مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش: غفلت‌های خود را در تربیت دانش‌‌آموزان بپذیریم و سیاست جدیدی در پیش بگیریم

تهران (پانا) - سومین همایش آموزشی و کاربردی مدیران اردوگاه‌های دانش‌آموزی کشور با حضور جمعی از مدیران اردوگاه‌ها و مشاوران و معاونان حوزه پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز در شهرستان رامسر برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۰۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش: غفلت‌های خود را در تربیت دانش‌‌آموزان بپذیریم و سیاست جدیدی در پیش بگیریم

علی رمضانی، مدیر‌کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم خطاب به مدیران اردوگاه‌های دانش‌آموزی کشور گفت: «سند تحول به خوبی جایگاه اردوگاه‌ها و فضاهای پرورشی را برای همه ما مشخص کرده است. طبق سند تحول، اردوگاه‌ها یک مرکز مهارت‌آموزی و یادگیری است. اگر ما نتوانیم در حوزه مهارت‌آموزی طرح‌های جدیدی داشته باشیم مطمئن باشید که فضاهای پرورشی تعطیل می‌شود.»

او ادامه داد: «تعریفی که از فعالیت اردوگاه و نگاه به حوزه تعلیم و تربیت در بیست سال گذشته وجود داشته، تغییر کرده است. ما نیاز به دانش جدید برای رفع این دغدغه‌ها داریم.»

رمضانی از وجود ۵ میلیون مترمربع فضای پرورشی در کشور خبر داد و گفت: «با این وجود ما نتوانستیم از این ظرفیت برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم. از نگاه ما تربیت اصلی اساسی است اما این نگاه نیازمند این است که در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام‌ شود. مدیران اردوگاه‌ها باید مدیرانی با نگاه اقتصادی باشند.»

او گفت: «در حوزه مهارت‌آموزی باید کسب درآمد و چرخه اقتصادی به طور جدی از سوی مدیران در اولویت قرار گیرد.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش درباره سیاست اصلی آموزش و پرورش در حوزه تربیتی و اردویی گفت: «ما باید دانش‌آموزانی را تربیت کنیم که در شرایط بحرانی و سخت بتواند به نظام و جامعه کمک کند. اردوها از تاثیرگذارترین و با استقبال‌ترین برنامه‌های دانش‌آموزی است اما متاسفانه نگاه ما به اردوها صرفا یک برنامه گردشگری است که هیچ برون دادی ندارد.»

او در ادامه به سیل چند روز گذشته در رامسر اشاره کرد و گفت: «آیا ما در این مدت دانش‌آموزی را برای کمک‌رسانی و مقابله با شرایط سخت بلایای طبیعی تربیت کرده‌ایم؟ ما باید غفلت‌های خود در این زمینه را بپذیریم و سیاست‌های جدیدی در پیش بگیریم.»

رمضانی بر اصل مدرسه‌محوری در فعالیت‌های اردویی تاکید کرد و گفت: «سیاست ما این است که هیچ فعالیت اردویی که منشا آن در مدرسه نباشد، انجام نخواهد شد و در این راه از ظرفیت تشکل‌ها استفاده می‌شود.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «هیچ دوره‌ای مانند چندماه گذشته، حوزه پرورشی مورد استقبال از سوی وزیر آموزش و پرورش قرار نگرفته است، با این وجود ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم و به اهداف تربیتی دست پیدا کنیم.»

مسیب‌زاده: اصل محوریت مدرسه از این اصول برنامه‌های ما است

در ادامه این مراسم محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن،عترت و نماز آموزش و پرورش هم گفت: «ما در حوزه فعالیتی خود سه اصل اساسی را بر برنامه‌های خود حاکم کرده‌ایم. اصل محوریت مدرسه یکی از این اصول است. هر فعالیتی که از مدرسه آغاز نشود و بستر اصلی آن در مدرسه نباشد، ابتر است.»

مسیب‌زاده اصل دوم را فراگیری در عین اثربخشی دانست و گفت: «ما باید زمینه یادگیری را نه فقط برای دانش‌آموزان مذهبی بلکه ۱۴ میلیون دانش‌آموز کشور فراهم کنیم.»

او گفت: «اصل سوم ما توسعه مشارکت و مشارکت‌پذیری است. ما امروز با ذره‌بین دنبال نهاد‌ها و سازمان‌هایی می‌گردیم که با کمک آن‌ها بتوانیم فعالیت‌های خود را به بخش‌های دیگر تسری دهیم. آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند ماموریت تعلیم و تربیت را برعهده بگیرد.»

شکوهی: برای مدیریت و کنترل و کاهش آسیب‌ها تلاش کنیم

در ادامه نوبت به مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره رسید تا دقایقی را برای مدیران اردوگاه‌های دانش آموزی کشور سخنرانی کند. او گفت: «افزایش آسیب‌های اجتماعی ما را وادار می‌کند که برای مدیریت و کنترل و کاهش آسیب‌ها تلاش کنیم. یکی از حوزه‌هایی که برای کاهش این آسیب‌ها بسیار تاثیرگذار است، فضاهای تربیتی است. متاسفانه در این سال‌ها نقش اردوگاه‌های دانش آموزی را جدی نگرفتیم.»

شکوهی گفت: «کاهش آسیب اجتماعی نیاز به مهارت اجتماعی دارد، دو نقش مهم را می‌توان در برگزاری اردوها مدنظر قرار داد. اول ما باید اردوگاه‌ها را فرصتی برای رشد خلاقیت در دانش‌آموزان قرار دهیم و دوم به آن‌ها سازگاری اجتماعی بیاموزیم.»

او ادامه داد: «ما در اردوگاه‌ها می‌توانیم بسیاری از فضیلت‌های اخلاقی و اجتماعی را به دانش‌آموزان بیاموزیم. من از مدیران اردوگاه‌ها درخواست می‌کنم که فضا را برای آموزش این نکات فراهم کنند.»

در پایان مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای اردوگاه‌های دانش‌آموزی کشور‌ نیز افتتاح شد و اردوگاه‌های ۳۲ استان کشور‌ و ۴ اردوگاه کشوری شهید باهنر تهران، شهید رجایی نیشابور، شهید بهشتی اصفهان و میرزا کوچک‌خان رامسر دستاورد‌های خود را در معرض نمایش قرار دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار