3 سوال و 3 پاسخ؛ FATF چه تاثیری بر وضع اقتصادی مردم می‌گذارد؟

تهران (پانا) - صبح فردا مجلس شورای اسلامی شاهد بررسی یکی از اصلی‌ترین توصیه‌های نهاد بین‌المللی FATF به جمهوری اسلامی ایران است، توصیه‌هایی که هر روز ابهام‌های جدیدی درباره آن مطرح می‌شود.

کد مطلب: ۸۶۰۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد
3 سوال و 3 پاسخ؛ FATF چه تاثیری بر وضع اقتصادی مردم می‌گذارد؟

جناح مخالف الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به FATF ادعاها و مضرات بسیاری را به منظور جلوگیری از الحاق کشورمان به این لوایح مطرح کرد، ادعاهایی که از "تسلیم سردار قاسم سلیمانی و سایر پاسداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" را شامل می‌شود و به جلوگیری از کمک ایران به حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن ختم شد.

کارشناسان و مسئولان دولتی و غیر دولتی بسیاری در اظهارات گوناگون این ادعاها را رد کرده‌اند و تصریح می‌کنند چنین ادعاهایی درست نیست. همچنین سه سوال اساسی درباره این لوایح وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

1) کدام کشورها از لیست سیاه FATF خارج شده‌اند؟

در حالی که اینگونه تبلیغ می‌شود که FATF یک ابزار غربی برای مقابله با ایران یا جریان مقاومت است، یک بررسی ساده باطل بودن این ادعا را نشان می‌دهد.

جالب آنکه در نخستین گزارشی که FATF منتشر کرد، یعنی در ماه ژوئن سال 2000، نام اسرائیل نیز در لیست سیاه کشورهایی که از نظر FATF در مبارزه با پولشویی فاقد کارایی لازم بودند به چشم می‌خورد.

همچنین روسیه، لبنان، لیختن اشتاین و برخی کشورهای کوچک جزیره‌ای نیز در این فهرست حضور داشتند. از آن زمان تاکنون، کشورهای متعددی از جمله ترکیه، سوریه، آرژانتین، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، مراکش، مصر، تاجیکستان، نیجریه، برونئی و... از سوی FATF وارد لیست کشورهای پرخطر و غیرهمکار شده و بعضا با اصلاح امور، از آن خارج شده‌اند.

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد دو کشور اروپایی اتریش و سوئیس نیز هریک در مقاطعی به سبب قوانین رازداری بانکی خود زیر ذره‌بین FATF قرارگرفته بودند. به عنوان مثال اتریش در سال 2000 یک اخطار عمومی و تند از FATF دریافت کرد مبنی بر اینکه اگر قوانین بانکی خود را اصلاح نکند با عواقبی روبرو خواهد شد. در نتیجه این کشورها دست به تغییراتی در قوانین ملی خود زدند تا از عواقب آن در امان بمانند.

2) مشکلات اقتصادی برطرف می‌شود؟

اصولا FATF قرار نیست مشکلات اقتصادی هیچ کشوری را حل کند بنابراین هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد اما یک نکته کاملا مبرهن است و آن اینکه رعایت نکردن استانداردهای FATF و بازگشتن اقدامات تقابلی آن که امروز و باتوجه به مهلت این نهاد بین‌المللی به کشورمان معلق شده‌اند، باعث «بدتر شدن» وضعیت و بسته شدن هر منفذی برای «تلاش» در جهت بهبود اوضاع اقتصادی می‌شود. به همین خاطر می‌توان گفت که FATF ابزار مهمی برای بدترشدن وضعیت اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود.

3) آیا نقطه پایانی برای درخواست‌های FATF درباره عادی سازی شرایط ایران وجود دارد؟

همکاری بین‌المللی یک فرآیند است و نه یک مرحله که از آن عبور کرد. همانگونه که برای برقرار ماندن پروازهای بین‌المللی در قالب رژیم بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) حرکت می‌کنیم، در مورد موضوع کار FATF کشورها هم وارد فرایند می‌شوند و دستگاه‌های مربوطه وظایف خود را دنبال می‌کنند.

ایران هم خوشبختانه کشور کم‌تجربه‌ای در کار بین‌المللی نیست. البته در دیپلماسی و کار دیپلماتیک هیچ‌کس نمی‌تواند ضمانتی ارائه دهد ولی شرایطی وجود دارد که به شما این اطمینان را می‌دهد که به شرط برخورداری از آن شرایط در مسیر تحقق هدف مربوطه قرار گیرید. کما اینکه از مهرماه ۱۳۹۲ تا تیرماه امسال ۳۷ کشور برنامه‌های اقدام مربوط به خود را اجرا کرده‌اند و وضع آن‌ها در FATF به حالت عادی برگشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار