مدیرکل بهزیستی استان مرکزی:

ساماندهی کودکان خیابانی یکی از ضروریات بهزیستی است

اراک (پانا) - مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه ساماندهی کودکان خیابانی یکی از ضروریات بهزیستی است گفت: کودکان کار و خیابانی یکی از آسیب‌های اجتماعی اولویت دار کشور بشمار می رود.

کد مطلب: ۸۵۸۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
ساماندهی کودکان خیابانی یکی از ضروریات بهزیستی است

زهرا امینی در جلسه برگزاری کمیته ساماندهی کودکان خیابانی افزود: در ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه به صورت مستقیم به این موضوع اشاره و در بند (ه) این ماده، بهزیستی متولی اصلی ساماندهی این کودکان معرفی شده است و ۱۱ دستگاه را موظف کرده که با بهزیستی مشارکت لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه کودکان خیابانی جزئی از جامعه و آینده‌ آن محسوب می شوند که توجه به ایشان و رفع مشکلات و معضلاتشان ضروری است ادامه داد: این افراد قربانیان معصوم شرایطی اند که ناخواسته بر آنها تحمیل شده است از این‌رو توجه به ایشان بر عهده‌ جامعه است تا با ایجاد تعاملات اجتماعی و بالاتر بردن ارتباطات کودکان با سایر اعضای جامعه، کودکی را به آنان بازگرداند و این به واسطه‌ معماری و بسترسازی برای ایجاد تعاملات اجتماعی در راستای رشد و شکوفائی کودک میسر است .

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه ۱3 دستگاه در قبال کودکان خیابانی و ساماندهی آنها مسئولیت مستقیم دارند اظهار داشت: سازمان بهزیستی تنها در این زمینه مسئول نیست به طوری که نیروی انتظامی، ‌دادگستری، شهرداری، وزارت کار، وزارت بهداشت، کمیته امداد، و.... در این زمینه مسوولیت مستقیم دارند و لازم است دستگاه های مرتبط هرکدام به وظیفه خود در این خصوص عمل نمایند.

امینی اضافه کرد: حمایت از حقوق کودکان به خصوص کودکان کار و خیابان نیازمند این است که همه دستگاه های متولی نسبت به آن احساس مسئولیت کنند و به صورت جدی پای کار بیایند.

وی با اشاره به این که 80 درصد کودکان خیابانی، کودک کار هستند گفت: اغلب این کودکان در مشاغلی از جمله دستفروشی و کارگری به کارهای تولیدی و خدماتی، مشغول هستند و مسوولیت حداقل تامین بخشی از معاش خانواده را عهده‌دار هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه یکی از اقدام‌های اثرگذار برای رفع معضلات اجتماعی و از جمله کودکان خیابانی، به‌کارگیری فعالیت‌های کارآفرینانه‌ اجتماعی در جامعه است افزود: برای این‌که بتوان زمینه‌ کارآفرینی اجتماعی را در جامعه ایجاد کرد و سپس بر مبنای آن به حل این معضل اجتماعی پرداخت، نیاز به الگویی در این زمینه احساس می شود.

امینی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد بسیاری از این کودکان بالااجبار وارد کار شدند و امری انتخابی برای آنها نبوده؛ رویکرد ما در زمینه کودکان کار کاهش آسیب است. شاید ما در بهزیستی نتوانیم به تنهایی خانواده را به لحاظ معیشتی تامین کنیم اما تلاش کردیم ساعت حضور آنها را در خیابان بتدریج کم کنیم.

وی توانمندسازی این کودکان و خانواده‌های آنها را از مهمترین برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: در این راستا نیازهای این کودکان احصا شده و برای رفع آنها تلاش می‌کنیم تا کودکان کار و خیابانی را در سطح استان کاهش دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار