نمایش «از غدیر تا کربلا» به دنبال بازخوانی مفهوم ولایت

همدان (پانا) - نمایش «از غدیر تا کربلا» به کارگردانی سیدمحمدجواد کبودراهنگی و اجرای بازیگران همدانی از 14 تا 18 مهرماه در مرکز همایش های قرآنی و بین المللی شهر همدان در حال اجراست.

کد مطلب: ۸۶۰۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد
نمایش «از غدیر تا کربلا» به دنبال بازخوانی مفهوم ولایت

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در حاشیه برگزاری این نمایش گفت: نمایش و نمایشگاه «از غدیر تا کربلا» به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان از 14 تا 18 مهرماه در دو نوبت صبح و بعدازظهر در مرکز همایش‌های قرآنی و بین‌المللی شهر همدان به روی صحنه می‌رود.

سعید خوشبخت با بیان اینکه این نمایش صبح‌ها از ساعت 10 تا 12 و بعدازظهرها از ساعت 16 تا 18 اجرا می‌شود، افزود: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان همدان این نمایش صبح‌ها ویژه دانش‌آموزان و بعدازظهرها برای عموم آزاد است.

وی با تأکید بر اینکه این نمایش بازسازی و بازخوانی واقعه غدیر تا کربلا است، اضافه کرد: با توجه به آموزه‌های بزرگان دین و ائمه اطهار علیهم‌السلام معتقدیم که واقعه کربلا و عاشورا در امتداد واقعه غدیر است.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت پرداختن به مفهوم امامت و ولایت در دین مبین اسلام و مذهب تشیع بازخوانی و بازسازی این روایت مخصوصاً برای نسل جوان و دانش‌آموز ضروری است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با اشاره به اینکه این نمایش با همکاری معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی، معاونت اجتماعی و فرهنگی سپاه همدان و مجموعه نمایشی بوعلی به روی صحنه می‌رود، تصریح کرد: این نمایش به کارگردانی سیدمحمدجواد کبودراهنگی و هنرمندی بازیگران بومی استان همدان انجام شده و طراحی صحنه و دکور نیز کاملاً توسط هنرمندان همدانی انجام شده است.

وی تشریح کرد: در کنار برگزاری این نمایش، نمایشگاهی ویژه دانش‌آموزان با غرفه آموزش شهروندی و آموزش مدیریت بحران از شهرداری همدان، غرفه سلامت و مشاوره سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی همدان و نمایش عروسکی مؤسسه یک جرعه زندگی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: مؤسسه یک جرعه زندگی مجموعه نمایشی با عنوان غدیر و با مفهوم امامت و ولایت برای کودکان 5 تا 8 سال برگزار می‌کند که جذابیت بالایی برای کودکان داشته است.

خوشبخت اضافه کرد: قرار بر این بود تا این نمایش برای عید سعید غدیر بازسازی شود ولی به دلیل برخی امور پشتیبانی این امر محقق نشد بنابراین تصمیم گرفتیم واقعه غدیر را به واقعه عاشورا متصل کنیم.

خوشبخت در پایان با اشاره به اینکه روزانه حدود 500 دانش‌آموز از این نمایش بازدید می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه اربعین حسینی قرار داریم برنامه‌های خوبی به مناسبت اربعین و با همکاری هیأت‌های حسینی در 14 فرهنگسرای شهر همدان خواهیم داشت.

سید محمدجواد کبودراهنگی، کارگردان همدانی نمایش «از غدیر تا کربلا» نیز گفت: در این نمایش بازخوانی و بازسازی به صورتی انجام شده است که از واقعه غدیر شروع و به واقعه کربلا ختم می‌شود.

وی گفت: حدود 50 نفر بازیگر اصلی این مجموعه و بقیه بازیگران هنرجو هستند.

وی با بیان اینکه ماه‌ها تمرین برای این نمایش انجام شده است، افزود: این تئاتر جنبه آموزشی دارد و با توجه به ماه محرم و صفر این دو واقعه را به هم پیوند زدیم.

کبودراهنگی با تأکید بر اینکه تئاتر «از غدیر تا کربلا» می‌تواند به لحاظ تاریخی برای دانش‌آموزان بسیار آموزنده باشد، ادامه داد: سایر بازیگران این مجموعه بومی استان همدان هستند که با حمایت نهادهای مختلف به روی صحنه رفت.

وی از وضعیت کیفی تئاتر استان ابراز ناامیدی کرد و افزود: وضعیت تئاتر استان همدان به لحاظ کمیت و مقدار قابل قبول است ولی از لحاظ کیفیت اوضاع خوبی ندارد.

کبودراهنگی از نبود حامی مالی برای تئاتر همدان انتقاد کرد و گفت: ما نمی‌دانیم بالاخره چه کسی باید از تئاتر حمایت کند؟

وی اضافه کرد: تنها منبع درآمد بازیگران ما از طریق بلیت‌ فروشی است و اگر این روال ادامه پیدا کند برای بازیگران ما و وضعیت معیشتی آنها خطرناک است.

کارگردان مجموعه نمایشی «از غدیر تا کربلا»‌ در پایان از اجرای نمایش «واگویه‌های علی گندابی» از 27 مهرماه در تالار فجر و برای سومین سال متوالی خبر داد.

گفتنی است بازدید از نمایش «از غدیر تا کربلا» برای دانش‌آموزان و عموم مردم رایگان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار