جلیل گلشن*

میراث فرهنگی نیازمند مدیریت بحران

همگان پایتخت را با ویژگی‌های مثبت و امکانات فراوانش می‌شناسند. در این میان با وجود زیرساخت‌های فراوان و سرمایه‌های میراثی ارزشمند این کلانشهر آن‌طور که باید در جذب توریست برای اماکن گردشگری و میراثی مطابق با ظرفیت‌های موجود موفق عمل نکرده است. به بیان دیگر ظرفیت‌های گردشگری شهر تهران مغفول مانده است.

کد مطلب: ۸۶۰۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد

چندی است که مساله زیست شبانه در تهران از سوی مسئولان امر مطرح است. در حالی که هم اکنون زیست شبانه در پایتخت وجود دارد. برای افزایش بازدید کنندگان از اماکن میراثی و تاریخی باید ساعت کار موزه‌ها و اماکن دیدنی افزایش یابد تا بتوان از ظرفیت آنها برای توسعه گردشگری استفاده کرد. در این اقدام می‌توان از اماکن فرهنگی به شکل مناسب بهره‌مند شد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری بر این باورند که ظرفیت‌های گردشگری و میراثی این شهر مغفول مانده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده باید گفت که بخش قابل توجهی از افراد به ظرفیت‌های گردشگری این کلانشهر آگاه نیستند. آن هم به این دلیل که تاکنون برای گردشگران در شهر امکانات چندانی فراهم نشده است.

شایان ذکر است که برخی از امکانات همچون سرویس آمد و رفت فراهم شده است، اما تاکنون برای ساماندهی اماکن هیچ اقدام مناسبی لحاظ نشده است. برای این اماکن باید امکاناتی لحاظ شود تا بازدیدکنندگان در ساعاتی از شب هم بتوانند برای بازدید مراجعه کنند. از سوی دیگر روز گذشته در مجلس یک طرح مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها ارائه شد. به باور بنده اجرای این گونه طرح‌ها در افزایش گردشگر داخلی و خارجی تاثیرگذار نیست.

کشور ایران دارای فرهنگ منحصر به فرد است و باید تابع آن باشد، چون هر کشوری فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم و قوانین ویژه خود را دارد. به باور بنده برای افزایش گردشگر نباید شنبه‌ها را تعطیل کرد. با بررسی اقدامات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باید گفت که اغلب این اماکن ضد زلزله نیستند و تاکنون اقدامات مناسب برای ایمن سازی آن‌طور که باید انجام نشده و اگر اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده اندک بوده است. همچنین تاکنون در زمینه فرهنگی اقدام مناسبی انجام نشده و مردم کشور ما از میراث تاریخی و گردشگری کشورشان آگاهی کامل ندارند.

از سوی دیگر ایران کشوری حادثه خیز است و تعداد گسل‌ها در کلانشهر تهران فراوان است. به‌طور کلی درباره مدیریت بحران به ویژه در آثار تاریخی به ویژه موزه‌ها، بناهای تاریخی و... باید مقاوم‌سازی انجام شود. همچنین باید در میراث فرهنگی و گردشگری ستاد مدیریت بحران تشکیل شود. بنده در سال 86 پیشنهاد تشکیل مدیریت بحران را به این سازمان دادم. در حالی که مسئولان وقت توجهی به آن موضوع نداشتند. اخیرا نیز پژوهشگاه میراث فرهنگی در این باره اقدامات ابتدایی را آغاز کرده و به‌طور حتما در سازمان میراث فرهنگی باید مدیریت بحران درباره آثار تاریخی، بناها و موزه‌ها لحاظ شود.

منبع: آرمان

*کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار