1500 مترمربع فرش دستباف در مهاباد تولید شد

ارومیه (پانا)- رییس اتحادیه بافندگی فرش دستباف مهاباد گفت: یکهزار و 500 مترمربع فرش دستباف از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان تولید شده که نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

کد مطلب: ۸۵۸۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
1500 مترمربع فرش دستباف در مهاباد تولید شد

چیا قربانی اقدم رییس اتحادیه بافندگی فرش دستباف مهاباد افزود: افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مواد اولیه وارداتی به ویژه برای تولید تابلو فرش موجب کاهش میزان تولید در این شهرستان شده است.

وی ادامه داد: سه نوع فرش در مهاباد تولید می شود که تابلو فرش با 60 درصد، فرش هوشیار (افشار) با 20 درصد و فرش درشت بافت افشان با 20 درصد به ترتیب بیشترین فراوانی تولیدات فرش این شهرستان را تشکیل می دهد.

قربانی اقدم اضافه کرد: هم اکنون یکهزار و 200 نفر قالیباف در حوزه فرش در مهاباد فعالیت می کنند که به صورت فصلی در نیمه دوم هر سال به بیش از 2 هزار نفر افزایش پیدا می کند.


رییس اتحادیه بافندگی فرش دستباف مهاباد یادآور شد: تولیدات فرش این شهرستان در بیشتر موارد در بازارهای داخلی از جمله شهرهای تبریز، همدان و اصفهان به فروش می رسد.


قربانی اقدم با بیان اینکه سالانه بیش از پنج هزار مترمربع فرش دستباف در این شهرستان تولید می شود، تاکید کرد: این هنرمندان در قالب کارگاه های متمرکز، غیرمتمرکز، طرح های پشتیبان، شرکت های تعاونی و قالیبافان مستقل خانگی مشغول به تولید فرش دستباف هستند.


وی با اشاره به اینکه 13 تولیدکننده دارای پروانه فعالیت در حوزه فرش این شهرستان وجود دارد، گفت: یکهزار و 900 بافنده هم اکنون زیر پوشش بیمه قالی بافی هستند.


قربانی اقدم با اشاره به توقف بیمه افراد بافنده تحت پوشش قالیبافی افزود: بافندگان این شهرستان می توانند از طریق بیمه عشایر و روستایی خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند و از مزایای آن استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار