مروری بر واکنش‌های کاربران ایرانی به جدال رئیس جمهوری ایران و آمریکا

شبی که روحانی قهرمان توئیتر بود

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری کشورمان شب گذشته در حضور سران بیش از 140 کشور جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنانی را به زبان راند که باردیگر فضای شبکه‌های اجتماعی را به سود او و دولت بازگرداند. او دیشب قهرمان روایت‌های مجازی بود.

کد مطلب: ۸۵۷۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
شبی که روحانی قهرمان توئیتر بود

توئیتر به مرور زمان توانسته جایگاه مهمی در میان افکار عمومی مردم ایران به دست آورد؛ نه تنها اقشار دانشگاهی و روشنفکر که امروز بسیاری از جوانان در فضای توئیتر اعتراض‌های مدنی خود را اعلام می‌کنند و حتی پا را فراتر از رسانه‌ها گذاشته‌اند. بسیاری از مقام های رسمی نیز توئیتر را فضایی مناسب برای بیان نظرات خود می‌شناسند.

توئیتر در حالی که روزهای فیلترینگ را در ایران پشت سر می‌گذارد، جلوتر از همه رسانه‌ها در انتقال اخبار،‌ نگاه جامعه و فضاسازی عمل می‌کند. این فضا به ویژه در سال‌های اخیر و بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 و حواد‌ث دی ماه سال گذشته با رشد فعالیت گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی باعث شد که موافقان و مخالفان با هشتگ‌هایی همواره در صحنه جریان‌های سیاسی و غیرسیاسی در رقابت باشند.

استفاده گروه‌های مخالف نظام از ربات‌ها برای ترندسازی هشتگ‌ها و معرفی یکی از اعضای فلان گروهک تروریستی که به دست داعش کشته شده به عنوان فعال سیاسی اعدام شده در زندان‌های ایران تنها بخشی از آن چیزی است که روزانه در توئیتر می‌گذرد.

شب گذشته ولی هرچه زمان به نوبت حسن روحانی برای ایراد نطق خود در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد نزدیک‌تر می‌شد، فضای توئیتر بیش از پیش رنگ‌و‌بوی حمایت از رئیس‌جمهوری ایران را به خود می‌گرفت. این روند همزمان با اظهارات روحانی و پاسخ‌های منطقی و دیپلمات مابانه او به هتاکی‌ها و اتهامات رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به اوج خود رسید تا جایی که هشتگ «#NoSanctionNoWar» به ترند نخست توئیتر تبدیل شد.

موج‌ حمایت کاربران ایرانی از «رئیس‌جمهوری روحانی» به حدی بود که تلاش به اصطلاح «براندازان» توئیتری که در روزهای اخیر تیغ تهمت‌ها و هتاکی‌هایشان بیش از پیش به سوی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان به عنوان طیف اصلی حامیان روحانی نشانه رفته است، ناکام ماند و هشتگ «#IraniansWantRegimeCange» استفاده شده توسط آنان نیز راه به جایی نبرد.

نکته جالب اینکه شب گذشته هشتگ‌های مورد استفاده توسط حامیان روحانی به یک مورد خلاصه نشده و هشتگ‌هایی نظیر «#WeStand4Iran» و «#روحانی» نیز توسط کاربران فارسی زبان استفاده می‌شد.

بخشی از توئیت‌هایی که کاربران ایرانی نوشتند، عبارتند از:

مصطفی تاجزاده ، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات در همین زمینه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

«پیامدهای مخرب #جنگ و #تحریم در درجه‌ اول گریبان مردم و بویژه قشرهای محروم و کم درآمد را می‌گیرد. نه جنگ مادر دموکراسی است و نه حقوق شهروندی فرزند تحریم. نتیجه آن دو انباشت کینه و خشم و نفرت است که گرایش‌ها و گروه‌های تروریستی از آن تغذیه می‌کنند.»

ضیانبوی ، فعال دانشجویی ایرانی نیز می‌نویسد:

«مخالفت با تحریم و جنگ می‌تواند نقطه اشتراک بین همه ایرانیان باشد. ما همه با سیاست‌هایی که کشور را تهدید می‌کنند، مخالفیم!»

امید بلاغتی ، روزنامه‌نگار نوشت:

«ایده کثیف خاورمیانه کلنگی را با جنگ و تحریم پیش برده و خواهند برد. برای همین تحریم‌ها ایران و موجودیتش را نشانه رفته‌است و مردم این سرزمین کم‌ترین اهمیتی برای مثلث شوم ترامپ، بن‌سلمان و نتانیاهو ندارند. تنها یک نکته را فراموش کردند اینکه این‌جا «ایران» است.»

امیرتنها ، یکی دیگر از فعالان سیاسی کشور در توئیتر خود نوشت:

«ایران تجربه جنگ ‌و تحریم را دارد و از آن‌ها سربلند بیرون آمده است اما ایران نه خواستار جنگ است نه تحریم.

هر دو به مردم تحمیل شده»

ویدا ربانی ، روزنامه‌نگار هم نوشت:

«ترامپ گفته است کمپین جدید فشار اقتصادی علیه ایران را برای قطع دسترسی مالی رهبران ایران به اهداف خونبار به راه انداخته‌ایم. اما در واقع آنچه به راه انداخته اند تلاش برای تحت فشار قرار دادن مردم ایران و ایجاد ناآرامی در کشور است»

مهدیه گلرو ، از فعالان سابق دانشجویی نیز نوشت:

«ترامپ: "رهبران ایران منابع مردمی را غارت کرده‌اند تا به جیب خود بریزند و در منطقه جنگ به راه بیاندازند."

آیا تحریم دست در جیب مردم کردن نیست؟ همه دنیا با حکومت ایران همدست شده‌اند تا مردم ایران هر روز فقیرتر شوند.»

کاربر « واعظ » نیز که خود را مستندساز معرفی کرده است، در توئیتی با اشاره به دوران کودکی خود نوشت:

«لالایی ما صدای آژیر قرمز بود، فردا رو پُر از صدای موسیقی صلح می‌‌خواهیم»

مهدی حاجتی ، نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی این شهر نیز نوشت:

«هم جنگ و هم تحریم نخستین قربانیان را از کودکان می‌گیرند.»

« Reza.GHs » نیز از دیگر کاربران ایرانی نوشت:

«طنز تلخ ماجرا اونجاست که به نام حمایت از مردم ایران، تحریم‌هایی وضع شدند که مستقیما زندگی و معیشت همین مردم رو به مخاطره انداختند!»

کاربر « شیلون » نیز نوشت:

«واژه صلح همیشه، مصداق صلح با آزادی و عدالت نیست. اطاعتِ مطلق دربرابر ظلم و پذیرش دیکتاتوری‌های ستمگری که علیه صدها هزار انسان مرتکب بیرحمی شده‌اند، صلح نیست. هیتلر هم ادعای صلح داشت. صلحی که منظور آز آن اطاعتِ بی‌چون و چرا در برابر اراده‌ی وی بود.»

سمیه توحیدی ، نیز که از فعالان سیاسی ایرانی محسوب می‌شود، نوشت:

«تحریم جنایت خاموش بشر و جنگ جنایت پرغوغایی است که جهان آهن و باروت و سرمایه برای پیشبرد نفع خودش در پی آن بوده است.

درجهانی که صدای ارابه‌های جنگی بلند است باید به صلح اندیشید و دنیا را به صلح و گفتگو فراخواند. انسانیت راه خود را خواهد یافت.»

علیرضا خوشبخت ، دبیر سیاسی روزنامه روزان نیز نوشت:

«ترامپ فارغ از ضربه‌ای که به پیکره ایران وارد آورده است، نمادی تمام عیار از تجاوز ابتذال به سیاست است.

به جولان دادن سلبریتی‌های تلویزیونی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی.»

کاربری به نام کاوه امینی نیز نوشت:

«فقط اون خنده دسته‌جمعی رهبران کشورها هنگام افاضات ترامپ!!»

واکنش‌ها همچنان به اظهارات شب گذشته رئیس‌جمهوری کشورمان در شبکه‌های اجتماعی مختلف پرطرفدار نظیر اینستاگرام و تلگرام نیز ادامه دارد و فضا به گونه‌ای است که ناخودآگاه کاربران را به یاد اردیبهشت ماه 96 می‌اندازد که روحانی، محبوب‌ترین فرد شبکه‌های اجتماعی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار