در نشست خبری در نیویورک؛

روحانی: در جلسه شورای امنیت روشن شد که آمریکا تنهاست

کسانی که می خواستند در آمریکا ایران را تحریم کنند بیش فعال بودند و تحریمی برای نوامبرباقی نمانده است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری کشورمان به نشست امروز شورای امنیت به ریاست آمریکا اشاره کرد و گفت که این نشست نشان داد که آمریکا تنهاست.

کد مطلب: ۸۵۷۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: در جلسه شورای امنیت روشن شد که آمریکا تنهاست

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان در حاشیه حضور خود در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در نشست مطبوعاتی با حضور جمعی از برترین رسانه‌های سراسر جهان اظهار کرد: «خوشحالم امسال هم فرصت دیدار با اصحاب رسانه و خبرنگارها را دیدار کردم و امیدوارم در این جمع برخی از سوالات که در ذهن خبرنگاران را پاسخ دهم.»

این مقام مسئول ادامه داد: «مهم‌ترین مسئله‌ای که از سال گذشته در مسائل مربوط به منطقه ما رخ داد روج یک جانبه آمریکا از توافق چند جانبه برجام مورد تأیید شورای امنیت و سازمان ملل بود که این خروج غیرقانونی بود.»

رئیس‌جمهوری کشورمان تصریح کرد: «در مجمع عمومی شاهد بودیم که اکثریت قاطع رهبران کشورها از برجام به عنوان دستاورد دیپلماسی حمایت کردند و این به معنای آن است که آمریکا در این اقدام تنها مانده است و خروج آمریکا از برجام مورد تایید نیست و جز چندکشور همه آن را اشتباه سیاسی قلمداد می‌کنند.»

روحانی متذکر شد: «نشست شورای امنیت هم که به طور غیرمعمول آقای ترامپ برگزار کرد ابتدا قرار بود راجع به ایران باشد که با مخالفت اعضا مواجه شد و ناچار شدند حرفشان را پس بگیرند ولی در همین نشست امروز هم مشخص شد که آمریکا تنهاست.»

او افزود: «کشورهابا لحن مستقیم یا غیرمستقیم در نشست شورای امنیت اقدام آمریکا را اقدام نادرسی قلمداد کردند.‎»

روحانی تصریح کرد: «در ملاقات‌های من هم با 16 رهبر جهان بیشتر صحبت‌ها راجع به برجام بود. همه بر دو نکته تاکید می‌کردند، آن هم اینکه تاثیربرجام بر موضوع عدم اشاعه و دیپلماسی بود و نکته دوم نیز حمایت از ایران برای باقی ماندن در برجام بود.»

او افزود: «آنها حضور ایران در برجام را هوشمندی ایران قلمداد می‌کردند. این تدبیر دولت ایران بود که آمریکا را منزوی کرد. البته این به معنای مشکل نداشتن ما در فشارهای وارده از سوی آمریکا به ملت ایران نیست ولی ملت ایران با وحدت و انسجام خودش از این مراحل عبور کرده و این‌بار نیز عبور خواهد کرد.‎»

روحانی تصریح کرد: «بیانیه اروپا و چین و روسیه نشان داد که مستحکم‌تر از همیشه در فکر حفظ برجام هستند. ملت ایران ملت صبوری بوده و امروز هم همینطور خواهد بود ولی این تحریم فرصتی برای تولید و صادرات برای ایران فراهم می‌آورد که ما از آن هم استفاده می‌کنیم.»

خبرنگار اسوشیتدپرس پرسید: اشاره کردید به تمایل ایران در مجمع عمومی به بازگشت دوباره آمریکا به برجام به شرط احترام به قطعنامه سازمان ملل، آن قطعنامه میخواهد ایران موشک بالستیک شلیک نکند. آیا شما میگویید ایران حاضر است اگر امریکا به برجام احترام بگذارد برنامه های موشکی بالستیکی را کاهش دهد؟‎

روحانی گفت: «در توافق هسته‌ای چیزی به نام موشک وجود ندارد. اگر کسی می‌خواهد تعهدش را کنار بگذارد خوب بگذارد. این همه بهانه نمیخواهد. انچه که وجود دارد این است که امریکا یک اشتباه کرده یا بازمیگردد یا ادامه می‌دهد. آمریکا دیر یا زود برمی‌گردد ولی این مسیر به نفع ملت آمریکا، ایران و اروپا نیست. بنابراین همه ما باید تلاش کنیم تا فردی که خطایی را مرتکب شده از اون خطا بازگردد و در نقطه درست قرار بگیرد.»

خبرنگار نیویورک تایمز پرسید: اطلاعات جدید بدهید درباره شهروندان آمریکایی و بریتانیایی، منظورم پدر و پسری است که دوسال است در ایران زندانی هستند و نازنین زاغری. چشم انداز آزادی آنها چیست؟‎

روحانی در ابتدا به طنر گفت «فکر کردم می خواهید برای همه زندانیان دنیا دلسوزی کنید» و پاسخ داد: «همه باید از لحاظ انسانی تلاش کنیم تا فردی که در زندان هست را یاری بدهیم. دولت ایران به سهم خودش این کار را برای تسهیل ملاقات‌ها و اطلاعات‌ها انجام می‌دهد ولی اصل محاکمه ها در اختیار دستگاه دیگر و قوه قضائیه است.»

او ادامه داد: «در همه کشورها این مسئله وجود دارد بنابراین من می‌توانم بگویم که من و وزارت امور خارجه من همه تلاش را برای برخی تسهیلات انجام می دهیم. ما در گذشته نسبت به اینکه به افراد مورد نظر آنها در ایران زندانی بودند و بالعکس کمک کردیم.ما هیچ وقت در این زمینه مخالف نبودیم.»

خبرنگار سی بی اس نیوز پرسید: «ترامپ گفت که تحریم‌های جدیدی در ماه نوامبر (آبان) در مورد ایران اجرا خواهد شد، اگر سازوکار اروپا برای دور زدن تحریم ها کارا نباشد ایران چه خواهد کرد؟

روحانی گفت: «هیچ تحریمی نیست که آمریکا بعدا انجام دهد و همه کارها را قبلا انجام داده و کسانی که می خواستند در آمریکا ایران را تحریم کنند بیش فعال بودند و تحریمی برای نوامبرباقی نمانده است. آنچه قرار بود در نوامبر انجام شود در سپتامبر انجام شد و این یک بحث روانی و تبلیغاتی است. آمریکا همه کارها را انجام داده و انجام می‌دهد بنابراین حرف ماه نوامبر کاملا تبلیغاتی است.»

او ادامه داد: «می‌دانید که تصمیم ما بر این است که با مابقی کشورها کار کنیم. به نظرمن هرکشوری که تحریم آمریکا را زیر پا بگذارد افتخار است چون بر خلاف قانون است پس همه باید تلاس کنند که منجر به شکست شود.»

روحانی گفت: «ما با دوستان خود در اروپا در تلاش هستیم تا کانالهایی را پیدا کنیم و حمایتی از شرکت ها برای کار با ایران انجام دهیم. ما فعلا در برجام باقی مانده‌ایم و هر زمان که ببینیم منافع ما تامین نمی‌شود از راهکار پیش‌بینی شده در برجام استفاده خواهیم کرد.‎»

خبرنگار بی بی سی پرسید: دولت بریتانیا خواست دوتابعیتی ها به ایران نیایند، شما در این زمینه چه کار میتوانید بکنید به ویژه درباره کارمندان بی بی سی فارسی چه می‌توانید انجام دهید؟‎

روحانی با اشاره به اینکه سوال شما بخشی و مربوط به خودتان بود گفت: «این حرف که دوتابعیتی ها برای ورود به ایران مشکل دارند درست نیست چون دوتابعیتی بودن جرم نیست. بنابراین این یک تبلیغات بی اساس است. فردی ممکن است بعد از ورود به یک کشور دستگیر شود این ارتباطی به تابعیت او ندارد باید ببینیم پرونده چیست و چه اقدامی صورت گرفته است.»

خبرنگار ایرانی پرسید: بیانیه 4+1 رضایت ایران را جلب کرده است و انتظار ایران چیست؟‎

روحانی بیان کرد: «بیانیه 4+1 علاوه بر تاکید بر حفظ برجام برخی راهکارهای عملی هم ذکر شد به ویژه شیوه ارتباط مالی با ایران که تصریح شده است. بنابراین این بیانیه یک قدم بسیار خوب است ولی توقعات ما بسیار بیشتر است و این توقعات در جلسات مطرح شده و 5 کشور به ما وعده داده اند که قدم به قدم این مسئله را پیش برده تا ایران به حقوقش برسد.‎»

خبرنگار واشنگتن پست پرسید: صحبت‌های بسیار تندی از طرف شما گفته شد و ترامپ را با هیتلر مقایسه کردید و جان بولتن جواب داد. ایا ایران و امریکا در مسیر جنگ حرکت می‌کنند؟‎

روحانی گفت: «گفتارها خیلی جدید نبود که شما تعجب کردید در طول 40 سال گذشته همه این گفتارها بوده است.گفتارها جدید نبود و در 40 سال گذشته همواره بوده است. در دولت جدید آمریکا حرف‌ها تند شده و تند حرف می‌زنند البته تعدادی تازه در سیاست وارد شده‌اند و سابقه‌ای ندارند و طبیعی است که تند حرف بزنند.»

او ادامه داد: «ما به امریکا می‌گوییم زور گویی را کنار بگذارد و به قانون و عهد خود عمل کند. ما می گوییم تحریم ظالمانه و غیرقانونی انجام ندهد ما می‌گوییم تحریم امریکا ضد حقوق بشر است البته اختلافاتی بین ایران و آمریکا بوده که به زمان خودش حل و فصل می‌شود.‎»

خبرنگار المانیتور به حرف‌های مایک پمپئو و جان بولتون علیه ایران اشاره کرد و پرسید: ایا شما نگران نیستید که روابط بین ابران و امریکا پرتنش‌تر شود؟‎

روحانی در حالی که اسم وزیر امور خارجه و مشاور ترامپ را بر زیان نیاورد گفت آن یکی را که همه می شناسند و این یکی هم تازه آمده است.

او ادامه داد: «اینکه اتفاقی در ایران رخ دهد و رخ ندهد چه ارتباطی دارد؟ ما در تمام دنیا طرفدارانی داریم ولی اقدامات آنها چه ربطی به ایران دارد؟ اکثر مردم منطقه ما به ایران علاقه‌مند هستند ولی اعمال آنها به خودشان مربوط است؟
امریکا برای چه رفته است به عراق که الان مشکل داشته باشد. ما مایلیم که همه‌پرسی در عراق بگذاریم برای دیدن نظر مردم درباره حضور امریکا در عراق. خود ترامپ گفته گروه‌های تروریستی که در منطقه هستند توسط خود آمریکا ایجاد شده است؟»

او ادامه داد: «امریکا باید درباره حضورش در منطقه تجدیدنظرکند. در خلیج فارس و دریای عمان و عراق و سایر مناطق باید دلایل حضور خود را بگوید و مردم و دولت قانونی آن کشور باید تایید بکنند. آمریکا در سوریه است ولی دولت سوریه آن را رد می‌کند پس حضور انها غیرقانونی است.
ما قصد جنگ با نیروهای امریکایی در هیچ کجا را نداریم. نمی‌خواهیم تنش را بیشتر کنیم ولی می‌‌خواهیم امریکا به قانون ک حاکمیت کشورها احترام بگذارد.‎»

خبرنگار واستاپا پرسید: برداشت شما درباره رئیس‌جمهوری ایتالیا چیست و ایا او درباره حرف‌های موگرینی اطمینان داد و ایا دعوت شدید به ایتالیا؟‎

روحانی گفت: «ایتالیا در اتحادیه اروپا اولین شریک تجاری ایران است و روابط ما از لحاظ سیاسی و اقتصادی روابط خوبی بوده است. ایشان از حمایت خود از برجام سخن گفت و گفت‌وگوی مفصلی درباره شیوه‌های همکاری داشتیم البته بخشی از مذاکرات ما هم نسبت به مسائل منطقه بود.
من تفاوت خاصی نسبت به نظرات سران اروپا ندیدم و همه نظرات یکسانی دارند درباره برجام.»

خبرنگاری پرسید: شما احساس انزوا می‌کنید و احساس می‌کنید در سراسر خاکتان محاصره هستید؟‎

روحانی گفت: «ما که تنها نیستیم آمریکا تنهاست. آمریکا امروز در شورای امنیت تنها بود. ما در منطقه خود تنها نیستیم. امریکایی‌ها غریبه هستند و از راه دور آمده اند و مشکلات فروانی بابت حضور و امنیت خود دارند. ما با کشورهای منطقه روابط دوستانه و نزدیکی داریم و مشکل مشکل امریکاست.»

او ادامه داد: «شما گفتید ایران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند ولی ما نفهمیدیم منظور شما کیست. گروه‌هایی که با داعش مبارزه می‌کنند تروریست هستند؟ این که نمیشود؟ حزب الله همان گروهی است که اینها را از منطقه بیرون رانده است. حزب الله در کنار مردم سوریه داعش را از90 درصد خاک سوریه بیرون رانده است.»

او گفت: «خود ترامپ گفته گروه‌های تروریستی را آمریکا درست کرده است بنابراین ما حرف چه کسی را گوش کنیم؟ قاعدتا ترامپ اطلاعاتی داشته که اینها را گفته است.‎»

خبرنگار پرس تی وی پرسید: کشورهای اروپایی چقدر متعهد هستند به ادامه تجارت با ایران؟ ارزش دلار و مشکل ارز مشکل امروز ایران است و برنامه تان برای احیای اعتماد به اقتصاد ایران چیست؟‎

روحانی گفت: «مشکل اقتصادی مردم ایران سرجای خودش محفوظ است ولی این معیار ارزی که عده ای برای مصارف خاصی خرید و فروش می‌کنند نمیتواند ملاک باشد.کل این خرید و فروش ارز حدود یک درصد اقتصاد ایران است و زندگی مردم با آن نیست و عده‌ای هستند که به آن نیاز دارند و از آن استفاده می‌کنند. نرخ ارز برای نیازمندی ها مشخص است.»

او ادامه داد: «ملاقات وزرای خارجه ایران و آمریکا وابسته به رفتار آمریکاست. اقای ظریف سال گذشته همین‌جا با تیلرسون صحبت کرد بنابراین ما مشکلی نداریم در صورتی که امریکا به تعهدات خودش عمل کند آن وقت شرایط متفاوتی خواهد بود. ما در برجام صحبت می‌کردیم و خود آنها از برجام خارج شدند و ما در این زمینه مقصر نیستیم.‎»

خبرنگار رادیو عمومی سوئیس به تشکر ترامپ از روسیه و ایران در نشست امروز شورای امنیت برای حمله نکردن به ادلب اشاره کرد و پرسید: شما می‌توانید اکنون در مقابل دنیا تعهد بدهید که از اختیاراتتان استفاده کنید که به غیرنظامیان در ادلب آسیبی نرسد؟

روحانی با شاره به اینکه تشکر کردن یا نکردن ترامپ مهم نیست، بیان کرد: «ما در سوریه به دعوت سوریه حضور پیدا کرده و مشاوران نظامی ما برای مبارزه با تروریسم حاضر هستند و به نظر من ما موفق شده‌ایم و قدرت اصلی تروریست‌ها در اینجا از بین رفته است.»

او ادامه داد: «موضوع ادلب موضوع ویژه‌ای است و آنجا تروریست‌ها بین مردم هستند. باید با گروه‌‌های تروریستی مبارزه شود و مردم هم نباید صدمه ببینند. در اجلاس تهران سران سه کشور ایران و روسیه و ترکیه رایزنی‌های مفصلی داشتیم و فعلا به راه‌حلی رسیده‌ایم که سه کشور در حال اجرا هستند و آن هم جدا شدن تروریست‌ها از مردم است بنابراین ما امیدواریم به گونه‌ای عمل شود که مردم بی‌گناه و عادی صدمه نبینند و موضوع مبارزه با تروریسم هم پایان پذیرد.»‎

خبرنگار یک رسانه عرب زبان از روحانی پرسید: اقای ترامپ مشغول جنگ برای از بین بردن فلسطینی‌هاست. ایران چه کار می‌تواند بکند که فلسطینی‌ها به هدف تشکیل یک کشور مستقل برسند و آیا ایران میتواند حمایت کند یا خیر؟‎

روحانی گفت: «موضوع فلسطین موضوعی پیچیده درمنطقه ما است و بسیاری از مشکلات منطقه را اگر ریشه‌یابی کنیم به مسئله اشغال فلسطین می‌رسیم و اگر 70 سال پیش این اتفاق نمی‌افتاد ما امروز منطقه و شرایط دیگری داشتیم.»

او ادامه داد: «رفتار دولت فعلی امریکا نسبت به مسلمانان و فلسطینی‌ها بد است و ادم را به یاد تفکرات نژادپرستارانه می‌اندازد. رفتاری که در ویزا و برخورد با دیگران به ویژه مسلمانان و فلسطینی ها داردگواه این امر است.»

روحانی گفت: «خطای بزرگ آمریکا انتقال سفارت به بیت‌المقدس بود که موجب جریحه‌دار شدن روحیه همه مسلمانان شد و دولت آمریکا یک میلیارد و 500 میلیون مسلمان را عصبانی کرد.
جمهوری اسلامی ایران از ابتدا حامی فلسطین بوده و هست.مردم ما علاقه‌مند به فلسطین هستند و ما کمکهای معنوی و مادی کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم ولی حل مسئله فلسطین نیازمند همراهی همه مسلمانان خواهد بود.‎»

خبرنگار دیگری پرسید: ایا نقش ایران در سوریه عوض خواهد شد؟

روحانی گفت: «ما در سوریه هدف‌هایی را دنبال می‌کردیم که پیشرفت‌هایی را به دست آوردیم و حضورمان تا زمانی است که دولت سوریه به ما نیازدارد. در منطقه کاهش تنش نیز هر سه کشور ایران و روسیه و ترکیه حضور دارند.»

او ادامه داد: «امیدواریم قانون اساسی جدید سوریه نهایی شود و انتخابات برگرار شود زمینه بازگشت آوارگان فراهم می‌شود.»

سوال: نقشی برای اسد است؟

روحانی گفت: «بر مبنای انتخابات است و هرکسی که انتخاب شد همان خواهد بود.»

روحانی در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما که درباره درخواست ترامپ از شورای امنیت برای عمل نکردن به قطعنامه شورا و سابقه چنین عملکردی از سوی یک رئیس سوال کرد، گفت: «جای شگفتی است کسی که به صورت دوره‌ای رئیس شورای امنیت است خواستش این است که به مصوبه 2231 این شورا عمل نشود و می‌خواهد این قطعنامه اجرانشود و می‌گوید کسی به آن عمل کند را مجازات می‌کند.»

او ادامه داد: «ما دو تشکر به شورای امنیت بدهکاریم. یکی برای موضع حمله تروریستی اهواز که ما از بیانیه آنها استقبال می‌کنیم و تشکر دوم برای جلسه امروز که همه اعضا به جز امریکا از برجام حمایت کردند. جلسه امروز بسیار جالب توجه بود و شما دیدید رهبران کشورها با قاطعیت از برجام حمایت کردند و همه بالحن‌های مختلف از برجام حمایت کردند و این به معنای انزوای دوم امریکاست.»

او ادامه داد: «آمریکا یکبار از برجام خارج شد و کشورها استقبال نکردند و یکبار هم امروز که در جلسه عدم اشاعه به هدف خود نرسید و تبدیل شد به یک جلسه با نظر قاطع و روشن برای حمایت از برجام. شورای امنیت تلخ و شیرین بسیار دارد ولی در چند روز حضور ما در نیویورک دو کار بسیار جالب شورای امنیت انجام داد که امیدواریم این مسیر ادامه یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار