شرافت: جوانگرایی در شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» به یکدستی آثار کمک می کند

تهران (پانا) - دبیر علمی بخش شعر شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» معتقد است، جوانگرایی و شرط سنی شرکت کنندگان کمتر از 25 سال در جشنواره باعث یکدست شدن کیفیت آثار می شود.

کد مطلب: ۸۵۹۶۷۵
لینک کوتاه کپی شد
شرافت: جوانگرایی در شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» به یکدستی آثار کمک می کند

به گزارش روابط عمومی سپهر سوره هنر، سید محمدجواد شرافت دبیر علمی بخش شعر شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» با اشاره به سابقه حضورش در این رویداد ادبی بیان کرد: من از جمله شرکت کنندگان در دوره های اول جشنواره شعر و داستان جوان سوره بود. در آن دوران شرط سنی 25 سال وجود داشت و در دوره جدید این میانگین سنی کاهش یافته است. این تغییر یکی از امتیازات جشنواره شانزدهم است. اگرچه در این سن آثار شاعران هنوز به قوام و پختگی نرسیده و جویای نام بودن و خود رقابت برای شاعران مهم تر است، اما این ویژگی به یکدستی جشنواره کمک می کند و آثار از نظر کیفی به هم نزدیک تر می شوند.

وی افزود: وقتی عنوان جشنواره از عنوان جوان برخوردار است، باید طی آن به دنبال کشف استعدادهای جدید در حوزه ادبیات بود. بنابراین داوران در گروه شرکت کنندگانی دست به انتخاب بهترین آثار می زنند که می توانند شاعران موفق سال های بعد و نام های آشنای ادبیات در آینده ای دور یا نزدیک باشند.

این شاعر با تاکید بر اهمیت جوان گرایی در جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی و هنری عنوان کرد: جوان گرایی در هر رویدادی مطلوب است؛ به شرط آن که حوزه هنری به عنوان متولی جشنواره شعر و داستان جوان سوره به فکر شاعران دیگر هم باشد و فضا یا موقعیت های جداگانه ای برای رقابت و محک آثار آن ها نیز در نظر بگیرد که البته اینطور هم هست و شاهد هستیم که جشنواره شعر انقلاب هر ساله به پختگی بیشتری می رسد.

دبیر علمی شعر این جشنواره که خود شاعری جوان است، درباره سایر رویکردهای دوره شانزدهم جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» توضیح داد: از ویژگی های دیگر این جشنواره، موضوع آزاد آن است. زیرا حوزه هنری متعلق به تمام شاعران این سرزمین است و این نهاد فرهنگی باید جذب حداکثری داشته باشد. شاعرانی با شعرهای مذهبی، آیینی، شعر اعتراضی و... باید با روی خوش و استقبال حوزه هنری مواجه شوند و این جشنواره برای شاعرانی است که واقعا شاعر هستند.

وی ادامه داد: شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» در عین حال بخش ویژه ای با عنوان مدح پیامبر و وحدت در نظر گرفته شده است و مفهوم وحدت که از ریشه های فکری انقلاب است، می تواند بسیاری از مسائل را در جهان اسلام حل کند. در این دوره در کنار جوان گرایی در همه بخش ها تلاش می شود تا شرکت کنندگانی از اقلیم های مختلف فرصت حضور در جشنواره یا یابند تا شاهد رقابتی عادلانه تر باشیم. ضمن این که از رتبه بندی شعرها پرهیز می شود. زیرا اساسا شعر به دلیل ماهیت عاطفی و احساسی اش چندان قابل رتبه بندی دقیق نیست.

شرافت همچنین خاطر نشان کرد: همچنین سعی می کنیم در دو یا سه مرحله داوری را پیش ببریم و مرحله دوم آثار کیفی تر برای حضور در رقابت نهایی انتخاب شوند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» در استان گیلان گفت: برگزاری جشنواره در شهرهایی غیر از پایتخت علاوه بر کارآفرینی و فعال کردن شعبه ها و مراکز سازمان های دولتی در آن بخش ها، به دیده شدن بیشتر آثار و جلب توجه عمومی منجر می شود. ضمن این که در اقدامی درخور امسال پیش از برگزاری جشنواره کارگاه های آموزشی شعر و داستان در برخی از استان برگزار شده و خروجی آن ها که مجموعه ای از شعرها و داستان های شایسته است، به جشنواره راه می یابد.

شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» 27 و 28 آبان ماه امسال در شهر رشت برگزار می شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار