سرمایه گذاری در نظام سلامت کودکان، آینده زیباتری برای کشور رقم خواهد زد

شیراز(پانا) - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با گرامیداشت شانزدهم مهر، روز جهانی کودک، گفت: اقدامات گسترده و جامع برای حمایت از حقوق کودک با همکاری تمامی دستگاه های بین بخشی حوزه سلامت در سطح ملی صورت می پذیرد، چرا که ارتقای سلامت جسمی و روحی کودکان، به یقین آینده زیباتر کشور را در پی دارد.

کد مطلب: ۸۶۰۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
سرمایه گذاری در نظام سلامت کودکان، آینده زیباتری برای کشور رقم خواهد زد

عبدالرسول همتی با بیان اینکه رشد و توسعه جوامع در گرو توجه و برنامه ریزی در ابعاد مختلف و برای همه اقشار است، گفت: بر این اساس توجه به سلامت جسمانی و روانی کودکان، به عنوان دروازه ورود به توسعه عمومی جامعه آینده، از مهم ترین دغدغه های حوزه بهداشت و درمان به شمار می آید.

وی سرمایه گذاری در دوران ابتدای کودکی را از پربازده ترین سرمایه گذاری ها عنوان کرد که بازگشت بسیار چشمگیـر سرمایه را به کمک افزایش طول عمر کودک، ارتقای یادگیری و ذخیره هزینه های اجتماعی بـه دنبال دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: نوزاد انسان با ظرفیت های شناختی، ذهنی و رفتاری فراوانی که خداوند در وجود او به ودیعه گذاشته، به دنیا می آید و این ظرفیت ها برای به فعلیت درآمدن، نیازمند محیط مناسب، آموزش و تجربه است؛ کودکانی که با محرک های مناسب و در محیط استاندارد پرورش می یابند، از نظر هوشی و ذهنی بر کودکانی که در محیط محروم و یا در انزوا رشد می کنند، برتری دارند.

همتی با اشاره به پیمان نامه جهانی حقوق کودک سازمان ملل متحد در سال 1989 و اهمیت دوران کودکی اضافه کرد: به پیشنهاد یونیسف، هشتم اکتبر مصادف با شانزدهم مهر به عنوان «روز جهانی کودک» نامگذاری شد و پیمان نامه حقوق کودک نمایانگر تلاشی است برای بهبود وضعیت زندگی کودکان جهان با تاکید بر داشتن حق زندگی و بهره مندی برابر از بهداشت، آموزش و امنیت؛ بدین معنا که همه کودکان حق زندگی دارند و به بهترین شکل ممکن رشد کنند.

وی خاطر نشان کرد: این وظیفه بر عهده دولت ها گذاشته شده تا با فراهم سازی شرایط برابر برای همه کودکان، امکان پرورش بالاترین میزان توانایی ها را برای کودکان محقق سازند؛ کودکان حق دارند از خدمات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی برابر برخوردار شده، از خشونت های جسمی و روحی دور بمانند و در صورت مواجهه با هر نوع خشونت، توسط قانون حمایت شوند.

به گفته این مقام مسوول در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کودکان حق برخورداری از زمانی برای تفریح و بازی و نیز زندگی فرهنگی کامل را دارند؛ آن ها نباید مورد بهره برداری اقتصادی قرار گرفته یا در شرایطی واقع شوند که به سلامتی جسمی روانی و یا فرصت های آموزش ایشان آسیب وارد شود.

به گفته همتی شعار "آینده را باید ساخت" برای این روز در نظر گرفته شده است، که به اهمیت جایگاه کودکان در نظام سلامت اشاره دارد، بنابراین اقدامات گسترده و جامع برای حمایت از حقوق کودک با همکاری تمامی دستگاه های بین بخشی حوزه سلامت در سطح ملی صورت می پذیرد، چرا که ارتقای سلامت جسمی و روحی کودکان، به یقین آینده زیباتر کشور را در پی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار