معاون مدیر باغبانی و کارشناس مسئول طرح زیتون استان قزوین ؛

برداشت سبز زیتون از باغات استان قزوین آغاز شد

قزوین (پانا) - معاون مدیر باغبانی و کارشناس مسئول طرح زیتون سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت : عملیات برداشت سبز زیتون از باغات این استان آغاز شده است .

کد مطلب: ۸۵۸۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
برداشت سبز زیتون از باغات استان قزوین آغاز شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین مجید حدادیان با اعلام این خبر افزود : سطح زیر کشت باغات زیتون با احتساب سطح توسعه در سال ۹۶ و بهار ۹۷ ؛ نه هزار و ۳۰۰ هکتار است که از این میزان شش هزار و ۵۰۰ هکتار بارور و ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار غیر بارور است .

وی پیش بینی کرد : بیش از ۲۱ هزار تن دانه ی زیتون از این میزان سطح زیر کشت باغات برداشت شود .

حدادیان اظهار داشت : پیش بینی می شود از این میزان زیتون تولید شده ؛ ۵۵ الی ۶۰ درصد بصورت سبز یا کنسروی و ۴۰ الی ۴۵ درصد جهت استحصال روغن برداشت شود .

وی ؛ ارقام موجود زیتون در باغات منطقه را ؛ رقم زرد که دو منظوره است و همچنین ارقام ؛ ماری شنگه ، روغنی محلی و ارقام خارجی را ؛ آربکین و کرونایکی ( ارقام روغنی ) و مانزانیلا ذکر کرد .

کارشناس مسئول طرح زیتون استان قزوین به اقدامات اصلاحی انجام شده در جهت بهبود وضعیت باغات زیتون منطقه اشاره کرد و گفت : در سال جاری برنامه های اصلاحی باغات زیتون با اعتبارات دولتی توسط پیمانکار انجام شده شامل هرس ( باردهی و جوانسازی ) به میزان ۱۷۰ هکتار ، تغذیه باغات در سطح ۵۰ هکتار و مبارزه با آفات نیز در سطح ۵۰ هکتار انجام شده است .

حدادیان افزود : همچنین عملیات اصلاحی خارج از اعتبارات طرح نیز توسط باغداران شامل هرس ۱۵۰۰ هکتار، تغذیه باغات در سطح ۷۰۰ هکتار و مبارزه با آفات (پسیل زیتون) در سطح ۷۰۰ هکتار انجام شده است .

وی خاطر نشان کرد : به اجرا گذاشتن مدیریت صحیح باغات و انجام عملیات اصلاحی داخل باغ باعث بالا رفتن عملکرد و کنترل سال آوری درختان زیتون شده است .

حدادیان یاد آور شد : همچنین در سال جاری عملیات مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح ۲ هزار هکتار از باغات قدیمی زیتون با نصب تله های فرمونی ، کارت زرد و بیت اسپری ( طعمه پاشی ) با مشارکت باغداران انجام شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار