پیش از آغاز مدرسه دی.ان.ای. فرزندتان را بخوانید

تهران (پانا) - طبق آخرین نتیجه گیری های پژوهشگران، ویژگی های وراثتی تاثیر بلندمدتی بر عملکرد تحصیلی کودک می گذارد و مساله یادگیری تنها به میزان هوش و ذکاوت کودکان وابسته نیست؛ اما دانستن این حقیقت چگونه می تواند به دانش‌آموزان کمک کند؟

کد مطلب: ۸۵۷۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
پیش از آغاز مدرسه دی.ان.ای. فرزندتان را بخوانید

دانش‌آموزان از نظر سطح تحصیلی با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند و دانشمندان در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که دوسوم تفاوت‌های فردی در عملکرد علمی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد.

پیش از این نیز ثابت شده بود که ویژگی‌های وراثتی به شکل گسترده‌ای بر عملکرد کودک در میزان فهم دروس در مرحله ابتدایی و حتی سال‌های پایانی تحصیلات متوسطه تاثیر می‌گذارد اما در برخی از پژوهش‌ها جدید نقش ویژگی‌های وراثتی به همراه تاثیرات محیطی را در عملکرد درسی دانش‌آموز در سال های تحصیل در مدرسه بررسی شده است.

عملکرد علمی مشابه دانش‌آموزان دوقلو

در این راستا، بیش از شش هزار دوقلو در ایالات متحده آمریکا و انگلیس انتخاب شدند و نتایج امتحانات آنان از دوره ابتدایی تا سال‌های پایانی تحصیلی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. بر اساس تازه‌ترین نتایج، موفقیت‌ها و دستاوردهای علمی در میان دوقلوها در طول سال‌های تحصیلی، به شکل قابل توجهی پایدار بوده است؛ به این صورت که اگر یکی از آنان در دوره ابتدایی موفق و در دوره دبیرستان ناموفق عمل کرده، دیگری نیز عملکرد یکسانی داشته است.

هنگامی که یکی از دوقلوها نمره بالاتر یا پایین تری را کسب می‌کند، پژوهشگران این تغییر را به عوامل محیطی مانند تغییر آموزگاران یا فصل‌هایی درسی مرتبط می‌دانند.

شباهت‌های وراثتی در میان دوقلوهای همسان صد درصد است . این شباهت به خوبی در انجام تکالیف درسی و فهم مشابه درس ها قابل مشاهده است. اما در دوقلو های ناهمسان به دلیل شباهت 50 درصدی ویژگی‌های وراثتی، اختلافاتی در میزان عملکرد علمی مشاهده می شود و در عمل، با فرزندان عادی و غیر دوقلو تفاوت چندانی ندارد. بنابراین شباهت تحصیلی بسیار دوقلوهای همسان با یکدیگر، می‌تواند ما را به نقش برجسته عوامل وراثتی و ژن ها برساند.

همچنین تحقیقات بر روی نمرات دوقلوها در مقطع ابتدایی و دبیرستان، پژوهشگران را به این نتیجه رسانده است که 70 درصد ثبات و تشابه نمرات به عوامل ژنتیکی، 25 درصد به عوامل محیطی از جمله وضع خانوادگی و مدرسه و پنج درصد به سایر عوامل از جمله ارتباط با همکلاسی‌ها، تفاوت در دوستان یا معلمان بستگی دارد و این نتیجه پس از ارزیابی‌های شفاهی و کتبی بر روی دوقلوها از کودکی تا سنین بلوغ به دست آمده است.

تاثیر آشنایی با ویژگی‌های ژنتیکی کودکان در کمک به آموزش آنان

پژوهش‌های با عنوان بررسی تاثیر تفاوت‌های ژنتیکی بر عملکرد علمی، «مطالعات پیوند ژنتیکی» نامیده می شود که این مطالعات، ویژگی های ژنتیکی مربوط به صفات خاصی را شناسایی می کند ، اما هر ویژگی ژنی تنها کسر کوچکی (0.1 درصد) از تفاوت‌های فردی در عملکرد مدرسه را توضیح می دهد.

پژوهش‌های پیشرفته‌تر دانشمندان را بر آن داشته تا عوامل وراثتی و تاثیر ژنتیک را در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانی که با یکدیگر ارتباط و نسبتی ندارند نیز بررسی کنند. این تحقیقات این انگیزه را ایجاد کرده است تا والدین بتوانند کودکانی را که به حمایت بیشتری در اوایل زندگی خود نیاز دارند، بشناسند زیرا این کودکان ممکن است با سختی‌های بیشتری در طول سال‌های تحصیلی خود مواجه شوند.

پیش‌بینی میزان تاثیرات ژنتیکی و بررسی ویژگی‌های محیطی دانش‌آموز مانند طبیعت محل زندگی، ویژگی‌های خانواده و معلمان، می‌تواند راهکارهای جدیدی به منظور شناسایی کودکانی که از مشکل آموختن از ابتدای زندگی‌شان رنج می‌برند، ارائه دهد و فرصتی برای برنامه‌ریزی فردی برای هرکدام از آنان فراهم می کند.

به عنوان مثال، می توان از دی.‌ان.‌ای. کودکان از بدو تولد برای بررسی اختلالات زبان و یادگیری استفاده کرد که در نتیجه آن می‌توان از همان ابتدا به آنان برای رفع مشکلات آموزشی کمک کرد. این مداخله پیشگیرانه می‌تواند زمینه‌های تخصصی برای موفقیت تحصیلی کودکان را فراهم کند که همه این ها به قدرت و تاثیر بالقوه ژن‌ها در آموزش باز می‌گردد.

منبع: bbc future

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار