در گفت وگو با پانا

خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک:‌ نرخ مسکن با ادامه روند کاهشی قیمت دلار کاهش می‌یابد

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گویدنمی‌توان به طور قاطع در مورد بازار مسکن اظهار نظر کرد و گفت که قیمت ملک در روزها یا هفته‌های آتی کاهشی می‌یابد و طبیعی است که نمی‌توان توصیه‌ای هم به کسی داشت اما اگر این روند ادامه‌دار باشد بر کاهش نرخ مسکن تاثیرگذار است.

کد مطلب: ۸۵۹۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک:‌ نرخ مسکن با ادامه روند کاهشی قیمت دلار کاهش می‌یابد

مصطفی‌قلی خسروی در گفت وگو با خبرنگار پانا با اشاره به نقش موثر نقدینگی در ایجاد اخلال در بازارهای کالایی اظهار کرد:‌ عده‌ای عجولانه صف کشیدند و دلار و سکه خریدند اما ما می‌دانیم که مسئولان کشور به مشکلات آگاهی دارند و به طور قطع راهکارهایی برای حل این مشکلات پیش‌بینی و زمینه ثبات قیمتی را ایجاد خواهند کرد تا مردم در رفاه بیشتری زندگی کنند.

تاثیر کاهش نرخ ارزها بر مسکن کوتاه‌مدت نیست

وی افزود: کاهش قیمت دلار و ارز به این زودی‌ها تاثیر خود را بر قیمت مسکن به دنبال نخواهد داشت و پس از طی مدت زمانی فروشنده و سازنده به این نتیجه خواهد رسید که ارزش‌گذاری ملک براساس نرخ بالای ارز نباید مبنای محاسبه قیمت مسکن باشد و بازار نیز به تدریج به سمت کاهش قیمت‌ها پیش خواهد رفت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد:‌ سازندگان مسکن اکنون این اطمینان را ندارند که آیا مصالحی که می‌خواهند املاک خود را با آن بسازند قادر هستند که آن را جایگزین کنند یا خیر.

85 درصد مصالح ساختمانی تولید داخلی است

وی ادامه داد:‌ بیش از 85 درصد مصالح ساختمانی کشور داخلی است و دولت باید بازار را به گونه‌ای مهار کند که از افزایش قیمت‌ها در بازار جلوگیری شود و به طور حتم قاطعیت دولت در کنترل بازار و ایجاد وضع باثبات به نتیجه خواهد رسید.

خسروی تصریح کرد:‌ از ابتدای سال تا پایان شهریور معاملات مسکن نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش یافته است. تعداد مبایعه‌نامه‌ها نیز 23 درصد افزایش یافته است اما تعداد قراردادهای اجاره با حدود 24 درصد کاهش همراه بوده است.

وی ادامه داد:‌ کاهش تعداد قراردادهای اجاره به این دلیل است که برخی قراردادهای اجاره خود را تمدید کرده و برخی نیز خرید مسکن داشته‌اند.

قیمت مسکن کشش افزایش نرخ را دارد

رئیس اتحادیه مشاوران مسکن در مورد کشش بازار مسکن اظهار کرد:‌ در دی ماه سال گذشته به دنبال افزایش قیمت مسکن اعلام می‌شد که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد اما شاهد بودیم که قیمت‌ها باز هم افزایش یافت بنابراین نمی‌توان در مورد کشش بازار به طور قاطع صحبت کرد و ممکن است حتی در وضعی که قدرت خرید مردم کاهش یافته است بازار با افزایش قیمت همراه باشد.

خسروی خاطرنشان کرد:‌ نقدینگی سرگردان بسیاری در کشور وجود دارد که این قابلیت را دارد که بازار مسکن را با تغییر همراه کند و واقعیت این است که مسکن نیز از جمله بازارهایی است که قدرت جذب نقدینگی را دارد.

وی اضافه کرد:‌ به هیچ عنوان نمی‌توان به طور قاطع در مورد بازار مسکن اظهار نظر کرد و گفت که قیمت ملک در روزها یا هفته‌های آتی کاهش می‌یابد و طبیعی است که نمی‌توان توصیه‌ای هم به کسی داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: کاهش قیمت دلار و ادامه آن در هفته‌های آتی موجب ایجاد ثبات در بازار می‌شود و وقتی که ثبات وجود داشته باشد می‌توان انتظار داشت که براساس اصل عرضه و تقاضا شاهدکاهش قیمت مسکن باشیم.

آمار خانه‌های خالی مربوط بانک‌هاست

وی با انتقاد از طرح و اعلام آمار خانه‌های خالی خاطرنشان کرد:‌ طبیعی است که خریدارو سازنده ملک خانه‌ای که برای آن سرمایه‌گذاری کرده است را خالی نگه نمی‌دارد و این بانک‌ها هستند که املاک و برج‌های مورد نظر خود را خریداری کرده و خالی نگه می‌دارند و پس از آن می‌فروشند و با این کار و دسترسی که به منابع پولی دارند سود ویژه ای به دست می‌آورند.

خسروی عنوان کرد:‌ طبیعی است که 7 تا 8 درصد خانه‌ها به طور طبیعی خالی می‌ماند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد:‌ سرمایه‌گذاری دربخش مسکن از جمله‌ بخش‌هایی است که علاوه بر رونق بسیاری از صنایع وابسته به آن کالایی سرمایه‌ای است که روز به روز به ارزش آن افزوده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار