در دیدار با استاندار و نمایندگان آذربایجان غربی

وزیر آموزش و پرورش: به‌زودی بودجه‌ای برای بازسازی مدارس تخصیص داده می‌شود

شایعه‌ قطع تسهیلات به دانش آموزان نخبه صحت ندارد

تهران (پانا) _ وزیر آموزش و پرورش با استاندار و رئیس و اعضای مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۸۵۹۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: به‌زودی بودجه‌ای برای بازسازی مدارس تخصیص داده می‌شود

در این دیدار که معاون حقوقی و امور مجلس، سرپرست دفتر امور مجلس، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز حضور داشتند، سیدمحمد بطحایی با تعدادی از اهالی این استان، معلمان، دانش‌آموزان نخبه و مدیران و استان آذربایجان غربی از طریق تلویزیون تعاملی سینا ارتباط زنده برقرار کرد.

وزیر آموزش و پرورش در این ارتباط نظرات، دیدگاه‌ها و‌ پیشنهادهای مدیران و دانش‌آموزان را شنید و برای تحقق درخواست‌های آنها قول مساعد داد. بطحایی خطاب به دانش‌آموزان گفت: «امیدوارم از طریق تلویزیون تعاملی سینا و تشکیل جلسات با مجمع نمایندگان، مشکلات زودتر شناسایی و رفع شود تا آموزش و پرورش استان زودتر رشد و تعالی پیدا کند.»

او افزود: «ما تلاش می‌کنیم تا تسهیلات اعطایی به دانش‌آموزان نخبه کشور افزایش پیدا کند و شایعه‌های قطع تسهیلات اصلا صحت ندارد.»

بعد از این ارتباط از سوی مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی به دانش‌آموزان نخبه شرکت‌کننده در این ارتباط هدایایی اهدا شد.

وزیر آموزش و‌پرورش در ادامه این نشست، خطاب به نمایندگان گفت: «واقعا با وجود شما احساس می‌کنم در برابر مشکلات عظیم آموزش و پرورش تنها نیستم و با این جلسه انگیزه بیشتری گرفتم.»

او ادامه داد: «دولت در لایحه سال ۹۶ مبلغ ۳ میلیون دلار را برای تخریب و بازسازی فضاهای آموزش و پرورش از طریق صندوق ملی پیش‌بینی کرده بود که قرار بود در طول برنامه ششم اختصاص یابد و نهایتا قرار شد از محل سپرده ارزی پرداخت شود که تاکنون محقق نشده است. اما با پیگیری‌ها و تلاش‌های مجموعه مبلغی را تعیین کرده‌اند و معاون اول رئیس‌جمهوری هم دستور مثبت داده‌اند که امیدواریم به زودی تخصیص یابد تا بتوانیم در تخریب و بازسازی‌های فضاها به خوبی عمل کنیم.»

سیدمحمد بطحایی گفت: «ما تلاش می‌کنیم تا همین مبلغ در بودجه ۹۸ هم بیاید و تخصیص پیدا کند و برای سال‌های دیگر هم تکرار شود.»

عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه به انتقاد تعدادی از نمایندگان درباره شیطنت رسانه‌ها و انتشار اخبار نادرست به نقل از او درباره تدریس زبان قومیت‌ها در مدارس پاسخ داد و گفت: «اولا درباره آن چیزی که در رسانه‌ها به نقل از من آمد، ابدا نگفتم که تدریس زبان‌های قومی ممنوع است. من گفتم که در مناطق دو زبانه گاهی تنها جایی که بچه‌ها امکان یادگیری زبان فارسی را دارند، فقط مدرسه است، بنابراین باید با دانش‌آموزان فارسی تمرین کنند تا تقویت شوند.»

او افزود: «قانون اساسی به صراحت گفته است که تدریس کتاب‌های درسی باید به زبان فارسی باشد و تدریس ادبیات و زبان‌های قومی در کنار آن هم بلامانع است که متاسفانه تاکنون به آن توجه نشده است.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «امسال برای اولین بار در آموزش و پرورش نظام تمرکز در کتاب‌های درسی شکسته شد و ما ۲ ساعت از برنامه درسی را در اختیار معلم و مدیر مدرسه قرار دادیم و اعلام کردیم که شما باید در این ۲ ساعت یادگیری مهارت‌های فردی و اجتماعی و آداب و رسوم و زبان‌های قومیتی را بگنجانید تا این موارد مهم در متن برنامه درسی قرار گیرد نه در حاشیه.»

او از مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی و مدیرکل آموزش و پرورش این استان خواست تا یک سند توسعه را در ابعاد مختلف برای این استان تهیه کنند تا مشخص شود که تا چند سال آینده و هر سال چقدر از مشکلات آموزش و پرورش استان را می‌توان رفع کرد.

بطحایی به دیگر برنامه‌های این وزارت‌خانه اشاره کرد و گفت: «نظام سنجش صلاحیت مدیران مدارس را شروع کرده‌ایم، صلاحیت مدیران باید تایید و به آنها گواهی صلاحیت داده می‌شود و انتصاب مدیران هم براساس گواهی صلاحیت خواهد بود.»

وزیر آموزش و پرورش به فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران هم اشاره کرد و گفت: «برای اولین بار انتخاب و انتصاب مدیران را از اختیار مناطق خارج کردیم و برای ۳۶۰۰ مدرسه که نیاز به مدیر داشتند فراخوان اعلام کردیم، متقاضیان ثبت‌نام کردند، افراد در آزمون شرکت کردند و بعد از مرحله مصاحبه از بین ۱۱هزار نفر، ۳۲۰۰ مدیر را انتخاب کردیم که این طرح بسیار مورد استقبال مدیران و فرهنگیان قرار گرفت و این طرح در واقع گامی برای شایسته‌سالاری است.»

او از اجرای طرح دیگری با همکاری جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: «نظام کنترل کیفیت مدارس طرحی است که قرارداد آن را با جهاد دانشگاهی بسته‌ایم، در این طرح مدارس دولتی سه دوره در سال ارزیابی می‌شوند تا رتبه مدارس در حوزه‌های مختلف پرورشی، آموزشی، مهارت‌ها و ... مشخص شود. ما ۱۸ محور ارزیایی را برای این طرح در نظر گرفته‌ایم و هر مدرسه را با موقعیتی که در آن قرار دارد سنجش و ارزیابی می‌کنیم نه با مدرسه‌ای مثلا در تهران.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پایان از تلاش این وزارت‌ برای به کارگیری نیروهایی از مذاهب و قومیت‌های مختلف در ساختار اداری این وزارت‌خانه خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار