مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی: آذربایجان شرقی یکی از استان های مستعد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است

کارتن های شانه تخم مرغ مستعمل عامل انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

تبریز (پانا)- مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی جزو مناطق مستعد برای شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و لذا بسیار نگران شیوع این بیماری در استان هستیم و البته تمام اقدامات پیشگیری را انجام داده ایم و در آماده باش کامل هستیم.

کد مطلب: ۸۶۰۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی: آذربایجان شرقی یکی از استان های مستعد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است

امیر حسین بهداد در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار کرد: هدف از تمامی خدمات و فعالیت ها در اداره دامپزشکی این است که دامپزشکی به جایگاه واقعی خود برسد و مردم بیشتر با آن آشنا شده و به حق و حقوق خود و در حوزه بهداشتی واقف باشند و مطالباتشان در این زمینه بیشتر باشد.

وی گفت: در سال گذشته 450تن مواد خام دامی آلوده و غیر بهداشتی را که می توانست سلامتی مردم را به خطر اندازد امحاء کردیم و برای موفقیت بیشتر دراین زمینه نیازمند این هستیم که مردم با ما در ارتباط باشند و هر گونه تخلف را در صورت مشاهده گزارش دهند.

تجهیز تمامی کشتارگاه های استان به پیش سرد برای پیش گیری از بیماری تب کریمه کنگو

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این که در فصل تابستان و با آغاز گرما، نگرانی در خصوص بیماری کریمه کنگو قوت گرفت، افزود: متاسفانه این بیماری در سال گذشته و امسال جان تعدادی هموطنان در کشور را گرفت و ما در استان سعی کردیم تا زیر ساختهای پیشگیری این بیماری را ایجاد کنیم.

بهداد ادامه داد: این بیماری به صورت چشمی در حیوان قابل مشاهده نیست و باید آزمایش هایی برای تشخیص روی حیوان انجام گیرد و این امکان وجود ندارد تا تمامی حیوانات که ذبح می شود ، آزمایش شوند.

وی تصریح کرد: اگر گوشت بعد از ذبح را ۲۴ ساعت بین 0 تا ۴ درجه سانتی گراد که اصطلاحا پیش سرد نام دارد، نگه داری کنیم، تمامی عوامل بیماری از بین می رود و در این راستا تمام کشتارگاهها را مجهز به پیش سرد کردیم و این اولین بار در کشور است.

امحاء ۱۳۶ تن گوشت آلوده به بیماری تب کریمه کنگو در کشتارگاهها

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از امحاء ۱۳۶ تن گوشت آلوده در کشتارگاهها خبر داد و افزود: به مردم توصیه می کنیم از گوشت های ممهور به مهر دامپزشکی خریداری کنند و از ذبح مستقیم و مصرف گوشت بلافاصله بعد از ذبح خوداری کنند.

بهداد ادامه داد: با شروع فصل سرما، فعالیت حشرات ناقل این بیماری از بین می رود و در نتیجه نگرانی ها در مورد بیماری نیز کمتر می شوند.

وی گفت: بیماری کیست هیداتید یکی از بیماری هایی است که سلامت انسان را تهدید می کند و می تواند به آرامی کبد را کار بیندازد و در این مورد نیز نظارت بر کشتارگاهها به طور سخت گیرانه انجام می گیرد.

عدم همکاری روستائیان و دامداران با ماموران اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی بیان کرد: در خصوص بیماری تب برفکی، سال ۹۴ واکسن کم بود ولی اکنون به وفور داریم ولی متاسفانه فرهنگ استفاده در بین دامداران ایجاد نشده است و با توجه به این که اکثر دامداری ها در استان ما به شکل سنتی اداره می شوند ولی روستائیان و دامداران با ماموران اداره دامپزشکی همکاری های لازم را ندارند.

استان آذربایجان شرقی جزو مناطق مستعد کشور برای شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان

بهداد با بیان این که متاسفانه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به صورت کامل ریشه کن نشده و ویروس آن در کشور فعال است، گفت: استان آذربایجان شرقی جزو مناطق مستعد کشور برای شیوع این بیماری است و لذا بسیار نگران شیوع این بیماری در استان هستیم و البته تمام اقدامات پیشگیری را انجام داده ایم و در آماده باش کامل هستیم.

پرندگان مهاجر و مرغداری های تخم گذار تهدید جدی برای شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان

وی تصریح کرد: استان ما یکی از مناطق مهاجر پذیر برای ورود پرندگان مهاجر است و این می تواند زمینه را برای ابتلا پرندگان در استان فراهم کند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی ادامه داد: آذربایجان شرقی یکی از قطبهای مرغ تخم گذار کشور است و این مرغداری ها به خاطر مراودات زیاد، شبکه ریلی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و عاملی برای گسترش ویروس بیماری به شمار می روند.

تعطیلی 128 مرغداری غیرمجاز در استان

بهداد با بیان این که بر اساس اعلام وزارت جهادکشاورزی مجوز جدید برای راه اندازی مرغداری تخم گذار در کشور صادر نمی شود، تصریح کرد: آذربایجان شرقی تنها استانی در کشور است که در صورت تعطیلی مرغداری های غیرمجاز می تواند مجوز احداث مرغداری را اخذ کند.

وی با بیان این که تاکنون 128 مرغداری غیرمجاز در استان تعطیل و ۳۰ مرغداری نیز ساماندهی شده اند، گفت: در حال حاضر آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده و اعلام می کنم که تمام مرغهای بسته بندی کشتارگاهی برای این که از فیلترهای نظارت اداره دامپزشکی عبور کرده اند، کاملا سالم هستند و مردم نگران خرید گوشت مرغ نباشند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این که یکی دیگر از نگرانی های ما کارتن های شانه تخم مرغ مستعمل هستند، گفت: متاسفانه به علت تحریم ها و عدم تامین مواد اولیه کارتن های شانه تخم مرغ، با کمبود کارتن شانه مواجه هستیم و اغلب مرغداری ها مجبور به استفاده مجدد از کارتن ها می شوند که این می تواند عاملی برای انتقال مکانیکی ویروس بیماری فوق حاد پرندگان باشد لذا از سازمان صنعت و معدن خواسته ایم تا این مشکل را هرچه سریعتر مرتفع کنند.

مرغ های زیر 2 کیلو آنتی بیوتیک کمتری دارند

بهداد بیان کرد: همیشه به مردم توصیه می کنیم، مرغ زیر ۱.۸ کیلوگرم تهیه کنید و البته این قانون نیست فقط یک توصیه است و پشتوانه قانونی برای اجرای آن در مرغداری ها نداریم.

وی افزود: مرغ بالای ۲ کیلو ضریب تبدیل بالا دارد یعنی دانه زیادی مصرف می کند تا یک کیلو گوشت دهد و این به ضرر مرغدار است و از طرف دیگر چون آنتی بیوتیک ها در چربی ها ذخیره می شود و مرغ های با وزن کم، چربی کم دارند پس آنتی بیوتیک کمتر نیز دارند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی ادامه داد: مرغ های زیر 2 کیلو چون جوان تر هستند بیماری ندارند لذا آنتی بیوتیکی مصرف نکرده اند و لذت گوشت این مرغ ها زیاد است و همچنین مقدار گوشت نسبت به استخوان در مرغ های جوان بیشتر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار