معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور:

آموزش بهترین راه برای توانمند کردن مردم است

بجنورد (پانا)-علی باقرزاده فاروجی در همایش مشترک شورای پشتیبانی سواد آموزی استان و شهرستان های خراسان اظهار داشت:توانمند کردن مردم هیچ راه اثر بخشی جز آموزش ندارد، محصول آموزش متوجه همه است ،که بهترین راه کم کردن فاصله یادگیری است.

کد مطلب: ۸۵۹۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش بهترین راه برای توانمند کردن مردم است

باقرزاده با بیان این که در پنج سال گذشته بیش از 140 پژوهش در موضوعات مختلف سواد آموزی انجام شده است، افزود:یکی از سیاست های عام سازمان نهضت سواد آموزی، حرکت از گروه های عام به سوی گروه های خاص است لذا بسته ویژه ای در قالب طرح آموزش زنان و دختران ترکمن و عشایر و روستایی مطرح شد؛ زیرا نرخ باسوادی این قشر از جامعه زیاد بوده و هدف اصلی ما کاهش این فاصله خواهد بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در گروه سنی 10 تا 49 سال نزخ باسوادی 96 درصد است که در این راستا 12 استان کشور دارای نرخ باسوادی بالای 97 درصد و 7 استان نیز بالای 98 درصد است اما بازهم 1 میلیون و 300 هزار بیسواد در کشور به غیر از اتباع خارجی شناسایی شده اند.

وی با بیان این که در چهار سال گذشته 414 جلسه سواد آموزی با 2هزار و 360 مصوبه مهم در راستای حمایت از امر سواد آموزی در کشور برگزار شده است، افزود: هر چند که به واسطه برگزاری این جلسات 1.5 میلیون از آمار بیسوادان کشور کاهش یافته اما در برخی استان ها باید اقدامات جدی تری انجام گیرد.

باقرزاده خاطرنشان کرد:آموزش کم هزینه و پربازده یکی از اصلی ترین راه های توانمندسازی مردم به شمار می رود و در این مسیر یکی از نشانه های قدرت هر حکومت یا نظام، توانایی حل پایدار مشکلات است که این امر در سیستم آموزشی موفق محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: هدف سواد آموزی تنها خواندن و نوشتن نیست بلکه فرد باید با رفتارهای خود محیط اطراف را تغییر دهد و این موضوع باید در متون درسی و آموزشی افزوده شود تا دانش آموزان مراحل تغییر رفتار را بیاموزند.

باقر زاده در ادامه اظهار داشت: خواندن و نوشتن و حساب کردن باید ابزار و وسیله ای باشد برای آگاهی بیشتر و کسب معرفت بالاتر و بزرگسالان باید آنچه را که خوانده یا نوشته می شود، خوب بفهمند و درک کنند که برای چه می‌نویسند و می خوانند.

وی تصریح کرد:بر اساس اعلام دبیرخانه جوایز بین‌المللی سوادآموزی یونسکو، طرح ترکیب سواد با مهارت‌های پایه رایانه در دوره انتقال، از سازمان نهضت سوادآموزی ایران موفق شد در بین طرح های رسیده از ۵۷ کشور در فهرست برندگان جوایز بین‌المللی سوادآموزی یونسکو در سال ۲۰۱۸ (جایزه کنفوسیوس) قرار گیرد. موضوع این جوایز برای امسال (۲۰۱۸)، «سوادآموزی و توسعه مهارت‌ها» اعلام شده بود.

ب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار