جلسه کارگروه استانی " هفته بهداشت روان" استان آذربایجان شرقی/

معاون فرهنگی و پرورشی آذربایجان شرقی: مسئولیت پذیرشدن دانش آموزان درمدرسه سلامت روان جامعه را موجب می شود

تبریز(پانا)- معاون فرهنگی و پرورشی آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر دانش آموزان را در مدارس مسئولیت پذیر، بزرگ مرد و بزرگ زن تربیت کنیم، بهداشت روان را در جامعه ایجاد کرده ایم.

کد مطلب: ۸۵۹۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون فرهنگی و پرورشی آذربایجان شرقی: مسئولیت پذیرشدن دانش آموزان درمدرسه سلامت روان جامعه را موجب می شود

طاهر علمی در جلسه کارگروه استانی" هفته بهداشت روان" گفت: بیش از 49 هزار نفر پایه نهم هدایت تحصیلی شده اند که در استان ما این مورد 100 درصد بوده و می توان گفت در کشور از پیشتازان هدایت تحصیلی هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان ادامه داد: از هدایت تحصیلی صورت گرفته 38 درصد به رشته های کار و دانش بوده و نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش داشته ایم.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه در داستان های دینی و تاریخی ما نکات مهمی در خصوص بهداشت روان هست که ما بر آن واقف نیستیم و اطلاعی نداریم، تاکید کرد: با عبرت از این داستان ها باید قبل از اینکه به سواد دانش اموزان بپردازیم به بزرگ مرد و بزرگ زن تربیت شدن آنها اقدام کنیم.

علمی در ادامه خاطرنشان شد: در 8 سال دفاع مقدس میدان نبرد برای رزمندگان اسلام با اینکه سن و سال کمی داشتند عرصه بزرگ مرد بودن را نشان داد طوری که اکثر فرماندهان جنگی ما و شهدا در سن و سال 18 یا 19 بودند و ما باید بعد از گذشت چند دهه از ان زمان مدارس را نیز به چنین میدانی برای تربیت تبدیل کنیم.

معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان سن کمال را 18 سالگی بیان کرد و افزود: باید طوری عمل کنیم که نوجوان در سن 14 سالگی مسئولیت پذیر باشد و در این صورت می تواند سلامت روان آینده جامعه را نیز تامین کند و در کل در جامعه سلامت در تمام ابعاد بیافریند.

وی ادامه داد: دانش اموزان از زندگی طبیعی برخوردار نیستند و باید خانواده ها و بیشتر از آن اموزش و پرورش نسبت به درک چنین زندگی مبادرت بورزد تا سختی و تلاش کار را ببینند و در روزهای سخت زندگی بتوانند مدیریت صحیح و رفتار سالمی از خود نشان دهند.

علمی انگیزه ورود دانش آموزان به عرصه مدرسه را دانشگاه دانست و گفت: تا این دیدگاه عوض نشود نمی توانیم اهداف بهداشت روان را نهادینه کنیم و در این خصوص باید مدیران مدارس و معلمان خودشان به بهداشت روان واقف باشند تا بتواننند با ایجاد نگرش مثبت، تربیت انگیزش و ایجاد تحصیل با هدف درست را خلق کنند.

معاون فرهنگی و پرورشی استان خواستار تدوین تقویم اجرایی مناسب برای این هفته شده و گفت: تقویت زمینه های بهداشت روان در شورای مدارس استان بررسی شده و توسط مدیران اجرایی شود.

وی بهبود شرایط فیزیکی مدارس را در خصوص بهداشت روان موثر دانست و تاکید کرد: معلمین در خصوص شیوه های ارتباط موثر با دانش اموزان در تشویق آنان توجیه شوند.

علمی به روز رسانی و اطلاع رسانی اولیاء را یادآور شد و گفت: در جلسات مختلف و متعدد حتما از افراد متخصص برای آموزش بهداشت روان بهره بگیریم.

توانایی و تخصص دو ویژگی بارز مشاور

جهانبخش غلامی در این جلسه تشکیل کارگروه فوق را هماهنگی در خصوص فعالیت های هفته بهداشت روان عنوان کرده و افزود: برنامه های این هفته جز بخش نامه های پایدار است که هر ساله اجرا می شود ولی جهت هماهنگی با سازمان بهداشت جهانی یک هفته زودتر برگزار می شود و نیاز است به علت تداخل با برنامه های آغاز سالتحصیلی برنامه ریزی مفیدی صورت گیرد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی فلسفه حضور مشاور در مدرسه را کمک به بهداشت روان دانش اموز، ارتقاء فرآیند یاددهی- یادگیری و در نهایت پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: در درجه اول ساماندهی نیروی انسانی مطرح است و اینکه اتاق مشاور، بهسازی و تجهیز نیروی مشاور در مدارس و حضور پررنگ و شوق آفرین مشاور مهم است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک 50 درصد دانش آموزان در نواحی پنجگانه تبریز هستند، حضور مشاور در دوره اول را ضروری دانست و تاکید کرد: در دوره دوم مطلقا نباید نیروی مشاور باشد مگر اینکه نیروی مازاد باشد که در این صورت اولویت با مدارس آسیب پذیر خواهد بود.

غلامی به فرآیند متفاوت ساماندهی و سازماندهی نیروی ها نسبت به سال های قبل اشاره داشته و گفت: افراد باید فیلتر انسانی و مصاحبه را طی کنند و عملکرد ضعیف افراد منجر به معرفی نشدن آنها ختم می شود.

وی استفاده بهینه از نتایج آزمون های روان را متذکر شده و تصریح نمود: سمت و سوی برنامه ها به امور تربیتی، پرورشی، برنامه های شاد و مفرح با حداکثر استفاده از ظرفیت های درون و برون سازمانی، اولیا و همکاران با رویکرد دانش آموز محوری باشد.

رئیس اداره مشاوره تحصیلی استان تبیین شیوه نامه، حضور در جلسه مدیران، تولید محتوا، نشریات و بنر، استفاده از ابتکارات دانش آموزان، بازتاب فعالیت ها و پرهیز ار کارهای تکراری را یادآور شده و ادامه داد: بازدید از مدارس حتما صورت گیرد و حتما از افراد متخصص و با رشته مرتبط بر امور مشاور چه در مدراس دولتی و چه در مدارس غیردولتی استفاده شود.

غلامی خواستار ورود به هدایت تحصیلی سال بعد از هم اکنون شده و تاکید کرد: توجیه اولیا در خصوص هدایت تحصیلی در روان سازی انجام کار بسیار موثر است.

وی با اشاره به کمبود نیرو، خواستار شناسایی افراد توانمند در این حوزه و بکارگیری آنها شده و اظهار داشت: توانایی و تخصص دو ویژگی بارز مشاور بوده و مشاورانی که ابلاغ آنها صادر می شود حتما باید حداکثر 4 ساعت تدریس تفکر سبک زندگی را در سوابق خود داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار