در گفت‌و‌گو با پانا

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش: سهم معلمان متخصص در داوری جشنواره کتاب رشد افزایش یافته است

تهران (پانا) - معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش برگزاری جشنواره کتاب رشد را فرصتی برای ترغیب پدیدآورندگان و ناشران هم‌راستا با نظام تعلیم و تربیت کشور عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۵۸۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش: سهم معلمان متخصص در داوری جشنواره کتاب رشد افزایش یافته است

«دفتر تالیف کتاب‌های درسی» و «دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی» دو رکن اصلی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هستند که مسئولیت تولید منابع آموزشی مورد نیاز در آموزش عمومی مدارس کشور از ابتدایی تا پایان متوسطه را برعهده دارند.

کتاب‌های درسی در «دفتر تالیف کتاب‌های درسی» تولید می‌شوند و سایر منابع آموزشی اعم از کتاب‌های کمک آموزشی، مجلات رشد، فیلم‌های آموزشی در «دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی» به عرصه ظهور می‌رسند. این دفتر همچنین هر سال با برگزاری جشنواره‌هایی مثل «جشنواره فیلم رشد» و «جشنواره کتاب رشد» حضور موثر و فعالی در عرصه فرهنگ و هنر کشور ایفا می‌کند و تلاش دارد به توسعه و ارتقای نقش آموزش و پرورش در عرصه فرهنگ عمومی کشور کمک کند.

فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش، در آستانه برگزاری شانزدهمین «جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا به تشریح جزئیاتی درباره برگزاری جدیدترین دوره این رویداد فرهنگی و ویژگی‌های این دوره از جشنواره پرداخت.

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حضور ناشران در دوره شانزدهم جشنواره گفت: امروز حدود هزار ناشر در طرح ساماندهی منابع آموزشی با ما همکاری می‌کنند که از میان آنها امسال 400 ناشر کتاب‌های چاپ اول خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که همگی این کتاب‌ها در سال‌های 95 و 96 منتشر شده‌اند.

از میان 90 داور که بررسی کتاب‌ها را در شاخه‌های مختلف برعهده دارند، امسال حدودا 60 داور تغییر کردند و کارشناسان جدید به خانواده جشنواره پیوستند که سهم معلمان مجرب و آزموده بیشتر از سال‌های پیش شده است.

وی ادامه داد: حدود 3 هزار عنوان کتاب مناسب به جشنواره امسال رسیدند که از میان آنها 1144 عنوان کتاب به مرحله داوری نهایی راه یافتند. این کتاب‌ها در 30 گروه داوری می‌شوند که 90 داور بررسی و ارزشیابی کتاب‌ها را برعهده دارند.

کیا به ویژگی‌های دوره شانزدهم جشنواره کتاب رشد اشاره کرد و گفت: امسال عناوین شرکت‌کننده در جشنواره همه دوره‌های تحصیلی و همه موضوعات اعم از پیش دبستانی، ابتدایی، نظری، فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و آموزش و پرورش استثنایی را شامل می‌شوند و علاوه بر کتاب‌های آموزشی و کمک‌درسی، شاهد رقابت کتاب‌های داستانی، فرهنگ‌نامه‌ها و کتاب‌های هنری متناسب با نیاز مخاطبان جشنواره، یعنی معلمان و دانش‌آموزان، هستیم.

تحول در هیئت داوران جشنواره کتاب رشد

این مقام دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به موضوع تغییر و نوشدن دایره هیئت داوران به عنوان یکی از تفاوت‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: از میان 90 داور که بررسی کتاب‌ها را در شاخه‌های مختلف برعهده دارند، امسال حدود 60 داور تغییر کردند و کارشناسان جدید به خانواده جشنواره پیوستند.

جشنواره کتاب رشد به معرفی نمونه‌های عینی و الگوهای مناسب حوزه نشر کتاب برای مخاطبان دانش‌آموز و فرهنگی می‌پردازد.

وی هدف از این تغییر و تحول را احساس ضرورت به وجود نگاهی متفاوت در داوری آثار عنوان کرد و گفت: امسال سهم معلمان مجرب و آزموده در جمع داوران جشنواره بیشتر شده است. در حال حاضر جلسات هم‌اندیشی داوران برگزار شده است و کار بررسی آثار راه‌یافته به جشنواره نیز در 11 حوزه یادگیری، بر اساس برنامه درسی ملی، آغاز شده است.

کیا در بخشی از سخنان خود با پرداختن به اهداف برگزاری این جشنواره و آثار حاصل از آن اظهار کرد: برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد علاوه بر ارائه راهکارهایی برای ساماندهی منابع آموزشی، به ترغیب پدیدآورندگان و ناشرانی می‌پردازد که هم‌راستا با برنامه درسی و اهداف تربیتی دستگاه تعلیم و تربیت کشور حرکت می‌کنند. این رویداد فرهنگی همچنین به معرفی نمونه‌های عینی و الگوهای مناسب حوزه نشر کتاب برای مخاطبان دانش‌آموز و فرهنگی می‌پردازد.

فرصتی است برای بازنگری فعالیت‌های حوزه ساماندهی منابع آموزشی

جشنواره رشد محملی مناسب برای تضارب آرا و تبادل نظر و دوباره‌اندیشی درخصوص فعالیت‌های فعلی حوزه نشر است، که در نهایت دریچه‌های تازه‌ای برای ادامه فعالیت‌ها در حوزه نشر کتاب‌های مناسب دانش‌آموزان و معلمان به روی‌مان می‌گشاید

وی افزود: جشنواره همچنین فرصتی است برای بازنگری فعالیت‌هایی که در حوزه ساماندهی منابع آموزشی جریان دارد؛ چون 90 داور در کنار یکدیگر تولیدات آن سال را بررسی می‌کنند که در نتیجه آن هم وضعیت کیفی نشر در آن سال مشخص می‌شود و هم موضوعات مورد نیاز مخاطبان بازنگری می‌شد. بدین ترتیب شناختی از وضع موجود بازار نشر و نقاط قوت و ضعف آن حاصل خواهد شد و ما به نوعی جمع‌بندی خواهیم رسید درباره اینکه در چه موضوعات با خلاء منابع آموزشی مواجه هستیم و در چه بخش‌هایی به تلاش و کار بیشتر نیازداریم. همچنین جشنواره محملی مناسب برای تضارب آراء و تبادل نظر و دوباره‌اندیشی در خصوص فعالیت‌های حال حاضر حوزه نشر متناسب با مخاطبان ماست که در نهایت دریچه‌های تازه‌ای برای ادامه فعالیت‌ها در حوزه نشر کتاب‌های مناسب دانش‌آموزان و معلمان به روی‌مان می‌گشاید.

اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد 12 آذرماه با حضور پدیدآورندگان، ناشران، هیئت داوران و مسئولان فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد که طی آن برگزیدگان این رویداد حوزه نشر معرفی و تقدیر خواهند شد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار