فروش لوازم خانگی با قیمت قطعی و غیرقطعی در طرحی که 25 درصد جریمه ماهانه دارد

حمیدرضا غزنوی، دبیرانجمن کارآفرینان درباره این طرح گفت: در فرصت محدود مردم می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.snowa.ir برای خرید لوازم خانگی شامل یخچال فریزر، ساید بای ساید، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون و لوازم خانگی کوچک به قیمت روز و با تحویل 6 ماهه ثبت نام کنند.

وی افزود: در این طرح 160 مدل لوازم خانگی وجود دارد و ثبت نام از صبح دیروز در دو شیوه قیمت مقطوع و خرید با قیمت غیر قطعی و با سود مشارکت، آغاز شده است.

غزنوی تصریح کرد: در مصوبه ستاد تنظیم بازار اعلام شده است که با این پیش‌فرض در صورت توافق مقام‌‌های مسئول، پیشنهاد‌دهندگان یا شرکت‌های مشابه می‌توانند از ظرفیت‌‌های اجرایی و تخصصی خود برای پیاده‌سازی هرگونه طرح در فضای مشابه و به شکل رقابتی استفاده کنند. ضمن اینکه با اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مبنی بر تدوین، تصویب و ابلاغ ضوابط فروش اقساطی و پیش‌فروش کالا در هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها، عملاً راه شرکت‌های توانمند برای عرضه کالا با قیمت مقطوع و با کمترین نوسان قیمت وجود دارد.

وی افزود: شرکت‌ها بر اساس ارزش برند و جایگاهی که نزد مصرف‌کنندگان دارند، با اطلاع‌رسانی کامل از شرایط و ضوابط عرضه کالای تولیدی خود به شرط رعایت قیمت مندرج در سامانه ۱۲۴ اقدام کنند.این طرح از سوی تولیدکنندگان به منظور رفع نگرانی در خصوص نوسان قیمت‌ها در بازار پیاده‌سازی می‌شود که بر اساس آن، فروش به صورت قطعی صورت خواهد پذیرفت.

دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران افزود: بر این اساس مردم با مراجعه به سایت و واریز وجه محصول خریداری شده، رنگ، مدل و شرایط زمانی تحویل را تعیین کرده و چنانچه تولید‌کننده نتواند در موعد مقرر به تعهد خود عمل کند، مشمول ۲۵ درصد جریمه ماهانه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار