عادل بزدوده: شادی و نشاط نیاز اساسی نمایش‌های کودک است

تهران (پانا) - کارگردان نام‌آشنای نمایش‌های عروسکی توجه به نیاز شادی و نشاط کودکان به عنوان یکی از نیازهای اساسی آن‌ها را در آثار نمایشی حوزه کودک ضروری اعنوان کرد.

کد مطلب: ۸۵۸۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
عادل بزدوده:  شادی و نشاط نیاز اساسی نمایش‌های کودک است

به گزارش روابط عمومی کانون پرورشی، عادل بزودوه معتقد است: در فضای شاد و در حالی که تخلیه‌ی انرژی کودک در اوج قرار دارد می‌توانیم مسایل تربیتی و آموزشی را در آثار نمایشی بگنجانیم.

این نویسنده، کارگردان و عروسک‌ساز با بیان این مطلب افزود: از بازیگران خردسال نمایش‌ها تا تماشاگران آن‌ها هربار از کودکی سوال کنید دلیل علاقه‌شان به یک اثر چیست؟ اگر آن کار را دوست داشته و ساعتی در حال و هوای نمایش صدای قهقهه‌اش سالن را پر کرده باشد، بلافاصله می‌گوید: «خندیدن خوب بود، شاد بود، خنده‌دار بود و...» پاسخ‌هایی از این دست که نشان می‌دهد شادی و نشاط یکی از نیازهای اساسی کودکان است و آن‌ها در حین بازی یا سرگرمی و دیدن نمایش و فیلم در جستجوی‌اش هستند. همچنین خودشان به راحتی این نیاز به شادی و نشاط را اعلام می‌کنند.

او به واسطه‌ی تخصص‌اش با آثار نمایشی حوزه‌ی کودکان سروکار بیش‌تری دارد و اغلب این آثار را می‌بیند یا متن نمایش‌نامه‌های‌ آن‌ها را می‌خواند.

این عروسک‌ساز با تأکید بر نام‌گذاری یکی از روزهای هفته ملی کودک با عنوان «کودک، صلح، بازی و نشاط» می‌گوید: تاکنون تعداد کارهایی که در آن شاهد نقش بازی و سرگرمی در کل نمایش باشیم چندان زیاد نبوده است.

بزوده در این میان از نمایش «آرزوهای بافتنی» به نویسندگی فرهاد اسماعیلی و کارگردانی کبری مالمیر به عنوان نمایشی نام برد که در آن نقش بازی، رنگ‌ها و شادی خیلی پررنگ بوده است.

بزدوده گفت: منتظر نویسندگان و کارگردانان توانای حوزه‌ی کودک و نوجوان هستیم که به این عرصه توجه کنند و بدانند برای چنین فعالیت‌هایی مرکز تئاتر کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان به روی آن‌ها باز است.

او معتقد است با گفتن این‌که باید آثاری با چنین ویژگی‌هایی تولید کنیم کاری از پیش نمی‌رود؛ بلکه نگاه نویسنده‌ها و کارگردانان باید معطوف به این باشد که بچه‌ها نیازهای زیادی دارند از جمله نیاز به بازی، شادی و تفریحی که به تخلیه انرژی آن‌ها کمک کند.

این کارگردان نمایش با تاکید بر این‌که تاکنون در این زمینه کارگردانان ما خیلی کم و محدود کار کرده‌اند، ادامه داد: با اعلام فراخوان هم برای تولید آثاری که به نیاز شادی و نشاط کودکان می‌پردازد نمی‌توان شاهد تولید نمایش‌هایی از این دست بود. هر نویسنده یا کارگردانی باید اندیشه‌ و نگاه‌ش به موضوع نیاز شادی کودکان معطوف تا بتواند چنین آثاری را تولید کند.

او درباره‌ی تاثیر تولید آثاری با توجه به نیاز شادی و بازی کودکان بر ابعاد پرورشی آن‌ها توضیح داد: در شادی‌ و شور و نشاط است که نکات آموزشی به درستی پذیرفته می‌شود. این بدان معنی نیست که در تنگناها نمی‌توان درک درستی از نکات آموزشی داشت. اما چنین موقعیت‌هایی برای آموزش نکات تربیتی یا مورد نیاز کودکان مناسب نیست.

بزدوده یادآور شد: در فضای شاد و در حالی که تخلیه‌ی انرژی او در اوج قرار دارد می‌توانیم مسایل تربیتی آموزشی را بگنجانیم.

او با اشاره بر این‌که برای اجرای چنین طرحی از طرف یک یا دو نویسنده یا کارگردان نمی‌توان کار ‌را پیش‌ برد، گفت: اندیشه‌ی کانون در طول حضور چندین ساله‌اش باید چنین فضایی را ایجاد کند یا باید ایجاد می‌کرد. تا شاهد تولید آثاری از این دست باشیم.

این عروسک‌ساز ادامه داد: حالا اگر خلاء‌های این حوزه از نامناسب بودن متن‌های نمایشی، عدم وجود چنین نگاهی در مباحث دانشگاهی و... است باید توجه داشته باشیم که چند حلقه‌ی گمشده داریم. اگر با مطالعه، دقت و جسارت به سراغ آن‌ها برویم، این حلقه‌های مفقوده می‌توانند زنجیره‌ای را تشکیل دهند تا نه فقط بچه‌های کانون بلکه تمامی بچه‌های ایران را با این نگاه به حرکت در بیاوریم و به نیاز نشاط، شور و شادی آن‌ها پاسخ دهیم.

او در پایان افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند فضای خوبی برای چنین کارهایی محیا کند و درخواست ما از نویسندگان و کارگردانان نمایش نیز باید همین باشد که به بحث نیاز کودکان به شادی و نشاط توجه کنند و بیشتر به آن بپردازند.

ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از 14 تا 20 مهر 1397 در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار