دبیردومین دوره جایزه پژوهش سینمایی:توسعه مستمرآرشیو فیلم برای حفظ میراث ملی سینمای ایران است

تهران (پانا) - دبیردومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال معتقد است، رویکردپژوهش سینمایی مشخصا متوجه سینمای ایران است یعنی این جایزه به پژوهش‌هایی مربوط می شود که به طور ویژه در مورد سینمای ایران انجام شده اند.

کد مطلب: ۸۵۷۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
دبیردومین دوره جایزه پژوهش سینمایی:توسعه مستمرآرشیو فیلم برای حفظ میراث ملی سینمای ایران است

به گزارش روابط عمومی جایزه پژوهش سینمایی سال، احمد ضابطی جهرمی افزود: در این دوره از برگزاری جایزه همه جنبه‌های بنیادی و زیربنایی سینمای ایران اعم از سینمای داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی درنظر گرفته شده است و نه تنها پژوهش های برتر در حیطه فیلم‌های داستانی بلند برای اکران عمومی بلکه پژوهش فیلم‌های انیمیشن، تجربی و مستند (کوتاه وبلند) ایرانی را نیز دربر گرفته و تشویق می شوند. این جایزه همچنین بخش پژوهش های بین المللی را در مورد سینمای ایران نیز شامل می شود.

وی با بیان این که در جایزه پژوهش سینمایی ما بطور جامع و گسترده با مقوله پژوهش علمی در سینمای ایران مواجهیم ، یادآور شد: اساسی ترین ابعاد سینمای ایران که شامل جنبه‌های اقتصادی، فناوری ، آموزش و مهارت افزایی نیروی انسانی، تولید، توزیع، پخش ، اکران ، جنبه های فرهنگی ،اجتماعی و جامعه مخاطب را شامل می‌شود؛ در محور این پژوهش‌ها هستند . همچنین جنبه‌های صنفی ، چگونگی افزایش مهارت‌های فنی در سینما، برنامه آموزش نیروی انسانی مولد برای سینما، جذب سرمایه برای انواع تولیدات ، ساخت سالن‌های جدید سینما یا بازسازی آن‌ها، بازاریابی برای سینمای ایران ازجمله بازاریابی بین المللی و تولیدات مشترک ، جذب سرمایه از بخش خصوصی و نقش دولت در سینما، در رویکردهای پژوهشی مربوط به سینمای ایران بویژه در پژوهش های دانشگاهی و علمی تشویق شده اند. هدف اصلی برگزاری جایزه پژوهشی سینمایی سال ، تشویق پژوهشگران به تمرکز مطالعه علمی روی جنبه های زیر بنایی سینمای ایران است.

ضابطی جهرمی خاطرنشان کرد: مقوله دیگری که در این دوره از برگزاری جایزه پژوهش به عنوان موضوع یا محور جدید مطرح شده، اهمیت و جایگاه آرشیو فیلم است که از نقطه نظر انجام پژوهش‌های تاریخی و اسنادی برای شناخت وضعیت حال و گذشته سینمای ایران به خصوص در زمینه انواع تاریخ نگاری های تحلیلی ، انتقادی، فنی و زیبایی شناسی برای سینمای ایران اهمیت بنیادی دارد. همچنین آرشیو فیلم به عنوان یک نهاد بسیارمهم در سازمان توسعه سینمای ایران از جنبه حفظ و نگهداری میراث های ملی سینمای ما در انواع شاخه های اصلی و سنتی فیلمسازی اهمیت حیاتی دارد. به عبارت دیگر برخورداری از آرشیو مدرن و سازمان یافته برای مقاصد علمی و تحقیقاتی یا انواع مطالعات دانشگاهی لازمه شکل گیری نظریه پردازی و امر تاریخ نگاری علمی برای سینمای ایران است . همچنین آرشیو به عنوان جایگاهی به منظور حفظ و نگهداری میراث ملی سینمای این سرزمین برای انواع استفاده ها در زمان حال و برای آیندگان مقوله ای بنیادی است.

دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیر احمد ضابطی جهرمی آذرماه همزمان با هفته پژوهش در کشور برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار