نائب رئیس کمیسیون آموزش: دولت باید ردیف جداگانه برای ریشه‌کنی بیسوادی منظور کند

تهران(پانا) - نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دولت باید ردیف جداگانه برای ریشه‌کنی بیسوادی منظور کند.

کد مطلب: ۸۵۹۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
نائب رئیس کمیسیون آموزش: دولت باید ردیف جداگانه برای ریشه‌کنی بیسوادی منظور کند

قاسم احمدی لاشکی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: «آمارهای ما در زمینه سوادآموزی متنوع است و باعث می‌شود نتوانیم تصمیم صحیحی بگیریم. بهتر است آمار باسوادی از سن لازم‌التعلیمی یعنی شش سالگی شروع شود. متاسفانه آمار پوشش تحصیلی دارد پایین می‌آید و در برخی استان‌های محروم افرادی شناسنامه ندارند.»

او افزود: «رابطه بین اقتصاد و پوشش تحصیلی مستقیم است و وقتی وضع اقتصادی افت می‌کند پوشش متفاوت می‌شود. از سوی دیگر تا زمانی که مدارس کپری و... داریم تمام هم و غم ما باید بر حل این موضوع باشد.»

لاشکی افزود: «اعلام آمار بیسوادی 600 هزار اتباع خارجی، چندان خوب و خوشایند نیست. نمی‌توانیم بگوییم باسوادترها و متخصص‌ها وارد کشور می‌شوند.»

او ادامه داد: «ما بچه مسلمانیم و به ما یاد داده‌اند که ز گهواره تا گور دانش بجوی، آن وقت نهضت سوادآموزی اعلام می‌کند جمعیت بالای 50 سال هدف کاری ما نیست؟»

او به وجود نداشتن تقاضای اجتماعی و ضرورت افزایش انگیزه‌های سوادآموزی اشاره کرد و درباره الزامی شدن سوادآموزی که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی وعده داد تا آذر آن را به عنوان طرح در مجلس مطرح و مصوب کند گفت: «بحث اول منابع است. یقین دارم دولت به علت بارمالی با این طرح مخالفت می‌کند و شورای نگهبان آن را مغایر اصل 75 قانون اساسی می‌داند.»

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «بودجه سالانه دولت باید 15 آذر به محلس ارائه شود. آموزش و پرورش هم وضع بودجه مناسبی ندارد. ما سال قبل 42 هزار میلیارد تومان برای آن گذاشتیم که 99 درصد مربوط به هزینه‌های جاری بود و هنوز نقصان هست. دولت باید ردیف جداگانه برای ریشه‌کنی بیسوادی منظور کند. البته اکنون 37 طرح دوفوریتی در نوبت مانده‌اند و باید سریع‌تر رسیدگی شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار