معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست

فعالیت معدن بوکسیت شاهوار فاقد مطالعات محیط‌زیستی است

تهران (پانا) - معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت بهره‌برداری از معدن بوکسیت شاهوار در شهرستان شاهرود بدون هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست و فاقد مطالعات مدیریت محیط زیستی است.

کد مطلب: ۸۵۸۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت معدن بوکسیت شاهوار فاقد مطالعات محیط‌زیستی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، حمید ظهرابی خاطرنشان کرد: فعالیت معدنی شرکت بهره‌بردار این معدن، خارج از مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست و در اراضی ملی استان قرار گرفته است. مجوز فعالیت آن نیز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان صادر شده است.

وی ادامه داد: جانمایی، واگذاری و نحوه فعالیت این معدن بدون هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان بوده که به محض اطلاع از فعالیت معدن، نه تنها حفاظت محیط زیست استان مخالفت صریح خود را با فعالیت معدن اعلام کرده است بلکه به دفعات و طی مکاتبات متعدد صدمات و پیامدهای تخریبی فعالیت معدن را به دستگاه‌های ذیربط و نظارتی استان گزارش کرده است.

ظهرابی خاطرنشان کرد: از آنجا که این روند به نتیجه مطلوب نرسید، از طریق شورای عالی معادن، در حال پیگیری هستیم تا بهره‌بردار این معدن مکلف به رعایت ملاحظات زیست محیطی شود.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: متاسفانه با اصلاح قانون معادن در مجلس، تنها درباره معادنی از سازمان حفاظت محیط زیست استعلام و تقاضای مجوز می‌شود که در محدوده مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند. ما در زمان تصویب این اصلاحیه قانون معادن در مجلس نیز اعتراض کردیم اما متاسفانه نمایندگان به این موضوع توجهی نشان ندادند.

وی افزود: ماموریت کلان سازمان حفاظت محیط زیست حفظ سلامت آب، خاک، هوا و تنوع زیستی در سراسر کشور است، نه فقط در مناطق چهارگانه. عدم توجه به ملاحظات زیست محیطی در هر نقطه‌ای کشور می‌تواند باعث انتشار آلودگی و تخریب زیرساخت‌های مهم زندگی مانند آب، خاک و هوا شود و به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست خارج از مناطق تحت مدیریت خود نیز مسئولیت نظارت دارد اما اصلاحیه قانون معادن راه را بر انجام این وظیفه مهم سازمان بسته است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین تصریح کرد: از آنجا که اراضی تحت فعالیت معدن جزء منابع ملی و خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت این اداره کل است، واگذاری جهت فعالیت و پیگیری، تشخیص و تعیین حدود فعالیت و میزان تخریب‌های صورت گرفته در عرصه یاد شده باید از سوی دستگاه‌های مسئول از جمله اداره کل منابع طبیعی استان صورت پذیرد.

کوه شاهوار با ارتفاع ۴۰۱۷ متر بلندترین قله در قسمت شرقی رشته‌کوه البرز است. شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و در مرز دو استان گلستان و سمنان واقع شده است. این کوه علاوه بر آنکه از مهمترین تامین کنندگان آب شهرستان شاهرود و روستاهای کوهپایه آن است، یکی از رویشگاه‌های ارزشمند «سرو‌کوهی» (اُرس) نیز محسوب می‌شود. از سوی دیگر، این قله نزد اهالی شاهرود به عنوان یکی از نمادهای طبیعی این شهرستان محسوب می‌شود و همواره مورد توجه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار