معاون آموزشی وزارت بهداشت

هیچ تغییری در استانداردهای انتقال دانشجو از خارج به داخل ایجاد نشده است

تهران (پانا) - معاون آموزشی وزارت بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان اینکه هیچ تغییری در استانداردهای انتقال دانشجو از خارج به داخل صورت نگرفته است.

کد مطلب: ۸۶۰۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
هیچ تغییری در استانداردهای انتقال دانشجو از خارج به داخل ایجاد نشده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، باقر لاریجانی در یکصد و هفتادمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در راستای توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی اظهار کرد: اختیارات لازم برای توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی به دانشگاه‌ها ارائه شده و ضروری است تا با توسعه زیرساخت‌های لازم و توانمندسازی اعضای هیات علمی در راستای ارتقای تعاملات بین‌المللی مطابق با نقشه آمایش بین‌الملل تلاش کنند.

وی افزود: سامانه Education Iran زیرساخت‌های خوبی را برای بین‌المللی‌سازی فراهم کرده است و حدود 3 هزار دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل هستند و حدود 60 درصد در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و این فرصتی طلایی است که بتوانیم فرهنگ کشورمان را خصوصا به کشورهای منطقه منتقل کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به انتقال دانشجو از خارج به داخل اشاره کرد و گفت: این کار از ابتدا در کشور صورت گرفته است و این افراد، سابق بر این با گذراندن 72 واحد و شرایط معدل و دانشگاه می‌توانستند به داخل کشور منتقل شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه اخیرا شایعات و بحث‌های زیادی درباره انتقال دانشجویان از خارج به داخل مطرح می‌شود. این در حالی است که هیچ تغییری در روند انتقال دانشجویان از خارج به داخل رخ نداده است بلکه طبق روال قبل پرونده‌هایی که صلاحیت ورود به داخل کشور را دارند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و دستورالعمل این انتقال به هیچ‌وجه تغییر نکرده است، تنها با افزایش قیمت ارز، برای کاهش فشارهایی که بر روی خانواده این دانشجویان است، 72 واحد تبدیل به 36 واحد شده و این پاسخ یک پاسخ منطقی به شرایطی است که در کشور ایجاد شده است.

لاریجانی گفت: حدود 10 هزار دانشجویی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند برای دریافت ارز به ما مراجعه کرده‌اند، از این افراد 3 هزار نفردر دانشگاه‌های نامعتبر تحصیل می‌کنند و نمی‌توانستند ارز بگیرند و تمامی روال‌های طی شده دقیقا مانند قبل است و هیچ تغییر روندی در انتقال از خارج به داخل صورت نگرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: متد ارزیابی دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت یکی از پیشرفته‌ترین متدها برای ارزیابی دانشگاه‌ها است. تمامی نظام‌های رتبه‌بندی بررسی می‌شود و فصل مشترک این رتبه‌بندی‌ها را می‌پذیریم و هرسال نیز این رتبه‌بندی‌ها بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه چنانچه افراد از ابتدای سال 2019 برای تحصیل به خارج از کشور بروند، تا پایان دوره تحصیل نمی‌توانند به داخل منتقل شوند، گفت: اکنون نیز ورود افراد به داخل با شرایط سخت‌گیرانه و از طریق مصاحبه و بررسی ویژه شرایط افراد صورت می‌گیرد.

لاریجانی به تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی مجازی برای توسعه آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: سامانه‌های بومی متعددی برای توسعه مجازی آموزش طراحی شده است که بعضا در کشور منحصر به فرد است و از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود از این نرم‌افزارها برای آموزش مجازی در دانشگاه استفاده کنند و اعضای هیات علمی خود را توانمند کنند.

وی به تحولات رخ داده در سنجش آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: الکترونیکی شدن آزمون‌ها و برگزاری آزمون‌های صلاحیت بالینی به خوبی با کمک دانشگاه‌ها انجام شد و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها و مناطق آمایشی در این زمینه همکاری بیشتری با وزارت بهداشت داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی اعتبار بخشی شده‌اند، بیان کرد: در اعتبار بخشی به دنبال رقابت دانشگاه‌ها با هم نیستیم بلکه هدف این است که نیازهای اساسی آموزش در دانشگاه‌ها بررسی شود و دانشگاه‌ها به سمت ارتقای استانداردها حرکت کنند.

لاریجانی بر لزوم برنامه‌ریزی برای ماندگاری اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: لازم است به زیرساخت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها توجه بیشتری شود و حمایت ویژه‌ای از سوی مسئولان دانشگاه‌ها از این حوزه صورت گیرد.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی مناسب درباره تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به اعضای هیات علمی تاکید کرد و گفت: مطالعه‌ای درباره میزان آگاهی اعضای هیات علمی از این بسته‌ها انجام شده است. بخش عمده‌ای از اعضای هیات علمی از این بسته‌ها آگاهی دارند و لازم است در دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی مناسب‌تری از طرق مختلف صورت پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار