سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: 42 فوتی و مرگ مغزی به دلیل مصرف الکل

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید از ۱۶ شهریور تا ۸ مهر ٤٦٠ نفر به دلیل مسمومیت با الکل در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. این افراد از استان‌های البرز، مرکزی، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان و هرمزگان هستند و از این تعداد ٤٢ نفر دچار مرگ مغزی شده و فوت کرده‌اند.

کد مطلب: ۸۵۸۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: 42 فوتی و مرگ مغزی به دلیل مصرف الکل

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، ایرج حریرچی در نشست خبری خود با بیان اینکه مصرف الکل عامل خطر ابتلا به بیش از 200 بیماری، اختلال و جراحت محسوب می‌شود، گفت: اختلالات عصبی و روان‌پزشکی، بیماری‌های گوارشی، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، آسیب به جنین، بیماری‌های عفونی، دیابت و جراحات عمدی و غیرعمدی از عمده مشکلات مربوط به مصرف الکل است.

وی با بیان اینکه مصرف الکل در ایجاد سایر اختلالات روان‌پزشکی مانند افسردگی و اضطراب نقش دارد، گفت: همچنین میان مصرف الکل و سیروز و نارسایی کبدی و التهاب لوزالمعده حاد و مزمن رابطه وجود دارد. مصرف الکل در ایجاد سرطان‌های لوزالمعده، دهان، حلق و حنجره، مری، روده بزرگ، مقعد، کبد و سینه در زنان نقش دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مصرف آسیب‌رسان الکل سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و از این طریق خطر ابتلا به سل و ذات‌الریه را افزایش می‌دهد. همچنین ارتباط قوی میان مصرف الکل و ایدز وجود دارد که از طریق تاثیر بر رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی اعمال می‌شود. از طرفی مصرف الکل به‌ویژه مصرف سنگین آن با خطر خودکشی و خشونت، ارتباط دارد.

حریرچی تصریح کرد: میزان خودکشی در افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل بسیار بیش تر از جمعیت عمومی است. آخرین گزارش‌ها درباره شیوع مصرف و مصرف نکردن الکل در جهان حاکی از آن است که 57 درصد افراد بالای 15 سال یا بالغ (3.1 میلیارد نفر) در جهان در یک سال گذشته مصرف الکل داشته‌اند. به عبارت دیگر 43 درصد افراد بالای 15 سال (2.3 میلیارد نفر) در جهان در یک سال گذشته حداقل یک بار مصرف الکل داشته‌اند.

وی ادامه داد: سرانه مصرف الکل در جمعیت بالای 15 سال از 5.5 لیتر در سال 2005 به 6.4 لیتر در سال 2010 افزایش پیدا کرده است، اما این میزان در سال 2016 هنوز در سطح 6.4 لیتر باقی مانده است. اکنون سرانه مصرف روزانه الکل 32.8 گرم الکل خالص در روز است. بالاترین سرانه مصرف در کشورهای اروپایی است. در سال 2016، در بین مرگ‌های منتسب به الکل، 28.7 درصد مربوط به حوادث و صدمات، 21.3 درصد مربوط به بیماری‌های گوارشی، 19 درصد مربوط به بیماری‌های قلبی - عروقی، 12.9 درصد مربوط به بیماری‌های عفونی و 12.6 درصد مربوط به سرطان بوده است.

حریرچی تصریح کرد: در کل دنیا در سال 2016، 7.2 درصد مرگ‌های زودرس مربوط به مصرف الکل بوده است و 13.2 درصد مرگ‌های افراد 20 الی 40 ساله ناشی از مصرف الکل بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: از ۱۶ شهریور تا ۸ مهر ٤٦٠ نفر به دلیل مسمومیت با الکل در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. این افراد از استان‌های البرز، مرکزی، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان و هرمزگان هستند. از این تعداد ٤٢ نفر دچار مرگ مغزی شده و فوت کرده‌اند. ٩٣ درصد افرادی که فوت کرده‌اند، مرد هستند و جوانترین فردی که فوت شده خانمی ١٩ ساله و مسن‌ترین آنها آقایی ٥٧ ساله است. ۴١ درصد مسموم شدگان مربوط به محدوده سنی ٢٥ تا ٣٦ سال هستند.

به گفته وی، اکنون ١٧٧ نفر در مراکز درمانی بستری بوده و ٢٤١ نفر نیز مرخص شده‌اند. تاکنون ١٧٠ نفر دیالیز و ١٦ نفر نابینا شده‌اند.

حریرچی تصریح کرد: با توجه به آمار ۴۷ درصدی مصرف حداقل یک بار الکل در یک سال در کل دنیا برای افراد بالای ۱۵ سال، براساس یک مطالعه مهم در ایران ۴.۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال در یک سال، سابقه حداقل مصرف یک بار الکل را داشته‌اند و در کل ۸.۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در طول عمرشان سابقه مصرف الکل را ولو به میزان یک بار داشته‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: براساس یک تحقیق مهم دیگر، سابقه مصرف هرگونه مشروبات الکلی در ۱۲ ماه گذشته، در ۵.۷ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور گزارش شده است و این میزان در مردان بیش از ۱۰ برابر زنان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین براساس یک مطالعه مهم دیگر در کل جمعیت (آمارهای فوق مربوط به افراد بالای ۱۸ سال بود)، ۲.۷۹ درصد بود، به عبارت دیگر در سال مطالعه، دو میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۱۹ نفر در کل کشور تجربه حداقل یک بار مصرف مشروبات الکلی را داشتند.

به گفته وی، یافته‌ها نشان می‌دهد شیوع مصرف الکل در مردان و گروه سنی 20 تا 29 ساله، مجرد، دارای تحصیلات متوسطه یا بالاتر، افراد شاغل، ساکن شهر و دارای وضعیت اقتصادی - اجتماعی بالاتر، بیشتر دیده شده است.

حریرچی تصریح کرد: تعداد مصرف‌کنندگان الکل در ایران نسبت به کشورهای غربی پایین‌تر است، اما میزان الکل مصرفی در هر بار استفاده مصرف کنندگان، بالاتر از میزان مصرف بیشتر کشورهای غربی است. به همین دلیل است که در ایران رفتارهای پرخطر ناشی از الکل بیشتر دیده می‌شود. موارد ذکر شده در مورد مصرف الکل غیر تقلبی است، ولی عمده مشکلات اخیر به وجود آمده در مورد مصرف الکل تقلبی و سمی بوده است.

وی افزود: تولید مشروبات الکلی در کشورهای غربی روند خاصی دارد. در نهایت نیز الکل تولیدشده توسط کارخانه مورد نظر آزمایش می‌شود تا کیفیت آن تایید شود. در ایران الکل به‌صورت غیرقانونی از منابع غیرقابل‌ اطمینان تهیه می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. آلودگی‌‌های احتمالی در روند تهیه این مشروبات ممکن است باعث تولید الکلی غیر از الکل اتیلیک (الکل شرب) در مشروب شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بسیاری از الکل‌های شربی که در بازار غیر قانونی ایران به شکل پلمپ‌شده عرضه می‌شوند، تقلبی هستند. این مشروبات در کارگاه‌‌های زیرزمینی تولید می‌‌شوند و به اسم مشروب‌های معروف و برند به فروش می‌رسند. مسمومیت با الکل متانول از جمله موارد اورژانس‌هایی است که می‌تواند طی چند ساعت مصرف‌کننده را با عوارض متعددی از جمله ناتوانی‌های جسمی، نابینایی و مرگ مواجه کند.

حریرچی تصریح کرد: متانول همان الکل چوب است که به‌عنوان حلال در بسیاری از محصولات از جمله چسب‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شود. این ماده در روند تولید الکل‌های غیراستاندارد از جمله مشروبات زیرزمینی نیز ایجاد می‌شود و افراد را با مصرف مقادیر بسیار کم دچار مسمومیت‌های شدید می‌کند. البته مصرف الکل اتانول یا همان الکل معمولی نیز می‌تواند در مقادیر بالا با علائم مسمومیت‌ همراه باشد، اما عوارض مسمومیت با این ماده که در کشورهای غربی تحت‌عنوان الکل شرب شناخته می‌شود، بیشتر در مقادیر غیرمتعارف اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل ترس از بازداشت یا بازخواست شدن از سوی پلیس بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند در حالی که باید بدانند هدف کادر پزشکی فقط کمک به بیمار و نجات جان او است. این افراد در مراکز درمانی به چشم بیمار دیده می‌شوند، نه یک مجرم، بنابراین هرچقدر فرد زودتر به مرکز درمانی مراجعه کند، احتمال بروز عوارض نیز کمتر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار