آسفالت 3.5 میلیون متر مربع از معابر روستایی در فارس

شیراز (پانا) - مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس از مقاوم سازی واحد‌های مسکونی بیش از 400 روستای استان فارس در سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۸۵۹۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
آسفالت  3.5 میلیون متر مربع از معابر روستایی در فارس

عطاالله زمانی در جمع خبرنگاران با بیان این که هفته روستا از 15 مهر آغاز می شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: طرح ملی "آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی" نیز در هفته روستا آغاز می شود و این طرح هر 5 سال یکبار با هدف شناخت ویژگی های عمومی روستا و واحد های مسکونی موجود در روستا ها اجرا می شود، که امسال چهارمین دوره آن از 21 مهر ماه تا 21 آبان ماه برگزار خواهد شد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه تصریح کرد: در این برنامه ها برای بنیاد مسکن مقاوم سازی 200 هزار واحد مسکن روستایی در سال در نظر گرفته شده است. که در سال جاری سهم استان فارس، مقاوم سازی 15579 واحد مسکن روستایی است.

زمانی در خصوص روستا های شامل طرح مقاوم سازی روستایی ادامه داد: این طرح در ۴۲۳ روستا و ۱۵۵۷۹ واحد مسکن روستایی انجام می شود، که حدود ۷۰ نفر نیرو در استان به عنوان عوامل اجرایی در خصوص آمارگیری از این روستا ها در جهت مقاوم سازی فعالیت خواهند کرد.

وی از آمار گیری از تمام روستا های دارای سکنه و فعال چه بیش از 20 خانوار و چه زیر 20 خانوار خبر داد و گفت: این آمار گیری در راستای بررسی وضعیت بافت و مصالح ساختمانی واحد های مسکونی روستا، سطح اشغال فضاهای مسکونی و معیشتی، تعداد اتاق های واحد های مسکونی و وضعیت سند و نوع سند و... است.

وی با بیان این که هرساله کاربری های روستا ها تکمیل می شوند و نیاز به توسعه دارند، اضافه کرد: در این راستا برای 2400 روستای بالای 20 خانوار طرح های هادی تهیه شده است، که امسال به بازنگری 60 طرح خواهیم پرداخت که 14 طرح آن مربوط به روستاهای شهرستان شیراز می شود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در روستا های محدوده شیراز، گفت: در محدوده شهر شیراز 40 روستا وجود دارد که عمده مشکلات را در ساخت و سازهای خارج از حریم شیراز به وجود آورده اند.

زمانی ادامه داد: تا کنون 250 هکتار ساخت و ساز غیر مجاز توسط روستا های محدوده شیراز صورت گرفته که از حریم شیراز خارج شده است و با پیگیری های انجام شده با ادارات استانی در حال مرتفع کردن این مشکلات هستیم.

وی با بیان این که در اجرای طرح های هادی نسبت به متوسط کشوری عبور کرده ایم، گفت: تا کنون بیش از 50 درصد این طرح ها در حدود 1264 روستا اجرا شده است، که متوسط آن در کشور 42 درصد می باشد. همچنین برای سال جاری اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که 40 میلیارد تومان قیر یارانه ای به بنیاد مسکن استان فارس تخصیص داده شد ادامه داد: از سال 94 تا کنون بیش از 3 میلیون و 400 هزار متر مربع از معابر روستایی با 7 درصد از سهم قیر یارانه ای کشور و مشارکت 25 میلیاردی دهیاری ها آسفالت شده است که 12 درصد از سطوح آسفالت شده کشور را تشکیل می دهد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس در خصوص صدور 294 هزار سند روستایی و شهری زیر 25 هزار نفر گفت: درحال حاضر صدور سند برای 34 درصد از واحد های مسکن روستایی باقی مانده است، که تعهد امسال صدور 12 هزار سند است و از ابتدای سال تا کنون بیش از 50 درصد آن صادر شده است.

زمانی خاطر نشان کرد: طبق برنامه ششم توسعه تسهیلاتی براساس مصوبات و تفاهم نامه های دولت، بنیاد مسکن و بانک مرکزی با سوبسید های دولتی و سود 5 درصد درنظر گرفته شده است.

به گفته وی در جهت مقاوم سازی هر واحد مسکونی روستایی، وام 25 میلیون تومانی با سود 5 درصد و اقساط ماهانه تا سقف 12 سال از سوی بانک های دولتی ارائه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار