مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان

امسال 4 هزار چاه غیرمجاز تعیین تکلیف می‌شود

گرگان (پانا) - تاکنون 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده است که از این تعداد 2 هزار و 500 چاه مسلوب‌المنفعه و 2 هزار و 530 حلقه چاه نیز تعیین تکلیف شده است و همچنین امسال 4 هزار حلقه چاه نیز تعیین تکلیف می‌شود.

کد مطلب: ۸۵۷۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
امسال 4 هزار چاه غیرمجاز تعیین تکلیف می‌شود

علی نظری با بیان اینکه «طرح احیا و تعادل‌بخشی در استان در حال اجرا است»، اظهار کرد: تاکنون 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده است که از این تعداد 2 هزار و 500 چاه مسلوب‌المنفعه و 2 هزار و 530 حلقه چاه نیز تعیین تکلیف شده است و همچنین امسال 4 هزار حلقه چاه نیز تعیین تکلیف می‌شود.

وی تصریح کرد: طی برنامه‌ای سه ساله قرار است این چاه‌ها تعیین تکلیف شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: کل برداشت چاه‌های غیرمجاز در استان 160 میلیون متر مکعب است در حالی که از چاه‌های مجاز این استان بالغ بر یک میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌شود.
نظری با اشاره به اینکه علاوه بر چاه‌های غیرمجاز، چاه‌های مجاز هم کنترل برداشت صورت می‌گیرد، یادآور شد: ما نیازمند قوانینی هستیم که بتواند در حفظ و صیانت منابع آب به ما کمک کند، امروز قوانین به این صورت نیست در صورتی که ما نیاز به قوانینی داریم که مانند پلیس بتوانیم همزمان متخلف را نگه داشته، جرمش را تعیین کرده و اجرای احکام نیز داشته باشیم.
*عوارض برداشت اضافی از آبخوان‌ها جبران‌ناپذیر است
وی با تأکید بر اینکه «آب تنها کالای بدون جایگزین است»، گفت: برداشت اضافی از آبخوان‌ها می‌تواند فرونشست زمین، تداخل آب شور و شیرین، از بین رفتن مخازن خدادادی، شوری آب و شوری خاک را ایجاد کند که عوارض این موضوع جبران‌ناپذیر است.
نظری با بیان اینکه « متولی تخصیص آب وزارت نیرو است، ولی متولی مسائل مختلف آب، تنها وزارت نیرو نیست»، گفت: همه مردم و مسوولان ذیربط باید یاری‌رسان وزارت نیرو باشند، آب می‌تواند منشا منازعه بین‌ذینفعان باشد ولی اگر مدیریت این موضوع را داشته باشیم و قوانین به درستی اجرا شود، این منازعات کمتر می‌شود.
وی با اشاره به نقش آب در توسعه تمامی زیرساخت‌ها، تصریح کرد: امروز کشاورزی و صنعت هر کدام مدعی بیشترین بهره‌وری در بخش آب هستند، در حالی که باید چهارچوبی داشته باشد که میزان بهره‌وری بهینه را مشخص و تعیین کند کجاها آب بیشتری تخصیص داده شود که بتواند نتایج کلان را در کشور به دنبال داشته باشد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان بیان کرد: امروز مستکبران دنیا با جنگ اقتصادی به سراغ ما آمده‌اند و در تمام زمینه‌ها می‌خواهند نارضایتی را ایجاد کرده و به هدف خود برسند، در حال حاضر نیز در حال تمهید قراردادهای فعلی که تامین اعتبار آنها توسط اوراق و اسناد تامین می‌شود، هستیم تا بتوانیم افزایش و نوسان قیمت‌ها را مدیریت کنیم.
نظری افزود: مهمترین انتظار ما از دولت این است که اگر ما تعهدی در راستای برطرف شدن نیازهای استان ایجاد می‌کنیم، تعهدات دولت نیز به سراغ ما بیاید تا با انجام به موقع طرح‌ها دچار مشکل نشویم در غیر این صورت پروژه ابتر مانده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی تخصیص اعتبار ما به جای تخصیص نقدی، اوراق و اسناد قرار می‌گیرد، قرار است هزینه تامین اجتماعی و خدماتی مانند تملک اراضی و ... را به صورت نقد انجام دهیم و اگر بحث نقدینگی نیز کنار اوراق دیده شود پروژه دچار مشکل نمی‌شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در رابطه با استفاده از کالاهای ایرانی در بحث طرح‌ها و پروژه‌ها نیز گفت: در طرح‌ها تا جایی که بتوان کیفیت را حفظ کرد از کالای ایرانی استفاده می‌کنیم تا صنعت داخل پویا شده و چرخش خود را داشته باشد.
وی تصریح کرد: ما امانت‌دار مردم هستیم و باید اعتماد ایجاد کنیم و از مردم هم انتظار داریم کنار ما باشند تا با همت همدیگر مشکل را حل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار