رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: هزینه برای معضل بی‌سوادی صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگر است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تهیه پیش‌نویس لایحه الزامی شدن سوادآموزی در دولت با طرح رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد. به گفته او این لایحه قبل از آذر در دستورکار این کمیسیون قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۸۵۹۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: هزینه برای معضل بی‌سوادی صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگر است

سلمان خدادادی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش به وجود 11 میلیون نفر کم‌سواد و بیسواد در کشور اشاره کرد و گفت: «بیشتر از یک‌هشتم جمعیت کم‌سواد یا بیسوادند و نمی‌توان گفت وضعیت مناسبی داریم.»

او افزود: «نرخ زنان باسواد با کشورهای همجوار مانند امارات 95.8 درصد، در اردن 99 درصد، در ترکیه 91 درصد و در ایران 82.5 درصد است و نشان می‌دهد از این حیث وضع مطلوبی نداریم، هرچند قدم‌های بسیار خوبی در زمینه سوادآموزی برداشته شده است.»

خدادادی نرخ رجعت به بیسوادی را 46.8 درصد عنوان کرد و گفت: «نهضت سوادآموزی باید در 400 ساعت آموزش و انتقال مهارت و تربیت و نشر فرهنگی متناسب با نیاز جامعه را انجام دهد، اما آیا این آموزش‌ها متناسب بوده است؟ این رجعت به بیسوادی به علت عدم استمرار آموزش اتفاق افتاده است. باید برای یک باسوادی قابل قبول سرمایه گذاری کنیم وسطح علمی این افراد را بالا ببریم.»

او افزود: «هر بیسواد به لحاظ اجتماعی در ابعاد مختلف اثرگذاری دارد و باید به سمت راهکارهای کارشناسی و علمی برای حل مسئله بیسوادی برویم.»

او به تهیه پیش‌نویس لایحه الزامی شدن سوادآموزی در دولت که از سوی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مطرح شد اشاره کرد و گفت: «تجربه ما نشان می‌دهد اگر لایحه‌ای بدهند در دولت دوازدهم به نتیجه نمی‌رسد و دو سه سال زمان می‌برد. پیشنهاد می‌دهم مواد خام لایحه را با همکاری دولت به صورت طرح در اختیار ما بگذارند که در کمیسیون‌های مربوط قبل از آذر و زمان بودجه‌بندی ارائه و مصوب کنیم. بنده قبل از آذر این طرح را در دستورکار کمیسیون می‌گذارم.»

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: «بر اساس اصل 75 هرچه بارمالی داشته باشد شورای نگهبان رد می‌کند اما اگر این طرح با موافقت دولت باشد با آن مخالفت نمی‌شود. ما موافقت دولت را برای بار مالی جلب می‌کنیم.»

او درباره آمار افراد بی‌هویت و بدون شناسنامه نیز گفت: «بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شمار افراد بی‌هویت یک میلیون نفر تخمین زده شده است که در تهران حدود 35 هزار نفر است. البته برداشت بدی از این آمار شده و بعضا بخش قابل توجهی از اینها که شناسنامه ندارند از اتباع هستند.»

خدادادی گفت: «اگر می‌خواهیم معضل بیسوادی را حل کنیم علاوه بر اجباری کردن سواد، راهکارهای دیگری چون تشویق و فرهنگ‌سازی که عزم ملی می‌طلبد باید در دستورکار قرار بگیرد. اگر بیسوادی یک معضل جدی است دیگر نباید بحث بار مالی آن مطرح باشد و باید دولت و مجلس آن را درک کنند، زیرا پیشگیری بهتر از درمان است و اگر یک ریال اینجا هزینه شود 10 ریال در جای دیگر صرفه جویی شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار