حسن هانی زاده*

دکترین جدید امنیتی ایران

عملیاتی که با نام «ضربت محرم» توسط یگان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع تروریست‌ها در منطقه ابوکمال سوریه انجام شد، به لحاظ نظامی، عملیاتی و اطلاعاتی، یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین عملیات طی سال‌های اخیر در منطقه از سوی ایران علیه تروریست‌ها بوده است که پاسخی به حمله تروریستی 31شهریور در شهر اهواز بود.

کد مطلب: ۸۵۸۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد

سپاه پاسداران پس از این حمله تروریستی، بی‌درنگ وارد یک تاکتیک عملیاتی بسیار پیچیده شد و با یک رصد اطلاعاتی گسترده، ضربه‌ای مهلک به تجمع تروریست‌های داعش وارد کرد. هم به لحاظ اطلاعاتی و هم به لحاظ تاکتیک پیشرفته و پیچیده به‌کار رفته شده، تمامی اهداف مدنظر نابود شدند. به این اعتبار که پس از پرتاب موشک‌های بالستیکی قیام و ذوالفقار به مناطق تجمع تروریست‌ها در البوکمال سوریه که از مقرهای اصلی تجمع داعش است و از یک استحکام قوی برخوردار است و معمولا جلسات این گروه‌های تکفیری در مناطق مورد اصابت موشک‌ها انجام می‌پذیرفته است، لذا سپاه پاسداران با پرتاب 6 فروند موشک نقطه‌زن، توانست ده‌ها تن از سران این گروهک را به هلاکت رسانده و همزمان 7 فروند پهپاد نیز در منطقه به پرواز درآمده و افرادی را که در اطراف مقرهای مورد اصابت موشک‌های «قیام و ذوالفقار» حضور داشتند نیز به هلاکت برساند.

بنابراین چنین عملیات پیچیده‌ای نشان از توانمندی عملیاتی و اطلاعاتی ایران است. از سویی پیام مهمی برای گروهک‌های تروریستی و حامیان این گروهک‌ها تلقی می‌شود. به اعتبار اینکه ایران با توانمندی نظامی خود، هرگونه ناامنی در جمهوری اسلامی ایران؛ در هر نقطه یا شهری، بدون پاسخ نخواهد ماند و ایران توانایی پاسخ دادن به اقدامات تروریستی را در هر نقطه از جهان دارد. بنابراین چنین عملیاتی می‌تواند درس بزرگی برای گروهک‌های تروریستی باشد که مسأله امنیت جمهوری اسلامی ایران «خط قرمز» است و هیچ قدرتی نخواهد توانست از این خط عبور کند.

لذا عملیات «ضربت محرم» باید به لحاظ عملیاتی، تاکتیکی و اطلاعاتی مورد موشکافی و تحلیل قرار بگیرد که ایران چگونه با رصد اطلاعاتی و اشراف خود بر منطقه، توانست عواملی را که در پشت صحنه عملیات تروریستی اهواز بودند شناسایی کرده و انتقام خون شهدای این حادثه را از عوامل اصلی و پشت پرده با قدرت بگیرد. این عملیات موشکی نشان داد که از این به بعد هر گروهکی که بخواهد امنیت کشور را مورد تهاجم قرار دهد، قطعا با پاسخ سخت و کوبنده جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. در واقع استراتژی جمهوری اسلامی ایران این است که هر گروهکی که بخواهد علیه امنیت و منافع ملی کشور عملی انجام دهد؛ در هر نقطه‌ای که باشد، پاسخ سختی دریافت خواهد کرد. این امر دکترین جدید امنیت ملی ایران تلقی می‌شود. این استراتژی و دکترین که پاسخ سخت به ناامن کنندگان و تروریست‌هاست، مورد تایید تمامی مقامات کشور است و همه مقامات ایران چنین استراتژی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

منبع: آرمان

* کارشناس مسائل خاورمیانه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار