شکست از پیش تعیین شده واشنگتن در تحریم ایران

کارشناس آمریکایی: دولت آمریکا نمی‌تواند حکومت ایران را تغییر دهد

تهران (پانا) - در حالی که اتحادیه اروپا با اعمال سیاست‌های جدید در حال دور زدن تحریم‌های آمریکا و خریداران نفت ایران اعلام کرده‌اند خرید نفت را متوقف نخواهند کرد، وبسایت آمریکایی سی ان بی سی به نقل از یک کارشناس خاورمیانه و شمال آفریقا به دنبال راهی برای توجیه سیاست شکست خورده واشنگتن،‌نوشته است که احتمالا تحریم‌های صادرات نفت ایران موفق خواهد بود اما آمریکا نمی‌تواند با این فشارها به هدف تغییر حکومت در ایران دست یابد.

کد مطلب: ۸۶۰۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
شکست از پیش تعیین شده واشنگتن در تحریم ایران

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ پس از شکست‌های پی در پی آمریکا در عرصه دیپلماسی در چند هفته اخیر در سازمان ملل متحد و شورای امنیت و البته دادگاه لاهه با رأیی در مخالفت با سیاست‌های آمریکا بود که گفت که سیاست آمریکا درباره ایران ایجاد فشار برای تغییر رفتار رژیم (حکومت) فعلی است اما برکناری آن نیست. این سخنان بولتون در حالی است که او سابقه تلاش برای تغییر حکومت در ایران را از سال‌های گذشته با حضور در جلسات گروهک منافقین در پاریس با کسب درآمد از این گروه داشته است و از زمانی که به عنوان مشاور در کاخ سفید مشغول به سیاست شده است تندترین ادعاها را علیه ایران مطرح کرده است.

با وجود این، امیلی هاوتورن، کارشناس خاورمیانه و شمال آفریقا گفته است که فشار برای هر تغییری در ایران یک چالش جدی برای آمریکا خواهد بود.

او افزود که به نظر می‌رسد ایران در نظر دارد تنها زمانی با آمریکا مذاکره کند که از موضوعات دیگر خارج شود.

هاوتورن می‌گوید: «ما اکنون شاهد نشانه‌هایی از تأثیر این تحریم‌ها در بخش‌های از قدرت اقتصادی ایران هستیم اما این سوال بزرگ مطرح است که آیا دولت آمریکا خواهان یک تغییر رفتار در ایران با اعمال این تحریم‌ها است.»

او گفت: «پیش از این، به نظر می رسید که فشار اقتصادی آمریکا ایران را به مذاکره وادار می‌کرد اما اکنون آنها به کانال‌های متحدان خود تکیه می‌کنند، کشورهایی که با سیاست آنها موافق هستند.»

او ادامه داد: «آنها از تمام این راه‌ها استفاده می‌کنند که از کار مستقیم با آمریکا که فکر می‌کنند مذاکره عادلانه‌ای ندارد،‌اجتناب کنند.»

به گزارش پانا،‌ آمریکا مدعی است که خواهان مذاکره‌ای جدید برای توافقی کامل با ایران است. با این حال تهران می‌گوید که این واشنگتن بود که میز مذاکره را ترک کرد و برای هر قدم تازه‌ای باید ابتدا به میز مذاکره‌ای که آن را با خروج از برجام ترک کرده است بازگردد.

متحدان اروپایی آمریکا نیز که با خروج این کشور از توافق هسته‌ای مخالفت کرده‌اند و بدون حضور آمریکا در حال مذاکره با ایران برای حفظ برجام هستند در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به صراحت مخالفت خود را با اقدام آمریکا اعلام کرده و تأکید کردند که در حفظ برجام کوشا خواهند بود.

تحریم‌های تازه آمریکا ضد ایران تا یک ماه دیگر اعمال خواهد شد؛ سیاست تازه‌ای که واشنگتن اعلام کرده است فشار همه‌جانبه بر ایران و تحریم‌های سنگن‌تر را نیز در پی خواهد داشت که از آن جمله تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. هر چند که ایران اعتقاد دارد که تأثیر روانی تحریم‌های آمریکا در کشور خود را نشان داده است و یک ماه دیگر اتفاق تازه‌ای با تحریم‌های تازه رخ نخواهد داد و البته رایزنی با خریداران نفت نیز نشان می‌دهد که سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران از آبان، پیش از اجرا، شکست خورده است. از سوی دیگر اتحادیه اروپا با ایجاد «کارگروه ویژه مالی» به ابتکار فرانسه در تلاش است که تحریم‌های آمریکا را دور بزند، اتفاقی نادر در دیپلماسی بین‌المللی در روابط موجود بین آمریکا و اروپا.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که اقدام آمریکا برای ایجاد کارگروه ویژه تا یک ماه آینده یعنی اعمال تحریم‌های آمریکا ضد ایران عملی خواهد شد و به این ترتیب بخش دیگری از تأثیر تحریم‌های آمریکا در ایران نیز با این رویکرد که ظریف آن را «‌پایان حکومت دلار» در دنیا می‌خواند، خنثی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار