در گفت‌و‌گو با پانا

مدیرموسسه سپهر سوره هنر: ترجیح می‌دهیم به جای تبلیغ و شوآف به حمایت و آموزش استعدادهای جوان بپردازیم

حضور حرفه‌ای‌ها فرصت عرض اندام را از استعدادهای نوقلم می‌گیرد

تهران (پانا) –- مدیر موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر هدف از برگزاری جشنواره شعرو داستان جوان سوره را شناسایی و حمایت استعدادهای جوان عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۶۰۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیرموسسه سپهر سوره هنر:  ترجیح می‌دهیم به جای تبلیغ و شوآف به حمایت و آموزش استعدادهای جوان بپردازیم

موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر که بازوی اجرایی حوزه هنری در برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌هاست و رویدادهایی مانند فیلم ۱۰۰، فیلم کوتاه رویش، داستان انقلاب، شعر انقلاب، طنز سوره، شب آواز ایرانی و شعر و داستان سوره را برگزار می‌کند این روزها در تدارک برگزاری شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره است که اواخر آبان‌ماه شاهد اختتامیه آن خواهیم بود.

محمد زرویی نصرآباد، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا با اشاره به ایجاد محدودیت سنی برای شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره شعر و داستان جوان سوره آن را کاملا مطابق با اهداف و نیات جشنواره خواند و گفت: حوزه هنری با برگزاری چنین جشنواره‌هایی سعی در کشف استعدادهای تازه دارد، نه اینکه به عیارسنجی و محک زدن آثاری بیپردازد که بارها محک خورده‌اند و در فضای فرهنگی عرضه شده‌اند.

حضور حرفه‌ای‌ها فرصت عرض اندام را از استعدادهای نوقلم می‌گیرد

وی افزود: ما ترجیح می‌دهیم به جای تبلیغات و شوآفِ کارهای خودمان، به حمایت و آموزش استعدادهای جوان بپردازیم. کشف استعدادهای جدید و حمایت از آنها تا تبدیل شدن به یک نویسنده و شاعر توانمند دقیقا همان خروجی‌ای است که ما از جشنواره شعر و داستان سوره می‌خواهیم و در شورای سیاستگذاری جشنواره شانزدهم هم بر آن تاکید شده است.

زرویی نصرآباد حضور شاعران و نویسندگان حرفه‌ای را یکی از موانع جشنواره برای توجه به استعدادهای تازه‌نفس عنوان کرد و گفت: وقتی شرکت‌کننده‌ای 30 سالگی را پشت سر گذاشته باشد، دیگر وارد فعالیت حرفه‌ای شده و آثارش پختگی و انسجام لازم را پیدا کرده‌اند، بنابراین حضور او ممکن است فرصتِ عرض اندام را از نوقلم‌ها بگیرد و افرادی که به تازگی پای در این راه گذاشته‌اند و قلم در دست گرفته‌اند، چه بسا، با مقایسه خودشان با آنها، دچار سرخوردگی شوند. از طرف دیگر حوزه هنری معمولا از طرق دیگری از نویسندگان و شعرای باسابقه و حرفه‌ای حمایت می‌کند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر در توضیح آموزش‌ها و حمایت‌های این موسسه از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان جشنواره شعر و داستان سوره گفت: ما باشگاه شعر و داستان سوره را راه‌اندازی کردیم که قبل و بعد از جشنواره به آموزش شرکت‌کنندگان و برگزیدگان می‌پردازد و تماس خود را با آنها حفظ می‌کند تا به ارتقاء این افراد در مسیر تولید کارهای بهتر کمک کند؛ بنابراین ایجاد شرط سنی فرصتی مهیا می‌‍کند تا نوقلم‌ها و استعدادهای جدید حوزه نویسندگی خود را نشان دهند و به پرورش استعدادهای خود بپردازند.

محدودیت موضوعی برای شرکت‌کننده ایجاد نمی‌کنیم

وی درباره دو موضوع ویژه پیشنهادی برای آثار این دوره از جشنواره گفت: ما معمولا موضوع را آزاد می‌گذاریم و از این نظر محدودیتی برای شرکت‌کننده ایجاد نمی‌کنیم؛ ولی با توجه به اینکه اختتامیه جشنواره امسال در آبان‌ماه با هفته وحدت و ایام میلاد رسول خدا همزمان شده است، دو موضوع «مدح پیامبر» و «وحدت» را به عنوان موضوعات ویژه این دوره انتخاب کردیم.

برگزیدگان پیشین، داوران امروز جشنواره شعروداستان

زرویی نصرآباد در پاسخ به این سوال که « برگزاری 16 دوره جشنواره شعر و داستان سوره چه خروجی‌هایی در فضای داستان و شعر حرفه‌ای کشور داشته است؟» گفت: بسیاری از شاعران و نویسندگانی که امروز جایگاهی درخور توجه در عرصه فرهنگ و هنر کشور دارند از برگزیدگان دوره‌های پیشین همین جشنواره هستند و حتی منتخبان دوره‌های قبل جشنواره امروز جزو همکاران ما در حوزه هنری هستند.

افزود: امروز جشنواره شعر و داستان سوره افتخار می‌کند که هنرمندانی را به عرصه فرهنگ این سرزمین معرفی کرده یا فضایی (هرچند کوچک) را برای رشد این هنرمندان مهیا ساخته است. شاعران و نویسندگانی که امروز در عرصه فرهنگ نام و آوازهای دارند و کتاب‌هایی منتشر کرده‌اند. طی 3 دوره اخیر برگزاری جشنواره اغلب داوران و حتی دبیران جشنواره از برگزیدگان دوره‌های قبل جشنواره شعر و داستان انتخاب شده‌اند.

است شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» با هدف شناسایی و جذب استعدادهای ادبی جوان، تبادل اندیشه و تجربه‌های شاعران و نویسندگان جوان انقلاب اسلامی، جریان‌سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزش‌های اسلامی و معرفی و برجسته‌سازی چهره‌های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب طی روزهای 27 و 28 آبان ماه 97 در شهر رشت برگزار می‌شود. امسال پیش از برگزاری جشنواره، کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان در برخی از استان برگزار می‌شود و خروجی آن‌ها که مجموعه‌ای از شعرها و داستان‌های شایسته است، به جشنواره راه می‌یابد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار