معاون اسبق ارزی بانک مرکزی:‌ دلار غیرواقعی و بدون دلیل اقتصادی تا 19 هزار تومان افزایش یافت

بازار ارز جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست

تهران (پانا) - معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه روند رشد نرخ ارز و رسیدن به قیمت 19 هزار تومان روند غیرواقعی و بدون دلیل اقتصادی بوده است می‌گوید بر اساس تصمیم‌های  6 ماه گذشته بانک مرکزی، ارز برای واردات کالا و خدمات با اسناد رد و بدل می‌شد و صرافی‌ها هم بسته شده بودند. 

کد مطلب: ۸۵۹۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی:‌ دلار  غیرواقعی و بدون دلیل اقتصادی تا 19 هزار تومان افزایش یافت

به گزارش صدا و سیما، سید کمال سیدعلی ادامه داد: دخالت نکردن بانک مرکزی در 3 ماه اخیر در بازار ارز از دیگر علل افزایش نرخ ارز بود.
وی با بیان اینکه باید برای خروج سرمایه، قاچاق و سفته‌‌بازی ارز تمهیداتی اندیشیده می‌شد، افزود: باید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز فعال باشد و به موقع دخالت کند.
سیدعلی با اشاره به افزایش قیمت نفت گفت: حتی در صورت کاهش میزان صادرات نفت، از نظر منابع ارزی مشکلی نخواهیم داشت زیرا افزایش قیمت نفت، آن کمبود را جبران می کند.
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه 4 برابر شدن نرخ ارز در مدت 6 ماه کاملاً غیرمنطقی است، افزود: امسال صادرات غیرنفتی ما به حدود 60 میلیارد دلار خواهد رسید و درآمد نفتی ما هم در 6 ماه نخست امسال از مدت مشابه پارسال بیشتر بوده است همچنین 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم، با این رقم ذخایر ارزی حتی اگر هیچ درآمد نفتی نداشته باشیم می توانیم 3 سال کشور را اداره کنیم بنابراین کمبود ارزی نداریم ضمن اینکه تراز تجاری ما هم در 6 ماه نخست امسال مثبت است.
سیدعلی با بیان اینکه 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم گفت: دولت انتظارهای بیش از حدی از بانک مرکزی نداشته باشد و نمی‌شود همه مشکلات اقتصادی از جمله رکود، تورم و اشتغال را با نرخ ارز حل کنیم. بانک مرکزی هم باید اطلاعات منابع و مصارف را جمع‌آوری کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار