جهانگیری:‌

صنعت داروسازی به ویژه صنایع دانش‌بنیان دارویی از افتخارات کشور هستند

تهران (پانا) - جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و با موضوع مدیریت تامین دارو و تجهیزات پزشکی در وضع تحریم برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۰۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد
صنعت داروسازی به ویژه صنایع دانش‌بنیان دارویی از افتخارات کشور هستند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در این جلسه صنعت دارو سازی را از جمله صنایع خوب و پراهمیت کشور برشمرد و گفت: شرکت‌های داروسازی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه، نقش پراهمیتی در تامین داروی مورد نیاز کشور دارند و حدود ۹۶ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود که این موضوع از افتخارات کشور است.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت حساسیت ویژه‌ای نسبت به تامین داروی مورد نیاز مردم دارد، تصریح کرد: تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور همواره از اولویت‌های دولت بوده است و در هر وضعی دارو های مورد نیاز مردم تامین خواهد شد.
جهانگیری افزود: در همین راستا در سال جاری ۳.۵ میلیارد دلار برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی پیش‌بینی شده است تا دغدغه‌ای در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور وجود نداشته باشد.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: ۳۰۰ میلیون دلار نیز با مدیریت بانک مرکزی در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعنوان تنخواه قرار گرفته است تا این وزارتخانه بتواند در مواقع ضروری و مورد نیاز از این منابع در جهت رفع مشکلات احتمالی تامین دارو استفاده کند.
وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات شرکت‌های داروسازی کشور در تامین نقدینگی مورد نیاز، از سازمان برنامه و بودجه خواست این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.و با تمرکز ویژه بر آن، مشکل نقدینگی این شرکت‌ها را حل و فصل کند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برخی گزارش‌ها از وجود قاچاق و خروج دارو از کشور، گفت: خوشبختانه براساس گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان قاچاق دارو از کشور اندک است که البته لازم است وزارت کشور تمرکزی جدی نسبت به این موضوع معطوف دارد تا از پدیده قاچاق و خروج دارو از کشور به همین میزان اندک نیز جلوگیری شود و دغدغه‌ای در این خصوص وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: برای مبارزه با احتکار کالاهای اساسی و دارو نیز تصمیم‌های مناسبی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه اتخاذ شده است و تولید کنندگان نباید از پر بودن انبارهای رسمی خود نگرانی داشته باشند چرا که پر بودن انبارهای رسمی کشور موضوعی مثبت است و احتکار و اخلال به مواردی اطلاق می‌شود که افرادی بخواهند کالا و دارو را از چرخه توزیع و دسترس مردم خارج کنند.
جهانگیری از وزارت امور خارجه خواست موضوع تحریم واردات دارو و تجهیزات پزشکی توسط آمریکا و سنگ‌اندازی این کشور بر سر راه استفاده از منابع مالی ایران در خارج از کشور برای واردات دارو را از طریق مجامع و محاکم بین‌المللی پیگیری حقوقی کند.
در این جلسه که نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، وزرای بهداشت ، درمان و آموزشی پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، رئیس کل بانک مرکزی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از مدیریت تامین دارو و تجهیزات پزشکی در وضع تحریم ارائه کرد و ضمن تشریح وضعیت موجود به بیان گزارشی از اقدام‌های صورت‌گرفته و پیگیری‌های انجام‌شده در جهت رفع کمبودها پرداخت.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با تاکید بر ضرورت تقویت و حمایت از شرکت‌های داروسازی کشور گفت: حفظ و نگهداری از تجهیزات و لوازم پزشکی و مدیریت تقاضا نقش مهمی در مدیریت تامین دارو و تجهیزات پزشکی در وضع تحریم دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه قاچاق در زمینه دارو در کشور به صورت سازمان‌یافته نیست و میزان آن اندک است، مهمترین مشکل شرکت‌های داروسازی کشور را کمبود نقدینگی عنوان کرد و خواستار توجه هر چه بیشتر دولت برای رفع دغدغه این شرکت‌ها شد.
قاضی‌زاده هاشمی همچنین از تعیین کارگروهی برای تشکیل پرونده کسانی که به دلیل تحریم‌های دارویی آمریکا با مشکل مواجه شده‌اند، خبر داد و گفت: این گونه پرونده‌ها با جدیت و به سرعت از طریق وزارت امور خارجه کشورمان در مجامع بین‌المللی پیگیری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار