پاسخ یمن به امارات در فرودگاه دبی

تهران (پانا) - حمله به فرودگاه بین المللی دبی، افزون بر عیان ساختن قدرت دفاعی ارتش و کمیته های مردمی یمن، می توان تکرار پاسخی به امارات به خاطر همراهی با ائتلاف سعودی در جنایت و نیز اعمال جرایم جنگی علیه مردم بی گناه یمن تفسیر کرد.

کد مطلب: ۸۵۸۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ یمن به امارات در فرودگاه دبی

به گزارش ایرنا، یگان های پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن، روز گذشته (یکشنبه) برای دومین و پس از آغاز حمله ائتلاف سعودی - اماراتی به یمن از ششم فروردین سال 1394، فرودگاه بین المللی دبی را با یک فروند هواپیمای بدون سرنشین از نوع 'صماد 3' هدف قرار دادند.
پنجم شهریور ماه نیز حمله پهپاد بدون سرنشین صماد 3 متعلق به یگان های پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن با طی مسافت یکهزار و 300 کیلومتر، فرودگاه بین المللی دبی را به لرزه درآورد.
این درحالی است که یگان های پهپادی ارتش و کمینه های مردمی یمن، پیش از هدف گیری دبی به عنوان مرکز اقتصادی امارات، آژیر خطر را برای مقامات اماراتی با حمله پهپادی در چهارم مرداد سال جاری به فرودگاه ابوظبی به صدا در آوردند و با ارسال پهپادی دیگر پایتخت سیاسی این کشور را هدف قرار دادند.

حملات ادامه دار به امارات

حمله پهپادی روز گذشته به فرودگاه بین المللی دبی، همچون موارد قبلی، با انکار مقامات اماراتی روبرو شد و آن ها تلاش کردند همچون دفعات قبل این اقدام را بسیار ضعیف جلوه دهند.
سخنگوی فرودگاه دبی بلافاصه پس از حمله پهپادی، مدعی شد که فرودگاه بدون تعطیلی به فعالیت طبیعی خود ادامه می‌دهد.
اما سخنگوی ارتش یمن با نشان دادن روی دیگر ماجرا، حمله به فرودگاه دبی را هشداری مجدد برای ابوظبی دانست که در صورت استمرار تجاوز نظامی امارات، پهپادها و موشک های بالستیک بطور موثر دبی را هدف قرار خواهند داد.
سرتیپ 'شرف لقمان' با بیان اینکه حمله پهپادی به دبی میزان پیشرفت توانایی های دفاعی یمن را نشان داد، ضمن هشدار به سرمایه گذاران در امارات افزود: تا زمانی که تجاوز علیه یمن ادامه یابد این کشور امن نخواهد بود.
'محمد عبدالسلام' سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز در توئیتی نوشت: امارات هرگز نخواهد توانست همچنان ضربات یگان پهپادی یمن را انکار کند و مجبور خواهد شد در مقابل عملیات بزرگ‌تر یگان پهپادی اعتراف کند، تا زمانی که تجاوزگری به یمن و محاصره آن ادامه داشته باشد.

امارات، جنایتکار جنگی

امارات به عنوان یکی از کشورهای عضو ائتلاف سعودی، طی بیش از یکهزار روز جنگ، نقش پررنگی در این ائتلاف و ویرانی یمن و نیز کشتار یمنی های بی گناه داشته اما با این حال همچنان نتوانسته از آوار ناشی از جرایم جنگی که در این کشور فقیر مرتکب شده، در امان بماند.
خبرگزاری 'آسوشیتدپرس' خرداد سال جاری در گزارشی، به افشای جنایت نظامیان اماراتی علیه زندانیان یمنی در زندان های مخفی که در مناطق تصرف شده این کشور ایجاد کرده اند، پرداخت.
به گزارش این خبرگزاری، نظامیان اماراتی با صدها بازداشت شده که در زندان 'بئراحمد' در شهر عدن در جنوب یمن نگهداری می شوند، بدرفتاری کرده اند.
آسوشیتدپرس افزود: بر اساس تصاویری که زندانیان ترسیم کرده اند، نظامیان اماراتی و زندانبانان یمنی که زیر نظر آنان قرار دارند، زندانیان را با چشمان و دستان بسته، در تعداد زیاد مانند حیوانات و با تهدید اسلحه، با وانت جابجا می کرده اند.
بر اساس گزارش این خبرگزاری، اعمال گسترده شکنجه در بازداشتگاه های پنهان امارات علیه زندانیان یمنی در تحقیقات آشکار شده و از ماه ژوئیه گذشته تاکنون دستکم پنج بازداشتگاه پنهانی امارات در یمن شناسایی شده که نیروهای امنیتی امارات در آنها از شکنجه های جنسی برای تحقیر و شکستن اراده زندانیان، استفاده می کنند.
این خبرگزاری ادامه داد: نظامیان امارات در تجاوز نظامی چهار ساله به یمن برای حمایت از رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور و بازگرداندن وی به قدرت، بخش های گسترده ای از جنوب یمن را اشغال کرده اند و صدها یمنی را به اتهام عضویت در 'القاعده' یا 'داعش' به دستکم 18 زندان پنهان منتقل کرده اند که بدون مشخص شدن اتهام ها یا محاکمه شدن، نگهداری می شوند.
اما آنچه که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود در مورد جنایت امارات در یمن بدان اذعان کرده بود، اوایل شهریور ماه در گزارش سالانه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان‌ ملل متحد جلوه دیگری یافت.
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در این گزارش، بر اساس گفته های شاهدان عینی یمنی، از تجاوزات جنسی و خشونت و هتک حرمت زندانیان یمنی به دست نیروهای اماراتی در جنوب این کشور خبر داد.
در این گزارش آمده بود، از سپتامبر (شهریور - مهر ماه) 2014 خشونت های جنسی در یمن بسیار بالا بوده که عدم رسیدگی های حقوقی و قانونی و مسکوت ماندن این جنایت باعث شده که قربانیان برای دفعات تحت شکنجه های جنسی قرار گیرند.
براساس این گزارش، کارشناسان موارد بسیاری از خشونت جنسی را در مرکز البریقه در عدن واقع در جنوب یمن که محل تردد صدها مهاجر از اتیوپی، سومالی، اریتره است رصد کرده اند که این افراد از سوی نیروهای موسوم به «حزام الامنی» (کمربند امنیتی) وابسته به امارات بازداشت و شرایط در بازداشتگاه های آنها هولناک بوده است.
در این گزارش اشاره شده که غالب این خشونت های جنسی در ملأء عام و در برابر انظار سایر بازداشتی ها از جمله نگهبانان و خانواده های این بازداشتی ها صورت می گیرد.
شاهدان عینی و نجات یافتگان از این زندان ها گزارش می دهند که عناصر اماراتی از زنان سواستفاده جنسی کرده و درصورت امتناع آنها اقدام به ضرب و شتم یا قتل آنها می کردند.
یکی از زندانیان سابق از اتاقی سخن گفته که در آن به شکل همزمان به چندین زن از سوی ماموران اماراتی تجاوز می‌شود.
همچنین در یک مورد دیگر آمده که ماموران اماراتی صدها زندانی مرد اتیوپیایی را به عنوان تنبیه به طور عریان برای چندین ساعت در مقابل ده‌ها زندانی زن قرار داده‌اند.
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان‌ملل در این گزارش آورد که دولت مستعفی یمن در جنوب این کشور در آوریل (فروردین-اردیبهشت) 2018 اعلام کرد که فرمانده این بازداشتگاه از سمت خود برکنار شد و همه زندانیان آزاد شدند اما آنها یک مرکز جدید در استان لحج ایجاد کردند.
همچنین براساس این گزارش، نیروهای اماراتی در منطقه البساتین در عدن نیز از سال 2017 در یک پایگاه وابسته به پلیس این منطقه دست به خشونت های جنسی زده اند این در حالی است که در این منطقه 40 هزار پناهجوی و مهاجر آفریقایی بخصوص از سومالی و نیز خود یمنی ها اسکان دارند.
شاهدان عینی گزارش می دهند که نیروهای وابسته به امارات در این منطقه دست به خشونت های جنسی، هتک حرمت، بازداشت و ربودن و اخاذی از پناهجویان و مردم یمن زده اند.
همچنین یکی از اقدامات این نیروها، حمله شبانه به منازل یمنی ها و ربودن دختران و زنان آنها برای سوء استفاده جنسی و اخاذی از خانواده های آنها گزارش شده که مسئولان محلی هیچگونه تحقیق و بررسی قانونی در این زمینه ها انجام نمی دهند.

خود کرده را تدبیر نیست

اما برخی منابع خبری در واکنش به حمله پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن، این اقدام را نتیجه و محصول سیاست ها و ماجراجویی مقامات اماراتی در قبال یمن تحلیل کردند.
پایگاه خبری - تحلیلی 'الوقت'' در این باره نوشت: بهای ماجراجویی های 'محمد بن زاید' ولیعهد ابوظبی را در یمن، نبض اقتصادی این کشور یعنی دبی پرداخت خواهد کرد.
الوقت در تحلیل خود تصریح کرد: بار دیگر نیروهای انصارالله یمن به تجاوزات مستمر امارات به یمن پاسخ دادند. امارات شریک نظامی عربستان در حمله به یمن، مبالغ هنگفتی را برای تشدید درگیری ها و هرج و مرج و حفظ آن در یمن هزینه کرده، تا جایی که حتی می توان گفت در ارتکاب جنایت در حق یمنی ها از سعودی نیز پیشی گرفته است. از این رو یمنی ها در تلافی این اقدامات امارات و برای دفاع از کشور خود، مناطق مختلف امارات را هدف قرار می دهند.
این پایگاه خبری - تحلیلی با اشاره به نقش امارات در تداوم جنگ یمن نوشت: امارات ماهانه نزدیک 1.3 میلیارد دلار برای تشدید درگیری ها در یمن صرف می کند که سالانه 16 میلیارد دلار می شود. ابوظبی ضمن حمله به غیرنظامیان یمنی و هدف قرار دادن شهرها و تاسیسات غیرنظامی، برخی گذرگاه ها و بنادر یمنی را اشغال کرده است. همچنین شماری از یمنی ها را با وعده پول اغوا کرده و نزدیک به هزار و 500 نظامی و افسر ارتش خود را برای آموزش آنها به یمن اعزام کرده است. امارات همچنین برای تحقق اهداف نظامی خود مزدورانی را از کلمبیا، پاناما، شیلی و اریتره به خدمت گرفته است.
به نوشته الوقت، با وجود اقدامات گسترده امارات برای نابودی یمن، هدف قرار دادن فرودگاه دبی توسط نیروهای یمنی به معنای شکست امارات در تحمیل سیطره خود بر یمن است و اینکه مردم یمن از حملات نظامیان اماراتی به کشورشان منزجر هستند. نیروهای انصارالله پیشتر نیز حملات تلافی جویانه ای به امارات و سعودی داشتند. 26 ژوئن 2018 فرودگاه بین المللی ابوظبی هدف حملات موشکی انصارالله قرار گرفت و پیش از آن نیز ریاض پایتخت عربستان با موشک بالستیک برکان '2H' مورد حمله نیروهای انصار الله واقع شد.
این پایگاه خبری - تحلیلی افزود: عملیات های ارتش یمن نشان می دهد که توان نظامی انصار الله به طور مستمر و به سرعت در حال توسعه است و با وجود بمباران همه شهرهای یمن توسط دشمن، کسی نمی تواند جلوی پیشرفت نظامی انصارالله را بگیرد.
الوقت نوشت: اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که شیخ 'محمد بن راشد ال مکتوم' حاکم دبی مخالف جنگ در یمن است. اما نمی تواند به صراحت این موضوع را بیان کند تا مبادا به وقوع اختلافات گسترده با آل زاید منتهی شود. دبی مجبور است که در جنگ یمن مشارکت داشته باشد و نیازهای لجستیکی نظامیان اماراتی را تامین کند. بنابراین دبی نیز به طور کامل در جنگ یمن دست دارد. اما ادامه این وضع ممکن است صدمات شدیدی به اقتصاد این منطقه وارد و روند تجارت و سرمایه گذاری های بین المللی در آن را با تهدید جدی روبه رو کند.
الوقت افزود: اقدامات بن زاید در یمن ممکن است به مذاق بن راشد آل مکتوم خوش نیاید. اما در صورت تداوم حملات انصارالله به فرودگاه دبی یا سایر تاسیسات این منطقه، بن راشد دیگر نمی تواند سکوت کند و ممکن است در آینده نزدیک تصمیمات قاطعانه تری اتخاذ کند.
به نوشته این پایگاه خبری - تحلیلی، امارات باید در جنگ یمن گزینه های خود را به خوبی بررسی کند. اما باید بداند که مردم یمن تنها یک گزینه دارند و آن دفاع از کشورشان و مخالفت با تجاوز سعودی - اماراتی به آن است. نیز مداخله مستمر امارات در این جنگ، ممکن است عواقب بسیار بدی در آینده نزدیک برای این کشور داشته باشد و شعله های آتش روز گذشته حملات انصارالله به سایر مناطق امارات نیز تسری پیدا کند.
به هر روی، آنچه که روز گذشته در فرودگاه یمن رقم خورد را باید پاسخی به اقدامات امارات و نظامیان این کشور علیه مردم یمن دانست.
نتیجه تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به سرکردگی امارات و عربستان، نابودی کشور یمن و کشتار و زخمی شدن حدود 40 هزار یمنی است.
'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی امارات پس از واقعه کشتار دانش آموزان یمنی در شهر 'ضحیان' استان صعده توسط جنگنده های ائتلاف سعودی در 18 مرداد سال جاری در توجیه این اقدام در توئیتی نوشت: متاسفانه جنگ، نمی تواند عملیات پاکی باشد ... همه طرف ها باید نقش خود را بپذیرند.
در صورت پذیرش چنین تفسیری، مقامات اماراتی باید حمله پهپادی به فرودگاه بین المللی دبی را نتیجه جنگ ناپاکی بدانند که خود حدود چهار سال به مردم بی گناه یمن تحمیل کرده اند.
از امید غیاثوند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار