رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان خبرداد:

آغاز طرح تب برفکی دام سنگین در شهرستان سرایان

سرایان (پانا) ـ رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای ویروسی واگیر دامی در نشخوار  کنندگان است که در زمان بروز و شیوع بیماری موجب تلفات سنگین، کاهش وزن، کاهش تولید شیر و در نهایت خسارت سنگین در صنعت دامداری ها می شود.

کد مطلب: ۸۵۸۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
آغاز طرح تب برفکی دام سنگین در شهرستان سرایان

میلاد خالقی زاده رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای ویروسی واگیر دامی در نشخوار کنندگان است که در زمان بروز و شیوع بیماری موجب تلفات سنگین، کاهش وزن، کاهش تولید شیر و در نهایت خسارت سنگین در صنعت دامداری ها می شود.


خالقی زاده اظهار کرد: یکی از راههای ورود عوامل بیماری تردد و نقل و انتقال بدون ضابطه دام است که در صورت آلودگی می تواند جمعیت دامی شهرستان و استان را تهدید کند.

وی افزود: برهمین اساس برای اجرای هرچه کامل تر طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی در جمعیت گاوی رعایت برخی الزام ها از جمله همکاری کامل دامداران در زمان مراجعه اکیپ های عملیاتی دامپزشکی جهت واکسیناسیون تب برفکی در دام ها ضروری است.


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان همچنین براطلاع رسانی بموقع دامداران در زمان بروز و شیوع تب برفکی در دامداری به شبکه دامپزشکی شهرستان برای اقدام سریع و ضربتی کنترل بیماری، الزام تمامی واحدهای پرواربندی و سایر دامداری ها بر رعایت کامل موازین بهداشتی و قرنطینه ای تاکید نمود، و گفت: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد، اما باید توجه داشت که صرفا نمی‌توان به صورت صددرصد متکی به آن بود و رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و کنترل تردد دام توسط دامداران در کنار واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار مؤثر است.


وی در پایان بیان داشت: به دامداران توصیه می‌شود در زمان اجرای عملیات مایه کوبی تب برفکی از خرید، فروش و نقل و انتقال کنترل نشده دام و همچنین تردد پرسنل و ماشین‌آلات بین واحد‌ها خودداری کرده و ضمن همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحد‌های دامی اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار