در گفت‌وگو با پانا

کاشانی‌نسب،‌ عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو:‌ گرانی ارز بازار خود را به رکود کشانده است

تهران (پانا) - قیمت خودرو دیگر آن نوسان‌های روزانه و ساعتی را ندارد. نرخ‌ها آن گونه که فعالان بازار می‌گویند تثبیت‌شده است اما این تثبیت قیمت در سقف نرخ‌هایی است که امسال وجود داشته است و آن گونه که عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل می‌گوید آمار معاملات خودرو کاهش یافته است و تنها نتیجه پیش‌فروش‌ دو شرکت خودرو سازی تثبیت قیمت و کاهش التهاب بازار بوده است و تاثیری در کاهش نرخ در حاشیه بازار نداشته است.

کد مطلب: ۸۵۸۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد
کاشانی‌نسب،‌ عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو:‌ گرانی ارز بازار خود را به رکود کشانده است

نعمت‌الله کاشانی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد: خرید و فروش خودرو در هفته‌های اخیرکاهش داشته است و اگرچه قیمت‌ها بالاتر نرفته است اما کاهش هم نداشته است.

وی با پیش‌بینی ثبات برخی بازارها از جمله بازار خودرو اظهار کرد:‌ اظهار نظر مقام‌های مسئول کشور از جمله آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، باعث تثبیت بازار ارز کشور می شود؛ کاهش قیمت و ثبات بازار ارز نیز خود به خود بر ثبات قیمتی اغلب بازارهای کشور تاثیرگذار خواهد بود.

کاشانی‌نسب تصریح کرد:‌ در حالی که نرخ دلار تا بیش از 19 هزار تومان هم افزایش یافته بود اکنون در محدوده 17 هزار تومان است و هر برنامه‌ای که دولت برای تثبت نرخ دلار و ثبات اقتصادی داشته باشد می‌تواند بازارهای کالایی از جمله خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد.

پیش‌بینی کاهش قیمت خودرو در صورت کاهش نرخ ارز

وی عنوان کرد:‌ پیش‌بینی فعالان بازار این است که نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند و افزایش نرخ ارز و رکودی که به دنبال آن در بازارهای کالایی ایجاد می‌شود به نفع هیچ کس نخواهد بود.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد:‌ واقعیت این است که افزایش نرخ خودرو به نفع نمایشگاه‌داران خودرو نیست و مردم نباید اینگونه تصور کنند که سود افزایش قیمت‌های تا دوبرابری خودرو به جیب نمایشگاه‌دار می‌رود.

کاشانی نسب اظهار کرد:‌ همانند فعالان صنوف دیگر خواب کالا در فروشگا‌ه‌ها معین است و فروشنده کالا را انبار و دپو نمی‌کند که بخواهد به دلیل افزایش نامتعارف قیمت سود سرشار نصیب خود کند و 90 درصد نمایشگاه‌داران تنها کمیسیونر هستند و نقدینگی بالایی در اختیار ندارند که بخواهند خودرو انبار و خرید و فروش کنند.

نمایشگا‌ه‌داران خودرو حال و روز خوشی ندارند

وی ادامه داد: به طور کلی نمایشگاه‌داران حال و روز خوشی ندارند نقدینگی این واحدها کاهش یافته است و اگر نمایشگاه‌داری سال گذشته نقدینگی لازم برای خرید به طور مثال 5 ماشین را در اختیار داشت اکنون به دو ماشین کاهش یافته است.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد:‌ قیمت‌ها به گونه‌ای سرسام‌آور افزایش یافته است که قدرت خرید بسیاری از اقشار مردم را کاهش داده است و درآمدی که پاسخگوی هزینه‌ها باشد وجود ندارد به همین دلیل برخی از نمایشگاه‌ها به فکر تغییرکاربری و تغییر شغل هستند.

وی ادامه داد:‌ هم‌اکنون تنها دلالان و کسانی که از منازل خود یا دفاتر غیررسمی بازار خودرو را رصد و در آن بازارگردانی می‌کنند از وضع موجود بهره می‌برند بی‌انکه به سازمان امور مالیاتی یا سایر دستگاه‌ها پاسخگو باشند.

کاشانی‌نسب اظهار کرد:‌ بخش‌ عمده‌ای از دلالان در سایت‌های خرید و فروش خودرو فعال هستند و سازمان امور مالیاتی باید بتواند با ابزارها و راهکارهایی که خود تشخیص می‌دهد حقوق حقه و قانونی را از آنها اخذ کند.

واسطه‌ها و دلالان سایتی رقیب نمایشگاه‌داران در فروش شده‌اند

وی بیان کرد:‌ سایت‌های خرید و فروش خودرو به رقیب جدی نمایشگا‌ه‌داران بدل شده‌اند و اتحادیه نمایشگاه‌داران نیز در صدد است به دلیل دسترسی و راحتی که سایت‌های فروش خودرو برای مشتریان به همراه دارد سایتی رسمی را به این منظور راه‌اندازی کند.

عضو اتحادیه نمایشگا‌ه‌داران بیان کرد:‌ به صورت روزانه قیمت‌های کف و سقف و قیمت کارخانه خودروها در سایت ارایه می‌شود و نرخ‌های اتحادیه میانگین قیمت بازار است.

وی درباره اظهارات خودروسازان مبنی بر بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به حاشیه بازار نیز اظهار کرد: آنچه مسلم است بازار خودرو نباید به حال خود رها باشد و نبود نظارت‌ها قیمت‌هایی را در بازار به وجود می‌آورد که توان خرید مردم را بیش از بیش کاهش می‌دهد و رکود بیشتر در معاملات را رقم می‌زند اما طبیعی است که خودروساز نیز باید از تولید خودرو زیان نبیند.

کاشانی‌نسب خاطرنشان کرد:‌ قیمت خودرو در بازار نامتعادل است و نرخ‌های کنونی که باید در کارخانه برای قیمت‌ها ارایه شود براساس نرخ‌ دلار 3 هزار و 700 تومانی است و شرکت‌ها مجبور هستند خارج از عرف رفتار کنند تا آن کارخانه گردش کار داشته باشد. سازمان حمایت و بازرسی باید به گونه‌ای بر بازار نظارت داشته باشد که منافع هر دو گروه مصرف‌کننده و تولید‌کننده حفظ شود.

وی با اشاره به پیش‌فروش چندهفته‌ای خودروسازان اظهار کرد: شورای رقابت با قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از واقعی‌شدن قیمت خودرو نه تنها به تولیدکنندگان این محصول آسیب می‌زند بلکه حق مصرف‌کنندگان واقعی خودرو را هم ضایع می‌کند.در وضعی که قیمت خودرو در بازار آزاد فاصله صد درصدی با قیمت‌ها در کارخانه‌های سازنده دارد هر چه خودروسازان تلاش کنند و فیلترهایی را برای حذف دلالان از چرخه خرید خودرو ایجاد کنند باز هم خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و شاهد هستیم که متاسفانه برخی کارت ملی خود را برای خرید خودرو در اختیار دلالان قرار می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار