در سیزدهمین همایش تجلیل از مولفان کتاب‌های درسی

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: اجازه نمی‌دهیم راهزنان سودجوی سوداگر روح دانش‌آموزان را بربایند

تهران (پانا) - سیزدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی، یادواره شهید محسن حججی، صبح امروز با حضور وزیر آموزش و‌ پرورش و شماری از مسئولان این وزارتخانه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۰۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: اجازه نمی‌دهیم راهزنان سودجوی سوداگر روح دانش‌آموزان را بربایند

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این همایش گفت: «بسیار خرسندیم که امروز آفتابی در سرا و قلمرو آموزش و پرورش کشور به نام سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی و سایر زیرنظام‌ها و اهداف دوره‌های تحصیلی،‌ درخشیدن گرفت. سندی که به فرموده مقام معظم رهبری یک سند عالمانه، جامع،‌ منسجم، پیشرو و قابل افتخار است. امروز مطلوب‌های ما روشن است. مأموریت‌های ما نیز معلوم. قدم‌هایی را که باید تا رسیدن به وضعیت مطلوب برداریم هم ترسیم شده است اما تا مطلوب فاصله داریم. اگر چه وضع موجود ما مطلوب نیست اما مخروب هم نیست.»

حیدر تورانی ادامه داد: «این گردهمایی تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مؤثر در رسانه‌های آموزشی که به نام شهید حرم حججی عزیز نام‌گذاری شده است، بسیار میمون و مبارک است، چرا که شاهد یک اتفاق و حرکت بزرگ علمی، پژوهشی و مطالعاتی در حوزه کتاب‌ها و برنامه‌های درسی هستیم اگرچه این کتاب‌ها و بسته‌های آموزشی و تربیتی موجود با تراز سند تحول آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران فاصله دارد، اما جلوه‌های بسیاری از ارزش‌های معنوی و علمی از قبیل نماز، قرآن،‌ اهل بیت، ولایت، فقاهت، دفاع مقدس، سبک و آداب زندگی، سلامت و محیط زیست، ‌عقل،‌ خلاقیت و نوآوری و مسئله‌شناسی و مهارت‌آموزی را در آنها شاهدیم و اینک امیدمان به اندیشه‌های پاک، همت والا و زبان گویای معلمان عزیز ماست. گرچه آنان نامهربانی دیده‌اند اما چون خورشید، مهر می‌ورزند و از درخشش خویش نمی‌کاهند و بی‌منت به فرزندان این آب و خاک مقدس و آکنده به خون مطهر شهدای گران‌قدر، خدمت می‌کنند.»

او افزود: «این کتاب‌ها و بسته‌های آموزشی و تربیتی تولید شده،‌ برآیند تلاش چندین ساله‌ای است که اهتمام و از خودگذشتگی قریب به 700 تن از مؤلفان دانشگر و پژوهشگر تعلیم و تربیت حوزه و دانشگاه،‌ به ویژه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را با خود به همراه داشته است. از سال 1392 هر ساله 2 پایه از پایه‌های تحصیلی در رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌ای و کار دانش، ‌با مفاد سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی همسو شده و از طریق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ارزشیابی شده و نتایج آن در حد امکان و مقتضیات اعمال شده است.»

تورانی گفت: «امروز هفدهم مهر سال 1397 در سیزدهمین گردهمایی تجلیل از مؤلفان کتاب‌های آموزشی درسی مراسمی را شاهدیم که با نو نگاشت 200 عنوان کتاب در پایه دوازدهم در رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌ای و کاردانش و در مجموع 1100 عنوان در 12 پایه تحصیلی، به پایان ماراتن خود می‌رسد. در این شش و اندی سال علاوه بر کتاب‌های نونگاشت، تولید چندین کتاب جدیدالعنوان از قبیل مدیریت خانواده و سبک زندگی، سلامت و بهداشت،‌ اخلاق حرفه‌ی،‌ جریان‌شناسی معاصر،‌ تحلیل فرهنگی،‌ تفکر و آداب و سبک زندگی، تفکر و فناوری،‌ تفکر و پژوهش که به کتاب‌های ملت‌ساز معروف‌اند را نیز شاهد بوده‌ایم و امروز جمع شدیم تا این تولد را به همراه مؤلفان و ذی‌نفعان آنها جشن گرفته و پاس بداریم.»

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «راه درازی تا نقطه مطلوب در پیش داریم قدر داشته‌هایمان را می‌دانیم و به آنچه داریم افتخار می‌کنیم، اما می‌دانید که نداشته‌های ما نیز کم نیستند و باید اهتمام ورزیم تا فاصله بین وضع موجود و مطلوب کوتاه و کوتاه‌تر شود. همه ما چه در داخل و چه در خارج از آموزش و پرورش که دل در گروی خدمت به نونهالان میهن عزیز اسلامی ایران داریم یک تیم هستیم و به‌سوی قله حرکت می‌کنیم تنها صعود به قله هدف ما نیست، بلکه پرواز از قله را هدف خویش می‌دانیم و باید آرزوهای بزرگ داشت و قدم‌های آهسته،‌ پیوسته و محکم برداشت.»

شش راهبرد اساسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای ایجاد تحول

تورانی از آغاز تحولی عمیق در این سازمان برای منویات حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و مفاد اسناد تحول بنیادین براساس شش سیاست راهبردی خبر داد و گفت: «ماندگارسازی کتابهای درسی(یعنی خلق فرصتی برای آماده شدن جهت چرخش از همسویی به انطباق با سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی)، انطباق تولیدات سازمان با سند تحول و برنامه درسی ملی، پایدار سازی کتابهای درسی(یعنی مصرف بیش از دو سال از یک کتاب درسی از سوی دانش آموزان)، مرز گستری (یعنی گشوده‌تر شدن درب‌های سازمان و گشاده‌تر شدن آغوش کارشناسان و دانشگران و پژوهشگران آن به سوی همه دل دادگان تربیت فرزندان این مرز و بوم)، چابک سازی برنامه درسی(یعنی متنوع شدن مطالب و سبک و کم حجم شدن داده‌های نامتناسب و غیر لازم) و چند تألیفی و چند رسانه‌ای شش راهبرد اساسی ما در این مسیر است.»

او گفت: «چشم انداز ما معلوم،‌ فانوس دریایی و افق دیدمان روشن و عزم ما جزم است، همان‌طور که تاکنون به اثبات رساندیم از بعد هم به همگان در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی نشان خواهیم داد که «می‌توانیم» و در این توانستن جدی و ثابت قدم هستیم و قادریم و بلدیم از بادها آسیاب بادی‌ها بسازیم و از آبها نیروگاه‌ها خلق کنیم و از فهمیده‌ها حججی‌ها تربیت کنیم و از همت‌ها، خرازی‌ها، باقری‌ها، زین‌الدین‌ها‌، آبشناسان‌ها و جهان آراها و بابایی‌ها، فکوری‌ها، فلاحی‌ها و ... سلیمانی‌ها را چون خار در چشم و استخوان در گلوی مستکبران متبلور و جلوه‌گر سازیم و از چمران، رجایی،‌ باهنر، مطهری،‌ حسابی، بهشتی،‌ آوینی، کاظمی،‌ تهرانی مقدم و شهریاری‌ها و میرزاخانی‌ها برای کودکانمان الگوها ساخته و روح خلاقیت و اعتماد به نفس را در آنان زنده کنیم. دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد برخی از راهزنان سودجوی سوداگر، و آموزشگران فریینده روح دانش آموزان عزیز ما در خارج از سیستم رسمی آموزشی،‌ استعدادهای نوجوانان ما را بربایند.»

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: «آموزش و پرورش و البته همه جامعه امروز ما،‌ ابتدا به امید و سپس به درست اندیشیدن و درست عمل کردن نیاز دارد، نباید در چرخه انجام درست کارهای نادرست گرفتار شویم. باید در فرایند مدیریت و بهینه‌سازی امور،‌ برداشته‌های‌مان تکیه کرده و احساس مسئولیت فردی و اجتماعی کنیم تا بتوانیم به آسانی بر نداشته‌ها غلبه کرده و آموزش و پرورش کشور را با همین داشته‌ها بهتر و درست‌تر از امروز رهبری و هدایت کنیم.»

او در پایان گفت: «عزم را جزم کرده‌ایم تا به اصلاح فرایندها بیاندیشیم، تفریق موانع را به‌جای تزریق منابع در دستور کارمان قرار دهیم. به آنچه می‌گوییم خود اولین شنونده باشیم و به آن عمل کنیم انتظار نداریم دیگران حرف‌هایمان را بشنوند ولی کارها و رفتارهایمان را نادیده بگیرند تلاش می‌کنیم تا وجدان سیستم و باطن جامعه را با خود همراه سازیم نه زبان آن را. مثبت اندیشی سرلوحه کار ماست چرا که مثبت اندیشان اهالی تغییرند. امیدوار هستیم که امید سوخت تحول است شوق به تغییر را در خویشتن نگه می‌داریم که راز برخورداری از نگرش مطلوب داشتن شوق به تغییر است. یادمان نمی‌رود که خوب دشمن بهتر است اشتیاق سوزان به بهتر از امروز بودن را در خویش نهادینه می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار