مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران: ذخایر کالاهای اساسی مطلوب است

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ذخایر کالاهای اساسی کشور را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید تاکنون ۸۳ درصد گندمکاران پرداخت شده و مابقی تا پایان مهر پرداخت می‌شود.

کد مطلب: ۸۵۷۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران: ذخایر کالاهای اساسی مطلوب است

به گزارش صدا و سیما، یزدان سیف با اعلام این خبر افزود: در حوزه تأمین غذا و محصولات کشاورزی، دولت تنظیم بازار را در واردات و تولید پیگیری می کند.
وی با بیان اینکه امسال ۱۱ و نیم میلیون تن گندم تولید شد و دولت ۹ و نیم میلیون تن از این مقدار را خریداری کرد گفت: با اینکه بارندگی‌ها کاهش داشت اما میزان تولید گندم در مقایسه با سال گذشته ۸ درصد افزایش داشت.

سیف با بیان اینکه ذخایر گندم کشور پاسخگوی مصرف یک سال است، تصریح کرد:‌ تاکنون ۸۳ درصد معادل ۱۰۵ هزار میلیارد ریال از مجموع طلب ۱۲۶ هزار میلیارد ریالی گندمکاران پرداخت شده است و بقیه آن تا پایان مهر به کشاورزان پرداخت می‌شود.

سیف درباره نرخ خرید تضمینی گندم در سال آینده نیز افزود: درباره این نرخ اختلافی میان اعضای اقتصاد است که با حل آن نرخ خرید تضمینی گندم اعلام می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته ۲۰۰ هزار تن تولید دانه‌های روغنی کشور بود که امسال پیش‌بینی می‌کنیم به بیش از ۴۰۰ هزار تن افزایش یابد.

سیف افزود: در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۹۰۰ هزار تن دانه روغنی در کارخانجات روغن‌کشی شد اما در مدت مشابه امسال ۱ و نیم میلیون تن دانه روغنی، روغن کشی شده که ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: ۵۳۱ هزار تن انواع روغن خام وارد کشور شده که در مقایسه با سال گذشته این میزان کمتر است.

سیف افزود: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن میزان تولید برنج کشور است و تاکنون ۹۴۵ هزار تن واردات این محصول انجام شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه سال گذشته مازاد بر نیاز کشور برنج وارد شد امسال برای حمایت از کشاورزان، واردات برنج مدیریت بیشتری شده است.

سیف افزود: دولت تنظیم بازار بخش کشاورزی را در تقویت تولید داخلی می‌داند.

وی با بیان اینکه واردات ذرت دامی ۲۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است گفت: در گذشته ۲ و نیم میلیون تن شکر وارد کشور می شد اما سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰ هزار تن شکر، ۹۰۰ هزار تن تفاله خشک و تر برای خوراک دام و ۶۳۲ هزار تن ملاس در کشور تولید شد.

سیف افزود: با توجه به اینکه کشور در وضع خشکسالی و میزان بارندگی از میانگین ۲۳۰ میلی متر به ۱۶۷ میلی متر کاهش یافته است دام‌هایی که علوفه آنها از مراتع تأمین می‌شود با مشکل روبرو شده‌اند.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی بسته جامعی را برای حمایت از تولید دام سبک از جمله تأمین علوفه و آب برای عشایر برای پایداری تولید تهیه کرده است اما برای به نتیجه رسیدن به زمان نیاز دارد.

سیف افزود: کسری تراز تجاری کشور در حوزه غذا از منفی ۸ میلیارد دلار به منفی ۳ میلیارد دلار رسیده و بخش کشاورزی ۸۰ میلیارد دلار در سال تولید می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار