معاون دریایی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا:

تراز آب دریای خزر در 10 سال آینده افزایش می‌یابد

خشک شدن و مرگ دریای خزر مبنای علمی ندارد

تهران (پانا) - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید تغییرات سطح دریای خزر طبیعی است و از سال گذشته طبق پیش‌بینی 10 سال آینده، تراز دریای خزر با افزایش روبرو است.

کد مطلب: ۸۵۹۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
تراز آب دریای خزر در 10 سال آینده افزایش می‌یابد

چندی پیش مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در اولین نشست خبری خود از کاهش چهار سانتی‌متری سطح دریای خزر در دو سال اخیر و کاهش یک متری آن در 10 سال اخیر خبر داد و گفت: در یک دهه گذشته به اندازه ۳۸۰ کیلومتر مربع معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی آن از آب دریای خزر کاسته شده است و به نظر می‌رسد روند کاهنده آن با توجه به داده‌هایی که به‌طور ماهانه از این حوزه دریافت می‌کنیم، ادامه خواهد داشت. هر چند موضوع کاهش سطح دریای خزر را پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تأیید کرده است اما معتقد است که از سال گذشته و طبق پیش‌بینی طی 10 سال آینده با افزایش تراز آب دریای خزر مواجه خواهیم شد.

پروین فرشچی درباره این اظهارات به پانا گفت: پیش از این با کاهش سطح آب دریای خزر روبرو بوده‌ایم. روند کاهش یا افزایش تراز آب دریای خزر روندی طبیعی است و این پدیده طبیعی در طول تاریخ وجود داشته است.

او درباره علل تغییرات سطح دریای خزر گفت: این موضوع علل مختلفی دارد و یک علت مشخص را برای آن در نظر نگرفته‌اند اما می‌توان تبخیر آب، کاهش ورودی رودخانه‌ها به دریای خزر، احداث سدها و تغییراقلیم را نیز در کاهش سطح آب دریای خزر عنوان کرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بنابراین در طول صدها سال تغییرات تراز دریای خزر وجود داشته است، یک زمانی شاهد کاهش تراز این پهنه آبی بوده‌ایم و زمانی هم شاهد افزایش تراز دریای خزر که این موضوع کاملا روندی طبیعی است.

خشک‌شدن دریای خزر مبنای علمی ندارد

فرشچی در ادامه با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده درباره خشک شدن و مرگ دریای خزر توضیح داد: این اظهارات که دریای خزر خشک می‌شود یا از بین می‌رود پایه علمی ندارد. خیلی از افراد نیز دریای خزر را با دریاچه آرال مقایسه می‌کنند اما حجم وسعت دریای خزر از این دریاچه بیشتر است و نمی‌توان بدون پایه‌های علمی نظری دارد. البته اگر این موضوع را مدیریت نکنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که وضع دریای خزر بد شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نگرانی‌هایی که به وضع دریای خزر می‌شود به دلیل آلودگی‌هایی است که وارد دریا می‌شود از طرفی به دلیل اینکه شاهد نوسانات دریای خزر هستیم یک عده نگران می‌شوند که وضع دریای خزر چه خواهد شد.

افزایش سالانه 5 تا 8 سانتی‌متری تراز دریای خزر در طول 10 سال آینده

او درباره میزان پیش‌بینی شده برای بالارفتن تراز دریای خزر گفت: چیزی که برای افزایش تراز دریای خزر پیش‌بینی شده است سالانه بین پنج تا هشت سانتی‌متر است. با توجه به اینکه در 10 سال گذشته کاهش تراز دریای خزر را داشته‌ایم این میزان، کاهش تراز را جبران می‌کند. اما اینگونه نیست که با افزایش تراز دریای خزر، آبگرفتکی مناطق را داشته باشیم که اثرات بدی را بر جای بگذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار