مدیرکل فرهنگی هنری آموزش‌وپرورش: به شدت نیازمند کتابدار هستیم

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی هنری آموزش‌وپرورش بازگشت کتابداران به مدارس را یکی از عوامل توسعه و ترویج کتابخوانی در میان دانش‌آموزان و تضمین کننده رشد فردای کشور دانست.

کد مطلب: ۸۵۷۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل فرهنگی هنری آموزش‌وپرورش: به شدت نیازمند کتابدار هستیم

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری آموزش‌وپرورش در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا با موضوع سیاست‌های جدید دستگاه تعلیم و تربیت کشور در ترویج و توسعه کتابخوانی در بین دانش‌آموزان، با اشاره به این مطلب که بعضی مدیران مدارس در گذشته دانش‌آموزان را از خواندن کتاب‌های غیردرسی یا به‌همراه داشتن آنها در مدارس منع می‌کردند گفت: سیاست‌های وزیر محترم آموزش‌وپروش بر این است که دانش‌آموزان از اتفاقات دنیای اطراف خود آگاه باشند و وقت آنها تنها به آموزش و درس سپری نشود؛ بنابراین توسعه کتابخوانی ما را برای رسیدن به این هدف یاری می‌‎کند.

وی تاکید کرد: امروز هیچ مدیر مدرسه‌ای حق ندارد دانش‌آموز را از آوردن کتاب غیردرسی به درون مدرسه منع کند؛ البته ممکن است بعضی مدیران اشتباهاتی در این زمینه مرتکب شده باشند. انتظار ما از مدیران مدارس این است که دانش‌آموزان را به امر مطالعه و تحقیق تشویق و ظرفیت‌های توسعه کتابخوانی را در مدرسه فراهم کنند.

در بعضی مدارس شاهد مشارکت بالای 70 درصدی دانش‌آموزان در مسابقات کتابخوانی بودیم

رمضانی یکی از سیاست‌های وزیر آموزش‌وپرورش را توسعه کتابخانه‌های مدارس و فضاهای پرورشی عنوان کرد و افزود: ما هرسال تلاش می‌کنیم کتابخانه‌های واحدهای آموزشی را به‌روز کنیم. یکی از آثار ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش‌آموزان در سال‌های اخیر این بود که در مسابقات کتابخوانی مدارس، شاهد مشارکت بالای 70 درصد در بعضی واحدهای آموزشی بودیم که به نظر من مدیر واحد آموزشی می‌تواند بیشترین تاثیرگذاری را در این زمینه داشته باشد.

مدیرکل فرهنگی هنری آموزش‌وپرورش توسعه و ترویج کتابخوانی را مستلزم مشارکت همه نهادها و سازمان‌های فرهنگی و غیرفرهنگی کشور و همکاری خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: ما از خانواده‌ها انتظار داریم همانطور که به امر آموزش فرزندان خود اهمیت می‌دهند، امکانات لازم برای کتابخوان شدن آنها را فراهم کنند، چون کتابخوان شدن افراد در سنین پایین اتفاق می‌افتد و والدین باید بدانند که یک فرزند کتابخوان بی‌تردید جهان‌بینی، سبک زندگی، تفکر و تصمیم‌گیری کاملا متفاوتی در زندگی خواهد داشت.

خیرین به امر کتاب و کتابخوانی ورود کنند

رمضانی به لزوم مشارکت خیرین در امر کتابخوانی و ترویج فرهنگ کتاب اشاره کرد و گفت: ما از خیرین هم انتظار داریم همانطور که به امر مدرسه‌سازی همت می‌کنند، در امر کتاب و فرهنگ هم ورود پیدا کنند. همچنین نهادهای اقتصادی نیز می‌توانند با ورود به این عرصه، شاهد آثار مثبتی در آینده باشند.

وی در همین زمینه توضیح داد: ما آمادگی همکاری با همه نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی را داریم که در امر اقتصاد نقش‌آفرین هستند. مثلا اگر هدف وزارت اقتصاد ترویج تولید داخلی در کشور است، این نهاد اقتصادی با کمک آموزش‌وپرورش می‌تواند مسابقات کتابخوانی با موضوع تولید برگزار کند و از این طریق بچه‌ها ضمن اینکه به خواندن کتابی مفید تشویق می‌شوند، اهمیت تولید داخلی در ذهن‌شان نهادینه خواهد شد که در تصمیمات آینده آنها موثر خواهد بود. در واقه توسعه و پیشرفت اقتصادی ما را همین دانش‌آموزان کتابخوان رقم خواهند زد.

این مقام وزارت آموزش‌وپرورش با ذکر این مطلب که این موضوع در همه برنامه‌های کلان کشور قابل تعمیم است افزود: در موضوعات پراهمیتی مانند محیط زیست، بهداشت و بحران آب، که جزو مهم‌ترین دغدغه‌های کشور در سال‌های اخیر است، می‌توانیم با برگزاری مسابقات و برنامه‌هایی مشابه، که با همکاری نهادهای ذیربط انجام می‌شود، زمینه را برای افزایش آگاهی دانش‌آموزان فراهم کنیم و اگر دانش‌آموزان ما آگاه شوند جامعه راهی برای عبور از بحران‌ها پیدا می‌کند و در مسیر توسعه و پیشرفت قرار خواهد گرفت.

مجلس و دولت صدای ما را بشنوند

رمضانی در ادامه به خواسته وزیر فعلی آموزش‌وپرورش در بازگرداندن پست «کتابدار» به مدارس پرداخت و گفت: ما طی نامه‌نگاری‌های بسیاری که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم خواستار بازگرداندن کتابداران به مدارس شدیم چون باور داریم حضور یک متخصص کتاب می‌تواند در افزایش سرانه مطالعه در میان دانش‌آموزان نقش‌آفرین باشد، اما تا امروز موفق نشدیم به این خواسته برسیم و ظاهرا نهادهای بالادستی که در امر تامین نیرو برای آموزش‌وپرورش نقش دارند فعلا در ضرورت‌ وجود این پست در مدارس مجاب نشده‌اند.

وی ادامه داد: کتابدارها می‌توانند راه و رسم دوستی با کتاب را به بچه‌ها بیاموزند. ما به شدت نیازمند کتابدار هستیم. کتاب و کتابخوانی موضوعی است که ما درباره آن غفلت کردیم و امروز هم به شدت نگران این موضوع هستیم. زمان هم به سرعت می‌‍گذرد و فرصت‌ها بازگشت‌پذیر نیستند؛ لذا امیدواریم مجلس شورای اسلامی و دولت محترم صدای نیاز آموزش‌وپرورش را برای جذب کتابدار بشنوند و به آن پاسخ دهند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار