راهکارهای همراهی سینما با حوزه انرژی بررسی شد

تهران (پانا) - مدیران بنیاد سینمایی فارابی و وزارت نیرو، در جلسه‌ای مشترک راهکارهای پیش رو برای فرهنگسازی به منظور کمک به کاهش مصرف آب، برق و مسائل پیش روی انرژی را ارزیابی کردند.

کد مطلب: ۸۵۸۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای همراهی سینما با حوزه انرژی بررسی شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، جلسه هم اندیشی مدیران بنیاد سینمایی و وزارت نیرو با حضور علیرضا تابش مدیرعامل، حبیب ایل‌بیگی قائم مقام، رائد فریدزاده معاون بین‌الملل، سید مهدی سجادی خزانه‌دار و محمد رسول صادقی مدیر روابط عمومی و مشاور مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دکتر محمد فاضلی سرپرست مرکز اجتماعی آب و انرژی و دکتر صدیقه ببران مدیر روابط عمومی وزارت نیرو در محل این وزارتخانه برگزار شد.

علیرضا تابش در این جلسه با اشاره به جلسه اخیر وزیر نیرو با سینماگران در خانه سینما اظهار کرد: رویکرد وزارت نیرو به استفاده از بیان هنری و تصویری قابل توجه است و از این جلسات می‌توان نتایج خوبی را استخراج و عملیاتی کرد و نقش فرهنگی وزارت نیرو را در حوزه آب و برق و انرژی تبیین نمود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: در آثار هنرمندان سینما شامل آثار بلند و کوتاه و مستند، فیلم‌های ارزشمندی درباره بحران آب وجود دارد و وزارت نیرو در جشنواره‌های فجر، حقیقت و کوتاه می‌تواند با حساسیت این گونه آثار را دنبال کند و فیلمسازان آن را ترغیب و تشویق نماید و به دیده شدن هرچه بهتر چنین آثاری کمک کند.

تابش ادامه داد: بدون اینکه دولتی‌ها به مقوله فرهنگسازی و فیلمسازی ورود کنند جامعه هنری این احساس را کرده که باید در این زمینه و با چنین مضمونی فیلم ساخت و مخاطبان سینما را به این مقوله مهم حساس کرد.

وی با اشاره به برگزاری دو دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران توضیح داد: با اینکه در نخستین دوره، سوژه در این المپیاد آزاد بود نوجوانان ایرانی آثار خوبی را درباره بحران آب و محیط زیست ساخته بودند و در آثار امسال نیز این دغدغه در نوجوانان فیلمساز دیده می‌شد.

تابش با اشاره به حمایت از تولیدات سینمایی از سوی بنیاد سینمایی فارابی گفت: هر سال درباره موضوعات استراتژیک آثار مشترکی را با نهادهای ذیربط تولید می‌کنیم و می‌توانیم در زمینه ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان و آثار اجتماعی همکاری‌های خوبی را با وزارت نیرو داشته باشیم و بخشی از آثار سینمایی با موضوع انرژی مورد حمایت فارابی و وزارت نیرو قرار گیرد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: در جلسه اخیر وزیر نیرو و سینماگران در خانه سینما همت وزارت نیرو را در این زمینه دیدم و خوشبختانه فضای گفت‌وگو و همکاری بین وزارت نیرو و اهالی هنر فراهم شده است، امیدوارم زمینه همکاری مشترک در حوزه سینما و وزارت نیرو تسریع و عملیاتی شود.

تابش با اشاره به سهم اندک حوزه فرهنگ در بودجه کل کشور اظهار کرد: چند سال پیش محاسبه کردیم تمام بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معادل بودجه یکی از سدهایی می‌شد که در یکی از مناطق کشور در دست احداث است و در بخش فرهنگ با بودجه اندک، کارهای بزرگی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هنرمندان شاخص بخصوص فیلمنامه نویسان و کارگردانان می‌توانند به انتقال پیام موثر در باب انرژی به مردم کمک کنند و بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما می‌توانند در این زمینه وزارت نیرو را یاری دهند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: می‌توان در دوره سوم المپیاد فیلمسازی نوجوانان، با تمرکز بیشتری روی حوزه انرژی، مشارکت نوجوانان خلاق را جلب کرد و بخشی را هم به حوزه آب و انرژی و محیط زیست اختصاص داد. در حوزه عکاسی نیز کارهای ارزشمندی می‌توان انجام داد و انجمن سینمای جوان و انجمن‌های عکاسی می‌توانند وزارت نیرو را در این بخش همراهی کنند.

دکتر صدیقه ببران مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو نیز در این جلسه اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف از جمله تولید آثار مستند، کارهایی را انجام داده‌ایم. آب به عنوان نماد وحدت ملی مطرح است، اما متاسفانه به موضوع آب در کشور به صورت منطقه‌ای نگاه می‌شود و بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما و دیگر ارگان‌ها در جهت دهی به هنرمندان و حمایت از آثار سینمایی نقشی اساسی دارند.

وی ادامه داد: سینما اثرگذاری مانا دارد و مردم آثار مطرح شده در سینما را فراموش نمی‌کنند.

ببران توضیح داد: اگر بتوانیم مشارکت نوجوانان و جوانان را در این بخش با همراهی انجمن سینمای جوانان ایران داشته باشیم اتفاق خوبی رخ خواهد داد و سوژه‌های جذاب و اثرگذاری وجود دارد که قابلیت سینمایی و تصویری دارند.

حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی نیز در این جلسه یادآور شد: در موضوع آب و انرژی اگر نگاه گزارش عملکرد نداشته باشیم به این مهم می‌رسیم که از مسائل مطرح، قصه موثر پیدا کنیم و هنرمندان آثار قابل توجهی در این زمینه‌ها خلق خواهند کرد.

وی ادامه داد: ساخت کارهای سفارشی، اثرگذاری نداشته و قصه‌های جذابی که در حوزه انرژی وجود دارد می‌تواند کار را به سرانجام درستی برساند. لازمه این مهم این است که اهل سینما و جوانان فیلمساز و مستندسازان با آنچه در بخش‌های مختلف وزارت نیرو می‌گذرد آشنا شوند.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: پیشتر برخی نهادها همچون وزارت نفت، بازدید هنرمندان را از پروژه‌های نفتی و پالایشگاه‌ها هماهنگ می‌کردند که همین بازدیدها می‌تواند در حوزه انرژی و پروژه‌های مهم وزارت نیرو انجام شود.

ایل بیگی افزود: جذابیت‌های بصری زیادی در حوزه نیرو و برق و آب وجود دارد و سینماگران می‌توانند قصه‌های زیادی را متناسب با مراکز مربوط به حوزه انرژی تعریف کنند.

وی تاکید کرد: مداومت در آشنایی و رفت و آمد هنرمندان و فعالان حوزه انرژی نباید قطع شود. در بسیاری از مواقع، سوژه‌ها می‌تواند مورد توجه فیلمنامه نویسان قرار گیرد و از لابه‌لای این ایده‌ها، قصه‌ای جذاب استخراج شود.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: اخیرا رویداد خلق ایده را در حوزه فیلمنامه‌نویسی برگزار کردیم که شامل ایده‌یابی برای آثار سینمایی می‌شد. ۳۰۰ ایده در این رویداد ثبت نام کردند که از میان آن ۱۰۰ ایده مطرح شد و در نهایت ۲۰ ایده انتخاب شد و گروه‌های چند نفره در سه روز با اساتید این ایده‌ها را به طرح رساندند و در نهایت ۳ طرح انتخاب شدند که بنیاد فارابی از آنها حمایت می‌کند.

ایل بیگی گفت: این مدل می‌تواند در حوزه آب و انرژی اجرا شود اما باید سینماگران را در معرض طرح‌های مهم و ملی وزارت نیرو قرار داد. خیلی مواقع وقتی درباره خشکسالی و کم آبی حرف می‌زنیم ممکن است آثاری ساخته شود که به خواسته‌ها و نیازها نزدیک نباشد.

وی ادامه داد: استعداد زیادی برای ساخت فیلم با موضوع آب و انرژی وجود دارد و در صورتی که در این بخش حمایت‌هایی وجود داشته باشد فیلم‌های کوتاه خوبی در این بخش ساخته می‌شود و این منوط به ارائه اطلاعات درست به فیلمسازان است.

به گفته قائم مقام بنیاد فارابی، ساخت فیلم در این بخش باید استمرار داشته باشد. اگر در وزارت نیرو به روی فیلمسازان باز باشد شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

دکتر محمد فاضلی مشاور وزیر نیرو و رییس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی، نیز در این جلسه اظهار کرد: بعد از جلسه وزیر نیرو در خانه سینما، جلسات دیگری نیز با خانه سینما داشتیم و مقرر شد مستندسازان در فراخوانی دعوت شوند و در بخش‌های تخصصی، مسائل آب و برق برای هنرمندان تشریح شود تا بر اساس این مسائل، طرح‌هایی ارائه شود و کمیته‌ای طرح‌های دریافتی را ارزیابی کرده و در نهایت به چند طرح برای اجرا برسیم.

رییس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی یادآور شد: بر اساس طرح‌های مصوب، وزارت نیرو حمایت‌های خود را انجام می‌دهد. باید برنامه‌ای مشترک برگزار شود و طرح‌های برتر معرفی شوند.

فاضلی ادامه داد: یکی از محورهای بحث ما تعرفه‌های آب و برق است. عدالت نیست هزینه آب مصرفی در شمال تهران و سیستان و بلوچستان یکسان باشد. در کشور ۱۶ میلیون کولر گازی داریم که مصرف برخی از آنها دو برابر استاندارد است. عدالت بین نسلی، حقوق شهروندی و مسائلی از این دست و آب و محیط زیست، ریزگردها، تالاب‌ها و برق و انرژی می‌تواند موضوع فیلمسازی باشد.

وی تاکید کرد: برپایی برنامه ایده‌پردازی در حوزه آب و برق و انرژی و رسیدن به چند ایده برتر و در نهایت حمایت از ساخت چند اثر مستند و بلند می‌تواند نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار