بررسی رشد پرخاشگری در کلانشهرها نشان می‌دهد:‌ تحصیلکردگان خشن‌تر شده‌اند

تهران (پانا) - آمار ضرب و جرح و پرخاشگری در جامعه به‌خصوص در کلانشهرها رو به افزایش است؛ بسیاری از روانشناسان و جامعه‌شناسان رشد این پدیده را ناشی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی می‌دانند و در این میان از تغییر شاخص‌ها درباره کسانی که به خشونت روی می‌آورند، خبر می‌دهند.

کد مطلب: ۸۵۷۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
بررسی رشد پرخاشگری در کلانشهرها  نشان می‌دهد:‌ تحصیلکردگان خشن‌تر شده‌اند

چندی پیش سازمان پزشکی قانونی آماری از میزان ضرب و جرح منتشر کرد که طبق این آمار در تهران در چهار ماه نخست امسال ۳۵ هزار و ۳۲ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است. در تیرماه نیز آمار مراجعان نزاع با ۱۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ به ۱۰۰۲۷ مورد رسید. طبق این آمار از مراجعان به پزشکی قانونی 22 هزار و ۴۵۸ نفر مرد و 12 هزار و ۵۷۴ نفر زن بوده‌اند.

جعفر کوشا، عضو انجمن جرم‌شناسان ایران، محیط و تاثیرگذاری آن بر رفتار انسان را از عوامل مهم افزایش خشونت می‌داند و به پانا می‌گوید: محیط اجتماعی در شمال شهر و جنوب شهر به لحاظ نوع فرهنگ و دفاع اجتماعی می‌تواند تاثیرگذار باشد و تعارض میان فرهنگ حاکم و خرده‌فرهنگ‌ها باعث بروز برخی رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شود.

به گفته این جرم شناس، فشارهای اقتصادی عامل مهمی در ایجاد خشونت افراد جامعه است زیرا مردم به دلیل ناتوانی در بحث درآمدهای روزانه از طریق فرافکنی و اعمال خشونت به دیگران سعی می‌کنند تا فشارهای ناشی از مشکلات اقتصادی را از خود دور کنند.

او ادامه می دهد: طبق آمارها روشنفکری و تحصیلات بالا می‌تواند به کاهش بروز رفتارهای خشونت آمیز کمک بسزایی داشته‌باشد و افراد بی‌سواد از این نوع رفتار خشونت‌آمیز بیشتر استفاده می‌کنند.

در حالی که عضو انجمن جرم‌شناسان ایران بر کمتر بودن خشونت میان تحصیلکردگان تاکید می‌کند؛ محمود گلزاری، روانشناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پانا خاطرنشان می‌کند که طبق آمار و اطلاعات ارائه شده خشونت در خانواده‌ها حتی در بین تحصیلکردگان و کودکان نیز رو به افزایش است.

در این میان برخی جامعه‌شناسان به نبود تفریح و نشاط در جامعه و بروز خشونت اشاره می‌کنند و معتقدند نبود امکانات تفریحی و رخت بربستن شادی از میان مردم و به‌خصوص تفاوت فاحش درآمدی در کلانشهرها و افزایش فاصله طبقاتی سبب افسردگی و پرخاشگری در جامعه می‌شود.

فیروزه جعفری، روانپزشک نیز بر این موضوع تاکید می‌کند و به پانا می‌گوید: موج اضطراب و افسردگی در کلانشهرها بسیار زیاد شده است، شاید نیاز باشد در آب شرب کلانشهرها داروهای ضد افسردگی و اضطراب ریخته شود چرا که اکنون این اضطراب و نگرانی به موضوعی عادی تبدیل شده است.

به گفته وی، 40 درصد مردم کلانشهرها مضطرب و نگران هستند و یکی از دلایل این اضطراب سرعت زندگی در پایتخت است.

به هر حال زنگ خطر افزایش خشونت در کلانشهرهای کشور و به‌خصوص در تهران به صدا در آمده است و بهتر از مسئولان به‌جای ارائه طرح‌هایی مدون و غیر قابل اجرا به دنبال کاهش آمار خشونت و اضطراب در جامعه باشند، آماری که نمی‌توان از کنار آن عبور کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار