زنگنه: اعضای اوپک در مورد افزایش تولید «خالی‌بندی» می‌کنند

ترامپ خود مقصر اصلی بی‌ثباتی بازار نفت است

تهران (پانا) - وزیر نفت با اشاره به بیانیه مشترک ایران و 1+4 در روز گذشته معتقد است اعضای 1+4 عزم جدی برای اجرایی شدن این بیانیه دارند.

کد مطلب: ۸۵۷۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
زنگنه: اعضای اوپک در مورد افزایش تولید «خالی‌بندی» می‌کنند

بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به پانا درباره بیانیه روز گذشته ایران و 1+4 و اینکه تا چه میزان می‌تواند در صادرات نفت ایران مؤثر باشد؟ گفت: «باید طرف‌های مذاکره این بیانیه را عملیاتی کنند. به عقیده بنده اروپایی‌ها اراده سیاسی لازم برای عملیاتی کردن آن را دارند.»

او افزود: «با توجه به اطلاعاتی که از گذشته داشتم اروپایی‌ها در زمینه تعهداتشان جدی هستند و قصد دارند این کار را انجام دهند.»

وزیر نفت در مورد اظهارات برخی از اعضای اوپک برای افزایش میزان صادراتشان تا اینکه بتوانند فروش نفت ایران را کاهش دهند، گفت: «اوپک هیچ‌ سازوکار اجرایی ندارد و اکنون می‌توان گفت هیچ‌کدام از اعضای اوپک توان تولید بیش از تولید فعلی را ندارند و اگر حرفی هم از این افزایش تولید می‌زنند برای خالی‌بندی می‌گویند.»

او در مورد اظهارات دیروز دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا گفت: «ترامپ خود مقصر اصلی بی‌ثباتی بازار نفت و افزایش قیمت آن است در حالی که اوپک را متهم به این کار می‌کند.»

او خاطرنشان کرد: «اوپک تمام ظرفیت و توان خود را به کار گرفته است اما به قول ما ایرانی‌ها نمی‌شود هم خدا را خواست هم خرما را. ترامپ از یک سو سعی می‌کند صادرات نفت ایران را کاهش دهد و از سوی دیگر می‌خواهد قیمت نفت بالا نرود. این دو با یکدیگر هم‌خوانی ندارد. ترامپ اگر می‌خواهد قیمت نفت باثبات شود باید دست از منطقه مهم خاورمیانه و دخالت‌های بی‌جا و تنش‌زای خود در این منطقه بردارد و مانع تولید و صادرات نفت ایران نشود. رئیس‌جمهوری فرانسه نیز به‌صراحت به این موضوع اشاره کرد.»

زنگنه تصریح کرد:«عامل بی‌ثباتی قیمت نفت سیاست‌های ترامپ و دخالت‌های اخلال‌گرانه او است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار