معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

امسال 28درصد کلاس‌های درس مشمول طرح «حذف مشق شب» می‌شوند

حکیم زاده: امروز دیگر متن و کتاب درسی را به عنوان منبع اصلی یادگیری به رسمیت نمی‌شناسیم

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به طرح «مدرسه زندگی» اشاره کرد و خبر داد امسال 28 درصد کلاس‌های درس مشمول این طرح می‌شوند.

کد مطلب: ۸۵۷۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد
امسال 28درصد کلاس‌های درس مشمول طرح «حذف مشق شب» می‌شوند

رضوان حکیم‌زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش‌ گفت: «اگر ما نگاه قالبی داشته باشیم و تنوع و تکثر افراد را به رسمیت نشناسیم از مدرسه زندگی فاصله گرفته‌ایم.»

او افزود: «خانواده‌ها باید بپذیرند فرزندشان یک موجود بی‌همتاست و قرار نیست شبیه دیگران شود. اگر این باور ایجاد شود در‌می‌یابند قرار نیست فرزندشان را در مسیری که خودشان می‌خواهند هدایت کنند و به علایق او بی‌توجه باشند.»

حکیم‌زاده ادامه داد: «خانواده‌ها باید کمک کنند تا استعدادهای خاص کودکان شناسایی شود. در این صورت انتظارات آن‌ها از کودک‌شان انتظارات بحقی خواهد بود.»

او ادامه داد: «در مدرسه که اولین کانون اجتماعی بعد از خانواده است، پذیرش گرم و صمیمانه و احترام گذاشتن و برچسب نزدن به دانش‌آموز باید مورد توجه باشد. استفاده از واژه‌هایی مانند تنبل، ناتوان و... می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «برنامه درسی و نحوه تعامل اولیای مدرسه با دانش‌آموز نیز از دیگر شاخصه‌های مدرسه زندگی است. اگر قرار باشد دانش‌آموزان صرفا مطالبی را تمرین و تکرار کنند که ارتباطی با بیرون نداشته باشد و زندگی را به آن‌ها یاد ندهد مدرسه زندگی نخواهیم داشت، هرچند همه نمرات آنها عالی باشد.»

او افزود: «عادت کردیم تکالیف روزمره به دانش‌آموزان بدهیم بدون آنکه توجه کنیم نقشی در تعمیق یادگیری دارند و آیا آموخته‌هایشان تناسبی با بیرون پیدا می‌کند یا خیر؟»

حکیم‌‌زاده به طرح تکالیف مهارت‌محور به جای مشق شب اشاره کرد و گفت: «امسال در مدارس حائز شرایط و دارای تراکم مطلوب، قرار شد به جای آنکه دانش‌آموزان بعد از مدرسه سرمشق و تکلیف تمرین کنند، بروند و مهارت‌های زندگی را تمرین کنند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «از یک سال قبل روی این موضوع کار کردیم که البته در دنیا جدید نیست. 116 پژوهش درباره تاثیر تکلیف در یادگیری انجام شده است و نشان می‌دهد مشق شب به ‌شکل سنتی و در قالب رونویسی باعث دل‌زدگی دانش‌آموز می‌شود.»

حکیم‌زاده: امسال با ابلاغ وزیر ممنوعیت کتب کمک درسی و برگزاری هرگونه آزمون تحصیلی در مدارس ابتدایی اعلام شد. اگر جایی از والدین خواسته می‌شود کتبی را تهیه کنند و یا با موسسه‌ای قرارداد ببندند غیرقانونی و تخلف است و از سوی آموزش و پرورش پیگیری می‌شود



او ادامه داد: «امسال با ابلاغ وزیر ممنوعیت کتب کمک درسی و برگزاری هرگونه آزمون تحصیلی در مدارس ابتدایی اعلام شد. اگر جایی از والدین خواسته می‌شود کتبی را تهیه کنند و یا با موسسه‌ای قرارداد ببندند غیرقانونی و تخلف است و از سوی آموزش و پرورش پیگیری می‌شود.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه مدارس خاص برای حذف مشق شب انتخاب شده‌اند گفت: «خیر، بررسی‌هایی برای شروع کار داشتیم و تصمیم گرفتیم در کلاس 16 تا 25 نفر این کار را انجام دهیم زیرا کلاس کمتر از 16 ممکن است چندپایه باشد و در کلاس با تراکم بالای 25 امکان ارزیابی دقیق وجود نداشت. با انجام آزمایشی و دریافت بازخوردها می‌توانیم آن را بسط و توسعه دهیم.»

او ادامه داد: «امسال 28درصد کلاس‌های درس مشمول طرح می‌شوند، البته اگر معلمانی از کلاس‌های بالای 25 نفر، داوطلب باشند و توانمندی را داشته باشند که ارزیابی کنند ما استقبال می‌کنیم.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «بحث تمام وقتی معلمان ابتدایی را در قالب طرحی پیش‌بینی کردیم که افزایش حقوق آن‌ها هم مدنظر است و آن‌ها ساعات بیشتری را صرف می‌کنند. این یک بسته است که از حذف پیک نوروزی شروع شده است، در ادامه کتب کمک درسی ممنوع شد و سپس به حذف مشق شب رسید. هدف اینها در نهایت این است که مدرسه فعلی را به سمت "مدرسه زندگی" ببرد.»

او افزود: «چرایی تبلیغ کتب کمک درسی را باید از صداوسیما سوال کرد. ما بارها اعلام کردیم اینها ضدتربیتی‌اند. حتی برای دوره پیش‌دبستانی هم تبلیغ چنین محتواهایی را شاهد بودیم. ما سیاست‌گذاری و رویکردها را اصلاح می‌کنیم و قوانینی وضع می‌کنیم که مدارس به سمت تربیت مورد تاکید در سند تحول بروند.»

حکیم‌زاده ادامه داد: «اما یک سوی مشکل خانواده‌ها هستند و تصور می‌کنند اگر از کودکی ذهن بچه‌ها را با انواع و اقسام کلاس‌ها پر کنند موفقیت او تضمین شده است در حالی که این‌گونه نیست. با انجمن‌های اولیا و مربیا برای آموزش والدین برنامه‌هایی داریم و اگر برنامه‌هایی برای آگاهی والدین در رسانه ملی نیز داشته باشیم بار زیادی از دوش مدارس برداشته می‌شود.»

او ادامه داد: «امروز دیگر متن و کتاب درسی را خیلی به عنوان منبع اصلی یادگیری به رسمیت نمی‌شناسیم چه برسد به اینکه بگوییم کتاب جامع پیش‌دبستانی و تبلیغ کنیم که با اصول تربیتی و یادگیری منطبق نیست.»

حکیم‌زاده گفت: «شاید مهم‌تر از فضای فیزیکی مدارس، تعامل انسانی در مدرسه باشد. برای آنکه دانش‌آموزان ما حس خوبی داشته باشند باید با تکریم با آن‌ها برخورد شود و این را همه معلمان می‌توانند انجام دهند کما این که تاکنون هم این‌گونه بوده است و امید است این مسیر با قوت ادامه یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار